Byggahus.se
Hej,
Jag har påbörjat ett projekt som jag känner kanske är aningens mer avancerat än vad jag mäktar med, "small dog, big stick".
Tax håller i lång pinne, ser bestämd ut, överträffar sin storlek, humoristiskt, utmanande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det handlar om en gäststuga vid sommarhuset på i Bohuslän. Gäststugan, byggd 1970 på en betongplatta, har i flera år stått oanvänd pga stark mögellukt. Därför började jag för några veckor sedan att riva i den för att hitta källan. Jag misstänkte att mögellukten kom från golvet, så jag tog upp ett hål i ena hörnet...
Skadad vägg med mögel och röta nära eluttag, synligt isoleringsmaterial och trä. Behöver sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar inte bättre än att min käre morfar, som byggde stugan, hade lagt tjärpapp och glasull direkt på betongplattan (byggnormer var inte hans starkaste gren). Jag fortsatte att plocka bort mer golv för att bara hitta än mer mögel. Innerväggarna rök för att komma åt bättre. Även vissa av reglarna i golvet var mögelangripna och fick hivas ut..


Renovering pågår, borttaget golv, byggavfall, verktyg och kablar synliga. Tomt rum med fönster och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under plastmattan i det lilla badrummet hade bakterierna växt till sig så pass mycket att de började kräva rättigheter ("Vi är också en livsform!"):

Renoveringsplats med borttaget golv, synliga rör, kabeldragning och fläckad betong. Nedskräpat och oavslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upproret kvästes med ett par snabba snitt med cirkelsågen. Möglet hade även krupit upp i väggarna och angripit syllarna på vägen upp. Syllen längs ena kortväggen var totalt genomrutten, kunde smula sönder den med händerna. Några stöttor för att förlänga reglarna ner till betongplattan var på sin plats.

Jag hade vid det här laget insett att det kommer kräva mer än bara lite mögeltvätt, och *klipp till* en nära nog totalt avskalad insida:

Renovering av rum med träväggar, golvbalkar exponerade, fönster, skräp och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul att riva! Och mögellukten börjar faktiskt försvinna i stugan (nu luktar det apa från allt bråte i trädgården utanför stugan, men det är ju inget som inte ett par vändor till ÅVC fixar). Allt material under hammarbanden kommer behöva bytas ut, dvs syllarna, stående reglarna, innerväggar, isolering och panel.


Och här börjar frågorna poppa upp, som jag hoppas alla ni kloka och ruttade hantverksgenier kan hjälpa mig med:

1. Stugan står alltså på en betongplatta. Oklart om det är fukt i plattan, eller vad som finns i den. Den är delvis gjuten på någon form av krypgrund, stugan står i sutteräng och den lägre delen har en stengrund under betongplattan med ett litet kvadratiskt ventilationsgaller inklämt mellan stenarna. Jag skulle gärna vilja få in lite isolering mellan betongplattan och golvet, så att stugan går att använda under iaf vår och höst. Går det? Att isolera, alltså. Att bila i betongen och gjuta in isolering är tyvärr lite för mkt jobb för min ambitionsnivå.

2. Det verkar som 120 mm-reglar är en vanlig dimension för stommen i gäst-/attefalls-/fritidshus. Skulle du hålla med om det? Hur skulle du bygga upp din optimala vägg för en gäststuga, med tanke på isolering och fuktspärrar. Börja gärna utifrån och in :)

Tacksam för all hjälp!

#betongplatta #isolering #gäststuga #rivningsfeber
 
  • Träkonstruktion interiör, pågående renovering eller bygge, verktyg och material synliga, tomma väggutrymmen, betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
fredrik.johansson och 5 till
  • Laddar…
Hej!

