Hej,

har nyligen fått en hel gavel av min fasad omputsad pga altanrenovering.Jag är inte kunnig inom området men arbetet skedde i två etapper med initialt underarbete på den gamla stänkputsen som täcktes över med någon typ av ofärgat bruk/puts. Några dagar senare sprutades den nya stänkputsen upp. Det skedde en lätt mulen dag, cirka 20 grader varmt. Weber stänkputs med färgtillsats. Initialt såg det bra ut, eventuellt hade några områden med grövre partitioner en lätt vitaktig ton.

Efter ytterligare några dagar kom ett kraftigt regn och när fasaden nu torkat upp ser den ut såsom bilderna visar. Är det saltutfällningar? Har firman som gjort arbetet begått något misstag? Om inte - går det att skölja av eller försvinner det med nästa regn? Det känns för mig orimligt att det ska se ut så här.

Tacksam för råd.

• Ny omputsad fasadgavel med ojämn färgton och möjliga saltutfällningar efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen omputsad husfasad med möjliga saltutfällningar och ojämn färgton efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Vet inte vad man ska svara, mörk fasad.
Ser ut som färgat så nära dom kan utan att täcka takfoten och borde sett likadant ut hela tiden efter jobbet. Ett regn borde inte påverkat kulören.

Tack för svar. Kulören var direkt efter putsningen den som ses direkt under fönsterblecket och några dm under takfoten, initialt homogent färgat över hela väggen men sedan efter regnet har de delar som inte varit skyddade av just bleck och takfot antagit en helt annan karaktär när det torkat. När de utförde arbetet var takfot och allt som inte är vägg väl täckt. Utseendet högst upp mot takfoten är nog bara en artefakt i bilden, det ser bra ut i verkligheten. Som du skriver bör ju det inte bli på detta sätt, sen om det ligger i puts eller handhavande lär bli en diskussion med de som utfört jobbet. Min tanke var att ha med mig så mycket information som möjligt in i denna diskussion då det varit en del strul på vägen.

N
Va fasaden torr nu när du tog dessa kort?
Om den var torr så har dom inte sprutat stänkputs där det är kulörskillnader.
Tex under fönsterbläcket ser det ut som det hängt plast efter täckning och dom kunde inte färga där, då dom täckt dåligt och orkade inte lyfta plasten.
Det är därför det är ojämnt, dom har inte färgat med stänkputs där det är annan kulör.

Helt torr. Tror att de täckte adekvat men jag tar med mig den teorin, de kommer och kollar på det i början av nästa vecka. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.