4 907 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Mjukavstängade diskmaskin?
Är det någon som känner till om det finns något märke/modell av diskmaskiner som är mer mjukavstängande än andra?
Anledningen till att jag frågar är att vi har problem med "slag/smällar i rören" när vår nuvarande diskmaskin stänger vattnet. Vi har installerat tryckslagsdämpare men det har inte hjälpt speciellt mycket.
(Den diskmaskin vi hade innan den vi har nu hade vi inte detta problem med. Både den nuvarande och den förra är Bosch)
Så nu när det är dags att byta diskmaskin igen så vill ta reda på om det finns något märke som stänger mjukare än andra. Vi har pratat med vår lokala Elon-butik, men de kunde inte svara på detta.
Anledningen till att jag frågar är att vi har problem med "slag/smällar i rören" när vår nuvarande diskmaskin stänger vattnet. Vi har installerat tryckslagsdämpare men det har inte hjälpt speciellt mycket.
(Den diskmaskin vi hade innan den vi har nu hade vi inte detta problem med. Både den nuvarande och den förra är Bosch)
Så nu när det är dags att byta diskmaskin igen så vill ta reda på om det finns något märke som stänger mjukare än andra. Vi har pratat med vår lokala Elon-butik, men de kunde inte svara på detta.
Jag skulle säga att det sitter magnetventiler i alla diskmaskiner. För att får mindre tryckslag så kan man som du antingen montera en tryckreducering (är den rätt inställd?) eller så byta ut rören till mindre dimension.
Tack för snabbt svar. Så om jag förstår det rätt spelar det ingen roll vilket märke, utan problemet uppstår så länge det är en magnetventil.
Den tryckslagsdämpare vi har installerat är motsvarande denna (ser likadan ut i alla fall), och är monterad enligt anvisningarna (av rörmokare).
http://media.zetterlund.org/dok/tryckslagsdampare.pdf
Den tryckslagsdämpare vi har installerat är motsvarande denna (ser likadan ut i alla fall), och är monterad enligt anvisningarna (av rörmokare).
http://media.zetterlund.org/dok/tryckslagsdampare.pdf
Börja med att mäta vattentrycket, det jag syftade på var en tryckreducering, vanligtvis monterar man den vid inkommande vattenledning om man har högt inkommande vattentryck, men i princip skulle du kunna installera den under diskbänken med, förutsatt att det finns plats.
Vad jag vet så ska en sån dämpare inte monteras på inkommande ledning utan så nära avstängningsstället som möjligt. Den ska ta upp rörelseenergin i vattnet inte rekylen. Då har det redan smällt i röret...
Allternativt reducera hålet som går till maskinen hjälper till genom att vattnet färdas med lägre hastighet och därför inte har samma rörelseenregi. Dvs prova att sätt nån form av strypning på slangen till maskinen så får du samma effekt.
Allternativt reducera hålet som går till maskinen hjälper till genom att vattnet färdas med lägre hastighet och därför inte har samma rörelseenregi. Dvs prova att sätt nån form av strypning på slangen till maskinen så får du samma effekt.
Tack för alla svar! Grymt att så många engagerar sig och hjälper en okunnig som jag är 
Då vet jag i alla fall att jag inte ska lägga krut på själva diskmaskinen vad gäller denna aspekten, utan fokusera på de andra sakerna ni tar upp här.
Tack!
Då vet jag i alla fall att jag inte ska lägga krut på själva diskmaskinen vad gäller denna aspekten, utan fokusera på de andra sakerna ni tar upp här.
Tack!
Förmodligen har du en kran kanske på blandaren som reglerar vattnet till diskmaskinen. Stäng den, dra igång diskmaskinen och öppna sen kranen så att det precis börjar flöda. Disken tar en minut längre och det blir tyst i rören. Enkelt. Funkat i år här hemma.
Hur mycket törs man strypa vattnet? Nåt som kan hända om det kommer för lite? Mer än att disken inte blir ren?johan44 skrev:
Klicka här för att svara