Byggahus.se
Tjena forumet!
I morse jagade katten in en mus under köksbänken där vasken och utloppet från köket sitter, när jag plockade bort golv listen möttes jag av detta:
Köksbänk full av renoveringsmaterial och köksutrustning under en fläkt och grå kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under en möbel med justerbart ben, damm och tecken på fuktskada på en betongvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under diskbänk med synligt mögel och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador och fuktskador under ett diskbänksskåp med rörinstallationer och elektriska sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska nämnas att köket är renoverat av hantverkare i september 2019 och gipsskivorna var nya... Det luktar inte mögel och plattorna är idagsläget torra.
Jag MISSTÄNKER att avloppsröret inte suttit helt i och under diskmaskinen verkar det torrt...

Först av allt, är det så illa som det ser ut att vara och vem borde jag ha ta tag i först? Försäkringsbolaget, firman som utförde arbetet, Ripley från Alien filmerna? Alla förslag välkomnas!
 
  • Gilla
Incoog och 1 till
  • Laddar…
Det ser nästan ut som det läckt inne i skåpet för bottenskivan verkar också ha varit fuktig. Men svårt att säga så här.
Avloppsröret ser att att vara ett gammalt av äggskals-typ så det kan vara en spricka i det.
Hur ser det ut inne i skåpet?

Jag skulle kontakta försäkringsbolaget i första hand, så kan de skicka ut någon och fuktmäta.
 
  • Gilla
Ninjasmurfen och 2 till
  • Laddar…
Städerskan.
 
  • Gilla
Rutred och 3 till
  • Laddar…
Ta en bild inne i skåpet
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Düsseldorff
Det läcker i vaskskåpet eller så tillförs det kontinuerlig fukt ("städerskan"). Kan du såga ur baksidan i vaskskåpet för att se hur långt upp det tagit sig? Ser ut att vara ganska lokalt.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Düsseldorff
En annan sak, varför ser ditt kök ut som minuten innan chefskocken ger alla sparken?
 
  • Haha
  • Gilla
PergolaChristian och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
En annan sak, varför ser ditt kök ut som minuten innan chefskocken ger alla sparken?
Det skylles den där musen som katten jagade in, den öppnade med att klättra upp på baksidan av kylen och hade visst bott där i nåt dygn, fick tömma skåpen i all hast, hjälpte inte då musen flydde ner igen när allt var uttaget, fick torkat ur skåpen i alla fall :D
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Det finns an mögeltyp (Stacybotrus) som gärna växer på gipsskivor och som inte är så bra. Har för mig att den inte heller luktar.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det läcker i vaskskåpet eller så tillförs det kontinuerlig fukt ("städerskan"). Kan du såga ur baksidan i vaskskåpet för att se hur långt upp det tagit sig? Ser ut att vara ganska lokalt.
Bifogade bilder innefrån skåpet, mitt otränade ögat tycker det ser helt torrt och oskadat ut. Tog en bild uppifrån avloppsröret också, vet ej hur det ska se ut dock ;)
Torrt och rent skåpsinre med grått avloppsrör, vit botten, eluttag och verktyg till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit avloppsrör som passerar genom vägg med mörka skuggor som tyder på möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett avloppsrör som går genom ett hål i en vägg, med synliga tecken på slitage runt hålets kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett rör som sticker ut från ett hål i en vägg; inga synliga vattenskador runt området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på avloppsrörs genomföring i ett skåp, omgivet av torra och oskadade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy uppifrån av avloppsröret med synliga rester och mörk skugga i skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören in i skåpet börjar precis ovanför den första bilden och jag tycker mig kunna se en mörk skugga på nedandelen av hålen
 
Jag kan inte heller se att jag ser spår av någon läcka, men det är faktiskt väldigt svårt att se eftersom själva idén med läckageskyddet (den där plastmattan i skåpet) är att den ska vara helt tät mot alla rör så att om de blir någon läcka, så måste det tar sig ut genom dörrarna där du enklare ser det. Som det är nu så kan det ha läckt något, följt rören och ner under skåpet, utan att skyddet har varit till någon hjälp.
 
  • Gilla
Njurstenen och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att det är någon form av kondensproblem? Är det yttervägg bakom diskbänken? Drar det kallt från ev krypgrund?

Det ser ju ut som att det mögelproblemet börjar i underkant på hålen i bakstycket
 
  • Gilla
Njurstenen och 3 till
  • Laddar…
vboivie vboivie skrev:
Jag kan inte heller se att jag ser spår av någon läcka, men det är faktiskt väldigt svårt att se eftersom själva idén med läckageskyddet (den där plastmattan i skåpet) är att den ska vara helt tät mot alla rör så att om de blir någon läcka, så måste det tar sig ut genom dörrarna där du enklare ser det. Som det är nu så kan det ha läckt något, följt rören och ner under skåpet, utan att skyddet har varit till någon hjälp.
Ja precis, för att plastskyddet i botten ska ha någon som helst nytta behöver det ju vara tätt. Ikea har ju sin tätningsmassa på rulle avsedd för detta (https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-taetningssats-60282006/), så när du är klar med vad som behöver göras kan det ju vara värt att täta detta eventuellt :).
 
  • Gilla
Njurstenen och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så enkelt att det är tätt i det gamla köksavloppet och avloppsvatten tränger upp i skarven då diskmaskinen tömmer.
Den gråa PVC förminskningen ser inte ens ut att sitta i ordentligt. Så där har du troligen problemet
Grå PVC-förminskning som inte sitter ordentligt i köksavloppet, med läckage vid skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Njurstenen Njurstenen skrev:
Bifogade bilder innefrån skåpet, mitt otränade ögat tycker det ser helt torrt och oskadat ut. Tog en bild uppifrån avloppsröret också, vet ej hur det ska se ut dock ;)
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Rören in i skåpet börjar precis ovanför den första bilden och jag tycker mig kunna se en mörk skugga på nedandelen av hålen
Har en hantverkare gjort dessa genomföringar genom skvallerbrickan i skåpet? Det är ju bara hål rakt igenom? Så skall det inte vara, du skall ha genomföringar, typ som nedan.


https://www.elon.se/tollco-b-60-ban...MIjMnvr9X5-gIVnAqiAx0SMQPpEAQYAiABEgJO-PD_BwE
 
  • Gilla
Njurstenen och 1 till
  • Laddar…
C
Njurstenen Njurstenen skrev:
mitt otränade ögat tycker det ser helt torrt och oskadat ut.
Ja det är klart det ser oskadat och fint ut där eftersom bänkskåpsinsatsen skyddar skåpet och istället leder ner vattnet under skåpet via de otätade genomföringarna. Precis tvärtemot vad det är tänkt. Så j-vla dumt... :seenoevil:

Helt klart ett felaktigt utfört arbete. Men det där vill du ha ordentligt utrett, så frågan är om inte ändå försäkringsbolaget är rätt part att vända sig till först. Sannolikt har de dock åsikter om utförandet.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.