Byggahus.se
Hej

Vi har nu upptäckt vad vi tror är felaktigt fall i badrummet på nedanvåningen(Vatten rinner från sydvästra hörnet ner mot(och hela vägen till) nordvästra längs vägg och utifrån vägg i en bredd om 2-4dm ner mot toalettstol (placerad i nordvästra hörnet) medan golvbrunnen ligger ca 3-4 dm diagonalt ut från sydöstra hörnet (under badkar) på ett hus byggt -99 som vi flyttade in i för ca 2 månader sedan.


Det nämns inte i besiktningsprotokollet utan där bedöms badrummet som utan anmärkningar (normalt skick med hänsyn till ålder och byggnadssätt).
Kvalitetsdokument finns ej.

Bör vi vidta någon åtgärd? Finns det någon chans att detta skulle kunna täckas av besiktningsmannen ansvarsförsäkring?

Eller är det "C'est la vie"?
 
Har ni anlitat besiktningsmannen eller var det säljaren som gjorde det?

Är det ni som har köpt denna tjänst kan ni självklart reklamera detta till firman som utfört besiktningen.

Ett felaktigt fall bör ju upptäckas vid en överlåtelsebesiktning tycker man. Det krävs ju inte direkt några "förstörande åtgärder" eller "fördjupade undersökningar" för att kontrollera att fallet är korrekt.
 
O
Besiktningsmän brukar vara proffs... på att friskriva sig... Brukar ofta vara någon formulering som gör att dom går fria...
Men den springande punkten är om TS gjort en egen besiktning eller bara har säljarens ("reklamblad") besiktning
 
Hej. Besiktningen utförd på vår(köparens) begäran och betald av oss inför överlåtelse.
 
Då är det bara att reklamera.

Precis som Odjuret skriver kan det dock vara bra att gå igenom avtalet/tjänstebeskrivningen för besiktningen ni köpte och kontrollera ev. friskrivningar etc.

Men jag tycker att ett felaktigt fall är ett typexempel på vad en besiktningsman bör kunna upptäcka vid en överlåtelsebesiktning.
 
Ej. Nu har besiktningsmannen varit där igen. Och nu skrev de följande mail:

"Jag skriver till dig angående det bakfall som du uppmärksammat i badrummet på bottenvåningen.

2012-06-18 utförde vi en överlåtelsebesiktning av rubricerad fastighet. Vid en överlåtelsebesiktning inspekteras samtliga tillgängliga utrymmen okulärt, alltså utan förstörande ingrepp och utan hjälpmedel.

Badrummet på bottenvåningen är relativt stort, cirka 6,5 m[SUP]2[/SUP].
Vid överlåtelsebesiktningen inspekteras tätskiktets anslutning till golvbrunnen, rörgenomföringar i bjälklaget, golvfall etc.

18 oktober 2012 undersökte vi badrummet, då Ni kontaktat oss avseende bakfallet. Vid undersökningen användes hjälpmedel som inte används vid en överlåtelsebesiktning. Följande kontroll utfördes:

  • Golvets fall besiktigades okulärt.
  • Golvets fall undersöktes stickprovsmässigt med hjälpmedel (stålkula och digitalt vattenpass).
  • Golvet vattenbegöts, genom att duschen riktades mot väggvinkel vid yttervägg, för att undersöka hur vattnet beter sig vid vattenbegjutning.

Följande kunde konstateras:

  • Det finns en rak duschdraperistång som är infäst i innervägg och yttervägg.
  • Badkaret är placerat med en gavel mot innervägg. Det är cirka 1,8 meter långt och slutar cirka 0,5 meter från ytterväggen.
  • Okulärt kunde inga bakfall konstateras.
  • Inom en radie om cirka 1 meter från golvbrunnen tilläts stålkulan rulla fritt. Fall mot golvbrunnen kunde konstateras inom detta område. Längs med yttervägg mot väster förekommer inte fall mot golvbrunnen, utan mot toalettstolen.
  • Vid mätning med digitalt vattenpass konstaterades att lutningen mot golvbrunnen är mellan cirka 15 mm/m och cirka 30 mm/m inom en radie om cirka 1 meter från golvbrunnen. Längs med yttervägg mot väster är lutningen cirka 2 mm/m mot toalettstolen.
  • Vatten rinner mot toalettstolen då yttervägg mot väster vattenbegjuts.


