Hej, är ganska säker på att min cirk.pump är trasig, det har vart kallt i huset och ingen av elementen fungerar.
Satte på den för första gången för 1 vecka sen efter sommaren, efter att den hade vart avstängd? Men ser nu ut som att den har gett up, kan någon bekräfta att den är trasig då det känns som att den inte riktigt har tillräckligt med kräm i sig

Har även kollat att rumstermostaten fungerar, som är en Siemens REV34, även kollat ställdonet SSY319 där jag ser att den öppnar ventilen. Ser att rumstermostaten visar en pil uppåt när jag höjer temperaturen vilket indikerar på att den ska upp i värmen men den slocknar efter ett tag.

Elementen har jag luftat både uppe och nere, nere var det ingen luft men uppe var det väldigt mycket luft tills det kom fram vatten.

Några tips på vad jag kan göra för att felsöka eller handlar det bara om att införskaffa en ny pump? Alternativt något sätt att få igång pumpen tills vidare?

Bifogar bilder på pumpen och en ritning på systemet
Cirk.pumpen verkar vara av modell Perfecta Pivo 25-6F

• Ritning över ett värmesystem inklusive en cirkulationspump av modell Perfecta Pivo 25-6F, monterad på en vägg bredvid en lampa och diverse verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tittat om den snurrar? Du får lossa pluggen i mitten och kanske peta igång den med en mejsel.

• Gilla
Toppalua
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har du tittat om den snurrar? Du får lossa pluggen i mitten och kanske peta igång den med en mejsel.
Ja, som det syns i videon så lyckas jag peta igång den men slocknar kort därefter

Det är rätt vanligt att kondensatorn ger upp, så testa byta den först. Sitter under kåpan.

Fartvredet , ändra några ggr ( 5-10 ) fram och tillbaka på det mellan max min. Prova även om pumpen fungerar på annan fart. I bland blir det glapp på blecken i den. Eller som sägs, kondingen. allt ha varit avstängt och en konding som är dålig kan säga upp sig när den får spänning igen. Kostnad ca 100 kr

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Det är rätt vanligt att kondensatorn ger upp, så testa byta den först. Sitter under kåpan.
J jonaserik skrev:
Fartvredet , ändra några ggr ( 5-10 ) fram och tillbaka på det mellan max min. Prova även om pumpen fungerar på annan fart. I bland blir det glapp på blecken i den. Eller som sägs, kondingen. allt ha varit avstängt och en konding som är dålig kan säga upp sig när den får spänning igen. Kostnad ca 100 kr
Vart skulle jag hitta en sådan kondensator? Letat runt men svårt att hitta 2,5 µF

• Kondensator märkt "ICAR Ecofill" med värde 2,5 µF och spänningsgraderingar 400V, 450V och 500V, visas ansluten med kablar till en krets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elfa.se brukar ha mycket dylika pryttlar.

S Stefan.o skrev:
Elfa.se brukar ha mycket dylika pryttlar.
D Dilato skrev:
[länk]
Står ju lite olika klasser på kondensatorn, vad för spänning bör jag köpa?
Funkar allt mellan 400-500 ?

G Gabb3lito skrev:
Står ju lite olika klasser på kondensatorn, vad för spänning bör jag köpa?
Funkar allt mellan 400-500 ?
Ja allt mellan 400 och 500 funkar, det är inte så petigt.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Byt kommer nog krågla snart igen .

Försök få tag på en kondensator för högre temperatur. Brukar finnas de som tål 105 grader C.

Byt hela pumpen. De moderna drar mindre energi samt låter mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.