Hej,
köpte nyligen ett vackert Äpplet linneskåp.
Säljaren berättade att det var lite vitaktiga prickar på vänstra sidan som funnits där när hon köpte det också. Jag brydde mig inte om det då.
Men nu börjar jag bli nojjig över att det ska vara mögel... min ettåring sover i samma rum så det vore ju inte alls bra.
Någon som ser direkt ifall detta är mögel eller om det kan vara nåt annat smuts/färg? (Försökte lite lätt gnugga bort det med blött hushållspapper men fick bara med mig lite av skåpets bruna färg.)
köpte nyligen ett vackert Äpplet linneskåp.
Säljaren berättade att det var lite vitaktiga prickar på vänstra sidan som funnits där när hon köpte det också. Jag brydde mig inte om det då.
Men nu börjar jag bli nojjig över att det ska vara mögel... min ettåring sover i samma rum så det vore ju inte alls bra.
Någon som ser direkt ifall detta är mögel eller om det kan vara nåt annat smuts/färg? (Försökte lite lätt gnugga bort det med blött hushållspapper men fick bara med mig lite av skåpets bruna färg.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är omöjligt att avgöra från bilderna, men självklart kan det vara mögel. Det har dock ingen praktisk betydelse då skåpet står varmt och torrt. Bara torka av med fuktad trasa. Finns ingen anledning att gå på och försöka ta bort det. Den övningen om något frigör delar av möglet i luften. Dessutom brukar möglet ha en tendens att sitta djupt ner i träets ojämnheter så en kraftig slipning/hyvling är det enda som tar bort det helt.
Mögel brukar kunna sätta sig på allt som förvaras i icke uppvärmda utrymmen. Gamla skåp kan mkt väl ha förvarats på lite svala och därmed fuktigare platser i väntan på ny användare. Eller stått med ena sidan mot en kall/fuktig yttervägg etc.
Mögel brukar kunna sätta sig på allt som förvaras i icke uppvärmda utrymmen. Gamla skåp kan mkt väl ha förvarats på lite svala och därmed fuktigare platser i väntan på ny användare. Eller stått med ena sidan mot en kall/fuktig yttervägg etc.
Tack så mkt för svar. Så OM det är mögel, tror du inte att det är farligt, så länge skåpet står varmt och torrt?Oldboy skrev:
Det är omöjligt att avgöra från bilderna, men självklart kan det vara mögel. Det har dock ingen praktisk betydelse då skåpet står varmt och torrt. Bara torka av med fuktad trasa. Finns ingen anledning att gå på och försöka ta bort det. Den övningen om något frigör delar av möglet i luften. Dessutom brukar möglet ha en tendens att sitta djupt ner i träets ojämnheter så en kraftig slipning/hyvling är det enda som tar bort det helt.
Mögel brukar kunna sätta sig på allt som förvaras i icke uppvärmda utrymmen. Gamla skåp kan mkt väl ha förvarats på lite svala och därmed fuktigare platser i väntan på ny användare. Eller stått med ena sidan mot en kall/fuktig yttervägg etc.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Nej. Mögel behöver som allt levande tillgång på fukt och näring. I ett normaluppvärmt bostadshus är det normalt alltid för torrt för mögel, så det dör precis som vilken krukväxt som helst.E Elisa20 skrev:
Mögelsporer finns alltid i luften så det är inte farligt i normala doser. Bara i stora doser och då i kombination med dålig ventilation kan det ibland ställa till något.
Tack, så intressant!Oldboy skrev:
Nej. Mögel behöver som allt levande tillgång på fukt och näring. I ett normaluppvärmt bostadshus är det normalt alltid för torrt för mögel, så det dör precis som vilken krukväxt som helst.
Mögelsporer finns alltid i luften så det är inte farligt i normala doser. Bara i stora doser och då i kombination med dålig ventilation kan det ibland ställa till något.
Klicka här för att svara