Det verkar som att du har ett spännande (om än möjligen aningen överväldigande) projekt framför dig! Jag ska göra mitt bästa för att besvara dina frågor:

  1. Fukt i betongplattan kan bli ett problem, speciellt om du planerar att isolera ovanpå den. Om du misstänker fukt i plattan bör du överväga att göra en fuktutredning. En enkel metod är att klistra fast en plastbit (cirka 1x1 meter) på plattan och lämna den i ett par dagar. Om det bildas kondens under plastbiten finns det fukt i betongen.
    Om du vill lägga till isolering mellan betongplattan och golvet kan du använda en konstruktion med reglar och isolering mellan. På detta lägger du sedan golvspånskivan. Men det är viktigt att betongplattan är torr, och att du har en ordentlig fuktspärr mot betongplattan, för att förhindra framtida fuktproblem. Fuktspärren bör vara en plastfolie av god kvalitet, och den ska läggas under hela golvet.
  2. 120 mm reglar kan vara en bra storlek för en gäststuga, men det beror verkligen på vilken nivå av isolering du vill ha. I moderna bostadshus används ofta 145 mm reglar för att ge plats för mer isolering. För en gäststuga, speciellt om den bara ska användas under vår och höst, kan 120 mm vara tillräckligt.
    När det gäller att bygga upp väggen skulle jag rekommendera följande (från utsidan och in):
    • Ytterpanel (träpanel är vanligast i Sverige)
    • Vindduk (för att skydda isoleringen mot vind och fukt)
    • Regelverk med isolering mellan (t.ex. mineralull)
    • En plastfolie som fuktspärr (viktigt att den är korrekt installerad för att förhindra att fukt kommer in i isoleringen och huset)
    • Innerpanel eller gipsskivor för inredning.
Observera att detaljer kan variera beroende på lokala förhållanden och specifika krav. Du bör alltid rådfråga med en lokal expert eller byggnadsinspektör om du är osäker.

Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Hej
Ja vilket slitgöra du skaffat dig, men du ställer rätt frågor så det där kommer bli svinbra :cool:
Lycka till
/W
 
  • Gilla
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Renoveringen rullar vidare - idag var det innertaket som försvann. "Har du inte plockat upp en tillräckligt stor pinne redan?" sa en inre röst. Nej, uppenbarligen inte ¯\_(ツ)_/¯
Eftersom isolering och stommar har varit så ruttet hittills misstänkte jag att det nog såg lite liknande ut där uppe. Dessutom var takhöjden innan rivningen påbörjades bara 228 cm, så jag tänkte att när kofoten ändå är framme kan man göra det lite luftigare och öppna upp till nock.

Mycket riktigt var glasullen grå och smutsig där uppe:
Takisolering med träbjälkar och skiva. Plast presenning, anteckning, synliga träd, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På några ställen hade glasullen typ geggat ihop sig till en seg brun klump som hade klibbat sig fast i stommen. Det var torrt nu, men märkligt nonetheless:
Takbjälkar med synlig fuktskada och mögel, plastskydd nedanför, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i handskar håller isoleringsmaterial med mögel, verktyg och bråte i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns också några fuktliknande fläckar närmast ena kortsidan, måste de åtgärdas tror ni?
Träväggar, takbjälkar, isolering, delvis synlig trappa, inomhus, ovanifrån perspektiv, byggmaterial, arkitekturdetaljer, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I övrigt ser både sponten och stolarna fina ut! Rejäl dimension på underarmarna, känns lite overkill på ett spann på 3,7m.
Renovering pågår, öppet tak med exponerade träbjälkar, och isolering, vägg och fönster synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska det googlas isolering av snedtak resten av kvällen!
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Boven_i_dramat Boven_i_dramat skrev:
Mycket riktigt var glasullen grå och smutsig där uppe
Inget ovanligt, men inget som diskvalificerar ullen. Det är bara vanlig smuts, men det indikerar att det varit ngn glipa så luft/smuts kunnat komma till.

Boven_i_dramat Boven_i_dramat skrev:
På några ställen hade glasullen typ geggat ihop sig till en seg brun klump som hade klibbat sig fast i stommen. Det var torrt nu, men märkligt nonetheless
Mest troligt är det rester av musbon.

Boven_i_dramat Boven_i_dramat skrev:
Det finns också några fuktliknande fläckar närmast ena kortsidan, måste de åtgärdas tror ni?
Det ser inte så farligt ut, men det indikerar att vatten tränger in. Takpappen och vindskivor och vattbräda behöver ses över och bytas/tätas annars kommer brädorna att ruttna upp.
Stuga i Bohuslän antyder att det kan blåsa ordentligt och ofta, vilket tillsammans med nederbörd kan driva in den precis överallt.
 
  • Gilla
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.