Vår rekommendation är att man kompletterar med, i första hand, ytterligare ett draperi. Om detta inte är tillräckligt rekommenderas att golvet förses med en gummilist, se skiss nedan."


Är det någon som har någon ide om vad jag ska göra med det här? Ska jag bara släppa det, ska jag göra något sorts anspråk på att de inte fullgjort sin uppgift? Eller faller detta i slutändab ändå under mitt ansvar?
 
O
Till slut så är det ditt ansvar... Du har ansvar att undersöka huset.
Troligtvis så kommer du inte längre gällande besiktningsmannen.
Dessutom verkar det inte vara så väldigt stort bakfall.

Så antingen fortsätter du att slåss mot besiktningsmannen med väldigt väldigt oviss utgång, mer än att massa pengar lär gå åt....
Eller så sväljer du å lever vidare. Säljaren är ingen du kan kräva ansvar av.
 
Tack för dit svar. Naturligtvis tänker jag inte jaga säljaren, det vore orimligt. Däremot känns det ju lite som om besiktningsmannen brustit i sin tjänsteleverans, om inte annat kanske man kunde kräva pengarna åter. Har du någon erfarenhet av just sådant här fall eller är det mest en känsla? Vad är deras ansvarsförsäkring till för?
 
Jag kan ju tycka att de borde vattenbegjutit golvet (med amdra ord testat fallet genom att simulera en dusch). Detta kräver inga hjälpmedel. De två besiktningar jag varit med på så har bes. man gjort det på eget initiativ...
Svårt att få dem till att stå för något dock - som övriga varit inne på ovan..

/Thomas
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Men ett badrum från 1999? Har fungerat utan problem i 13 år? Skulle inte oroa mig nämnvärt själv, utan fixa till ett ordentligt fall när det är dags att renovera badrummet...vilket kanske är dags snart ändå?
 
Swappe skrev:
Jag kan ju tycka att de borde vattenbegjutit golvet (med andra ord testat fallet genom att simulera en dusch). Detta kräver inga hjälpmedel...
Nu ställer du väl hårda krav.

Han kunde ju blivit vår om fötterna och dött av förkylning :(
 
Besiktningens kvalitet kan nog diskuteras men vet du exakt vilken omfattning av besiktning du köpt. Anticimex kan man tycka vad man vill om, men de har olika nivåer och därmed olika pris på sina besiktningar. Där kan dom säga att det finns risk för fukt men fuktmätaren dom har i handen använder dom inte om du inte beställt fukt mätning på just den punkten.
 
Hemmakatten
Detta visar bara hur folk som tror att de genom att anlita en besiktningsman (eftersom de inser att de inte har kunskap att besiktiga själva) kan känna sig trygga i sitt köp av hus, och sedan visar det sig att den kostnad (flera tusenlappar) delagt ner är inget värt. Antingen friskriver sig besiktningsmannen (och hans bolag) för det mesta genom att hävda att det antingen är en riskkonstruktion eller något de inte kom åt att inspektera, t.ex. att stegen upp till vinden för felaktigt byggd så den kan de inte klättra på eller att det stod en byrå för väggen och istället för att be köparen/säljaren flytta på den så friskriver besiktningsmannen sig för allt i det rummet.

Men jag har aldrig hört denna variant. Dvs. att de ENDAST okulärt besiktigat lutningen i badrummet OCH att bakfallet inte är något de besiktigar. Helt otroligt. Om vi någonsin flyttar och köper ett "begagnat" hus kommer vi definitivt undersöka besiktningsmännens marknad. En jordabalkbesiktning lär det bli.

Men jag kan hålla med andra att i det här fallet får man hålla sig innanför draperiet om man skall duscha. Är det så mycket vatten att man duschar i stora delar av badrummet får man nog tänka sig andra (mer lugna duschvanor). Vi har endast en glasvägg som separerar duschen från övriga badrummet. Glasväggen ligger 15mm fråm golv och 15mm från vägg. Vi har en öppen duschhörna, dvs. inget draperi. Vi har aldrig haft vatten i hela badrummet som rinner kors och tvärs. Vårt fall börjar luta mot avloppsbrunnen ca 50mm utanför duschväggen och det räcker ghott. Kommer det vatten i andra delar får man torka (om värmegolvet interäcer till=
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.