Hej,

köpte nyligen ett vackert Äpplet linneskåp.

Säljaren berättade att det var lite vitaktiga prickar på vänstra sidan som funnits där när hon köpte det också. Jag brydde mig inte om det då.

Men nu börjar jag bli nojjig över att det ska vara mögel... min ettåring sover i samma rum så det vore ju inte alls bra.

Någon som ser direkt ifall detta är mögel eller om det kan vara nåt annat smuts/färg? (Försökte lite lätt gnugga bort det med blött hushållspapper men fick bara med mig lite av skåpets bruna färg.)

Bruntt linneskåp med vita prickar mot bakgrund av blommig tapet; osäkerhet om de är mögel eller smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bruntt linneskåp med vitaktiga prickar mot en blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser mer ut som fysiska skador på ytskiktet.
 
  • Gilla
Elisa20 och 2 till
  • Laddar…
Ser absolut inte ut som mögel. mer som om den råkat stå ute i regn. går garanterat att få bort om man får information om rätt ytbehandling.
 
  • Gilla
Elisa20
  • Laddar…
Det är omöjligt att avgöra från bilderna, men självklart kan det vara mögel. Det har dock ingen praktisk betydelse då skåpet står varmt och torrt. Bara torka av med fuktad trasa. Finns ingen anledning att gå på och försöka ta bort det. Den övningen om något frigör delar av möglet i luften. Dessutom brukar möglet ha en tendens att sitta djupt ner i träets ojämnheter så en kraftig slipning/hyvling är det enda som tar bort det helt.

Mögel brukar kunna sätta sig på allt som förvaras i icke uppvärmda utrymmen. Gamla skåp kan mkt väl ha förvarats på lite svala och därmed fuktigare platser i väntan på ny användare. Eller stått med ena sidan mot en kall/fuktig yttervägg etc.
 
  • Gilla
Elisa20
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är omöjligt att avgöra från bilderna, men självklart kan det vara mögel. Det har dock ingen praktisk betydelse då skåpet står varmt och torrt. Bara torka av med fuktad trasa. Finns ingen anledning att gå på och försöka ta bort det. Den övningen om något frigör delar av möglet i luften. Dessutom brukar möglet ha en tendens att sitta djupt ner i träets ojämnheter så en kraftig slipning/hyvling är det enda som tar bort det helt.

Mögel brukar kunna sätta sig på allt som förvaras i icke uppvärmda utrymmen. Gamla skåp kan mkt väl ha förvarats på lite svala och därmed fuktigare platser i väntan på ny användare. Eller stått med ena sidan mot en kall/fuktig yttervägg etc.
Tack så mkt för svar. Så OM det är mögel, tror du inte att det är farligt, så länge skåpet står varmt och torrt?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ser absolut inte ut som mögel. mer som om den råkat stå ute i regn. går garanterat att få bort om man får information om rätt ytbehandling.
Tack så mycket för svar. Om det var regnsmuts, skulle det inte gå lätt att få bort då med fuktigt papper, som jag försökte?
 
S
Skulle tro det är fläckar från vattenstänk. Har ett liknande skåp i badrummet som ser ut lite sådär när det stänkt på det.. Testa o polera bort med fulgentin!?
 
  • Gilla
Elisa20
  • Laddar…
S swirve skrev:
Skulle tro det är fläckar från vattenstänk. Har ett liknande skåp i badrummet som ser ut lite sådär när det stänkt på det.. Testa o polera bort med fulgentin!?
Tack så mycket för svar. Fulgentin har jag aldrig hört talas om... det skadar inte skåpet eller färgen då?
 
S
E Elisa20 skrev:
Tack så mycket för svar. Fulgentin har jag aldrig hört talas om... det skadar inte skåpet eller färgen då?
Du kan ju testa på ett litet område först, men jag har kört det på en hel drös gamla ek och teak möbler och det ger otroligt bra lyster! Inte haft nåt problem öht.
 
  • Gilla
Elisa20
  • Laddar…
E Elisa20 skrev:
Så OM det är mögel, tror du inte att det är farligt, så länge skåpet står varmt och torrt?
Nej. Mögel behöver som allt levande tillgång på fukt och näring. I ett normaluppvärmt bostadshus är det normalt alltid för torrt för mögel, så det dör precis som vilken krukväxt som helst.
Mögelsporer finns alltid i luften så det är inte farligt i normala doser. Bara i stora doser och då i kombination med dålig ventilation kan det ibland ställa till något.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Du kan ju testa på ett litet område först, men jag har kört det på en hel drös gamla ek och teak möbler och det ger otroligt bra lyster! Inte haft nåt problem öht.
Tack så mkt för tips! :)
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nej. Mögel behöver som allt levande tillgång på fukt och näring. I ett normaluppvärmt bostadshus är det normalt alltid för torrt för mögel, så det dör precis som vilken krukväxt som helst.
Mögelsporer finns alltid i luften så det är inte farligt i normala doser. Bara i stora doser och då i kombination med dålig ventilation kan det ibland ställa till något.
Tack, så intressant! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.