Byggahus.se
Har ett 1 1/2 plan hus från 1975 som bott i 2 år å i helgen hörde vi möss som sprang i kattvindarna samt imellan golvet på under och övervåningen som dom nå mellan kattvindarna. aldrig bott i hus tidigare men pratat med anticimex att det ä vanligt med möss ändå i husen denna årstid? ska sätta lite fällor idag tänkte ja.

Men nåt man borde va jätteorolig över? dom ä som sagt inte inne i huset... än :O
 
Tar sig inte mössen genom plastöverdragen glasfiber?
 
hsd
Plasten är inget hinder men glasull gillar de inte, stenull däremot trivs de i
Effektivt är kraftig stålull i tätskum men i ventilationsöppningar kan metallmyggnät väl fastsatt räcka
 
ok.. få kika på de men ä de nåt va orolig över? antar de rätt vanligt att mössen flytta in i husen vintertid?
 
Vi har problem med möss på vinden, det är i mitt tycke relativt normalt, speciellt med lite äldre hus.

Sålänge du fångar dem innan de tar sig in i boendeutrymmena så är det inte så farligt. Det är trist om de letar sig in.
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Skaffa en katt.
 
SuperCat musfäll är bra. Ladda de med jordnötssmör när betemedel tar slut.
 
  • Gilla
Krusbäret och 1 till
  • Laddar…
hsd
De kan ställa till med skada, jag fick gnagt hål på slangen till diskmaskinen och vattenskada
Anticimex hjäpte att hitta ingången(igensatt numera) för mössen och nu ligger betesfälla vid avloppsröret
 
Oftast är det inte några problem, men visst kan de ställa till det ibland. Hos oss är det största problemet att de tar sig in i elskåpet och blir grillade. Man märker det rätt snabbt...
 
hsd hsd skrev:
Plasten är inget hinder men glasull gillar de inte, stenull däremot trivs de i
Effektivt är kraftig stålull i tätskum men i ventilationsöppningar kan metallmyggnät väl fastsatt räcka
Glasull är grejen, min far lärde mig det, gärna riktig gammaldags grovtrådig ull som man inte ens kan ta i utan handskar. (gör man det lär man minnas det några dagar..) Fanns tidigare runt gamla rör.som isolering.
Vi bodde på 50-talet i ett gammalt hus på landet, glasull där mössen tog sig in, och musproblemet upphörde..


(Den gamla typen av glasull kan man ibl hitta på skroten...)
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har också massa möss som springer runt i kattvindar. Vill inte ha dem där, både för det stör med krafsandet men också för att de tuggar sönder och förstör saker. Inte så mysigt med musbajs på grejer man förvarar i kattvinden heller.

Har köpt en kraftigare variant av insektsnät i stål som jag ska täta ventilerna i krypgrunden med, och sen tänkte jag köpa sån här stålull (https://www.bauhaus.se/gnagstopp-50cm.html#full-description) och tjonga in i en del springor där de verkar ta sig in. Det räcker ju med väldigt små hål för att de ska kunna ta sig in tyvärr.
 
Stänga möss ute är väldigt svårt då de små gynnarna kan ta sig in i otroligt små springor, och just denna årstid vill de gärna in.

Köp lite fällor och ställ i anslutning till där ni tror de tar sig in, dom gillar snickers...
 
bara de ja vet i fan hur dom kommer in för bakom panelen till kattvinden sitter de sånt när men som sagt så kan de flyttat sig lite så dom kommer in där ändå någonstanns. idag bli de åka storshoppa fällor så ska vi hoppas ja bli av med ett par iaf :)
 
Hornstäve Hornstäve skrev:
Jag har också massa möss som springer runt i kattvindar. Vill inte ha dem där, både för det stör med krafsandet men också för att de tuggar sönder och förstör saker. Inte så mysigt med musbajs på grejer man förvarar i kattvinden heller.

Har köpt en kraftigare variant av insektsnät i stål som jag ska täta ventilerna i krypgrunden med, och sen tänkte jag köpa sån här stålull ([länk]) och tjonga in i en del springor där de verkar ta sig in. Det räcker ju med väldigt små hål för att de ska kunna ta sig in tyvärr.
https://www.stadshop.se/p/foodservi...uwPLrSi_IpemW9z5uR74kuWbkcbZlUeRoCtakQAvD_BwE

Kan rekommendera dessa, både billigare,kraftigare och rostfria. Kan vara bra om olyckan är framme och man får en fuktskada, är stålullen rostfri så blir det inga missfärgningar av rostig stålull. Har kombinerat dessa och fogskum med gott resultat. Jag har byggt igen så mycket som möjligt med trä i samband med renovering men i vissa fall där det är svårt att komma åt är ovanstående metod bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.