Hej! Jag var och tittade på ett hus i dagarna som är gammalt. Plåttaket är gammalt och färgen har flagnat. Jag har förstått det som att så länge det inte är rostskadat eller läcker in ska man kunna måla plåttak. Stämmer detta?
Vid inspektion i kattvindarna såg en balk ut som enligt videon, är detta mögel? Vad gör man åt detta isåfall?
Mvh novis inom husköp
Vid inspektion i kattvindarna såg en balk ut som enligt videon, är detta mögel? Vad gör man åt detta isåfall?
Mvh novis inom husköp
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Det var vanligt att man förr i tiden använde gammalt återanvänt virke till de mindre estetiskt viktiga delarna av huset. Såsom takstolar och undertak/råspont. Alternativt så har taket läckt nån gång för längesedan. Det där hade jag inte varit orolig förBenji Sunderson skrev:
Hej! Jag var och tittade på ett hus i dagarna som är gammalt. Plåttaket är gammalt och färgen har flagnat. Jag har förstått det som att så länge det inte är rostskadat eller läcker in ska man kunna måla plåttak. Stämmer detta?
Mvh novis inom husköp
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Kondens från dåligt isolerade plåttak eller läckage. Tvätta bort och se till att ventilationen är bra så bör detta inte komma tillbaka.
Jag hade byggt en isolerat golv i uthuset (ca 50 cm över marken) utan ventilation under (hade köpt villa och skulle mycket grejer flyttas in, det såg ut torkt, hade brottom) och reglerna, golvbredor och spångolv fick mögel-svamp lite mera än det här. Det är mycket alvarligare än man tror. Pratade med saneringsfirma, det skulle bli dyrt. Jag tag bort allt jag byggde, tvättade med ogräsättika överallt. Marken under var ojämn med stenar, jämnade ut med grus och betongplattor. Nu är allt bra.Benji Sunderson skrev:
Mvh novis inom husköp
Mitt råd är, kolla med än kniv om reglerna är mjuka, ta bort allt ruttet försiktigt i en säk utan att sprida spårer, torka avfukta utrummena, tvätta för säkerhets skull med ättikan. Först förhindra fukt ovanifrån och installera ventilation. Hoppas det hjälper. Lycka till med allt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag antar att det är en så kallad varmvind. Jag är inte så bevandrad bland hus men vill köpa ett och lära mig med tiden. Övervåningen är en inredd vind Och denna video kommer ifrån en av kattvindarna. Alla andra balkar i de andra kattvindarna såg jag inget som helst konstigt med.Stefan N skrev:
Detta låter lovande, jag kände lite på balken den verkade varken våt eller särskilt porös, nu kollade jag inte noggrannare än så då jag inte besitter så mycket kunskap. Vad är det värsta som kan hända, att balkarna måste bytas ut allihopa?Manganbangan skrev:
sarman52 skrev:
Jag hade byggt en isolerat golv i uthuset (ca 50 cm över marken) utan ventilation under (hade köpt villa och skulle mycket grejer flyttas in, det såg ut torkt, hade brottom) och reglerna, golvbredor och spångolv fick mögel-svamp lite mera än det här. Det är mycket alvarligare än man tror. Pratade med saneringsfirma, det skulle bli dyrt. Jag tag bort allt jag byggde, tvättade med ogräsättika överallt. Marken under var ojämn med stenar, jämnade ut med grus och betongplattor. Nu är allt bra.
Mitt råd är, kolla med än kniv om reglerna är mjuka, ta bort allt ruttet försiktigt i en säk utan att sprida spårer, torka avfukta utrummena, tvätta för säkerhets skull med ättikan. Först förhindra fukt ovanifrån och installera ventilation. Hoppas det hjälper. Lycka till med allt.![]()
Tackar för det utförliga svaret. Detta gjorde mig lite mer orolig. Jag vet ej hur stora kostnaderna alternativt hur omfattande detta problem kan bli som förstagångsköpare. Men man lever väl för att lära sig?
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Jag går igenom ca 800 hus varje år i mitt yrke och ser detta dagligen. Hade absolut inte oroat mig för detta. Det troliga är att det någon gång läckt in vatten där. Ingen anledning att inte köpa det huset. Ska man dra i handbromsen på denna typen av "fel" finns det inget hus från samma byggtid du kan köpa.Benji Sunderson skrev:
Ni kan kolla om det finns försäkring på huset, tex Antisimex mm. Min försekrings firma skickade Antisimex grattis, de gjörde undersökning och jag fick protokoll med bilder på detta. Effteråt ville Antisimex försäkra villan, de viste ju att allt var bra och det skulle inte vara problem med huset.Benji Sunderson skrev:
här var det en del stolligheter. ”Sporer” kan du glömma. De finns överallt. Det som avgör är om förhållandena är sådana att möglet kan växa. Då kommer det göra det. För sporer finns som sagt redan var som helst. Och nej, det på bilden är inte något att va orolig för.sarman52 skrev:
Jag hade byggt en isolerat golv i uthuset (ca 50 cm över marken) utan ventilation under (hade köpt villa och skulle mycket grejer flyttas in, det såg ut torkt, hade brottom) och reglerna, golvbredor och spångolv fick mögel-svamp lite mera än det här. Det är mycket alvarligare än man tror. Pratade med saneringsfirma, det skulle bli dyrt. Jag tag bort allt jag byggde, tvättade med ogräsättika överallt. Marken under var ojämn med stenar, jämnade ut med grus och betongplattor. Nu är allt bra.
Mitt råd är, kolla med än kniv om reglerna är mjuka, ta bort allt ruttet försiktigt i en säk utan att sprida spårer, torka avfukta utrummena, tvätta för säkerhets skull med ättikan. Först förhindra fukt ovanifrån och installera ventilation. Hoppas det hjälper. Lycka till med allt.![]()
Tackar alla för svaren! Det gjorde att vi vågade börja lägga bud. Nu ska vi se vart det leder bara 
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden