K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Någon som testat Wabeco's stativ? Från det lilla jag läst verkar de rejäla, blev överraskad av priset med :)
[länk]

Rörig sida men den här liraren är inte imponerad av Wabeco.
http://www.universumshistoria.se/PemA1.htm

Han känns sjukt seriös i sina efterforskningar.

/Höghus

• Gilla
Alko
  • Laddar…
@Höghus det där var en ordentlig sågning :poop: har redan gett upp på något stativ och sparar till en riktig pelarborr istället...

@Höghus Extremt seriöst :p
Själv skippade jag Wabeco pga recensioner som tyckte precisionen var tveksam, och på YT ser man också att det kanske inte är den kvalitetsnivån hemsidan vill förmedla. Då kan man lika gärna köpa en Bosch PBD40.

För mig duger Bosch S7 bra till min tvåväxlade Bosch GSB 19-2 RE som annars mest värmde hyllan.

Är man fortfarande ute efter ett stativ (man kanske har en maskin redan som man vill utnyttja) men vill ha maximal precision får man väl titta på Duss KB43, en bit ner på sidan här:

https://www.feinewerkzeuge.de/bohrstaender.html

I Tyskland verkar de alltid finnas beggade för en bra peng. Typ på Ebay Kleinanzeigen.

Redigerat:
A Alko skrev:
@Höghus Extremt seriöst :p
Själv skippade jag Wabeco pga recensioner som tyckte precisionen var tveksam, och på YT ser man också att det kanske inte är den kvalitetsnivån hemsidan vill förmedla. Då kan man lika gärna köpa en Bosch PBD40.

För mig duger Bosch S7 bra till min tvåväxlade Bosch GSB 19-2 RE som annars mest värmde hyllan.

Är man fortfarande ute efter ett stativ (man kanske har en maskin redan som man vill utnyttja) men vill ha maximal precision får man väl titta på Duss KB43, en bit ner på sidan här:

[länk]

I Tyskland verkar de alltid finnas beggade för en bra peng. Typ på Ebay Kleinanzeigen.
Tack för tipset om Duss-en! Jag hade inte koll på dom.

/Höghus

Ligger ute en Bosch S7 nu på Blocket för 600 kr i Skövde. Verkar vara hyfsat skick.

• Gilla
Dajar
  • Laddar…
Jag trodde att jag "behövde" ett bättre borrstativ än det jag köpt på loppis för 120kr men jag börjar tro att det faktiskt är rätt bra. Inget glapp någonstans. Dock hittar jag ingen som helst info om det på nätet. Kanske var det ett ställ som av ren tur blev riktigt bra?

Är det någon som sett detta stativ tidigare? 50cm högt. Jag har bytt två skruvar mot snabbvarianter med plasthantag. Jag är mest nyfiken på vad det är för något ställ.

Borrstativ köpt på loppis, grönt med en blå Bosch borr monterad, två skruvar med plasthandtag syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har ett Wolfcraft som bland annat säljs från bauhaus för ca 390 kr. (Billigare på Amazon). Köp inte det. Det är blir du bara besviken på. I och med att stativet är runt så är det ett glapp runt pelaren. När jag ser på ditt stativ så tror jag att det säkert är bättre än ovan nämnda Wolfcraft.

• Gilla
Staffan_P
  • Laddar…
Håll hårt i det där. Det ser väldigt stabilt ut.

• Gilla
Staffan_P
  • Laddar…
Det här var ju fint, samma princip som mitt fast en aning mer genomarbetat. 15kg och nästan 5000kr

Grå bänkborrmaskin på träbänk med skruvnyckel bredvid, anpassad för hobbysnickring.
Skapa konto

Det enda konstiga med mitt är att det är anpassat för en halsbredd på 45-46mm. Jag har fått sätta en liten bit tunt alurör i för att den skall passa.

precisionen blir väl inte bättre av det men jag borrar mest hobbysaker i trä.

S staffan_persson skrev:
Jag trodde att jag "behövde" ett bättre borrstativ än det jag köpt på loppis för 120kr men jag börjar tro att det faktiskt är rätt bra. Inget glapp någonstans. Dock hittar jag ingen som helst info om det på nätet. Kanske var det ett ställ som av ren tur blev riktigt bra?

Är det någon som sett detta stativ tidigare? 50cm högt. Jag har bytt två skruvar mot snabbvarianter med plasthantag. Jag är mest nyfiken på vad det är för något ställ.

[bild]
Av konstruktion och färgsättning att döma gissar jag att det är minst 50 år gammalt... fast knappt använt. Så att du inte hittar något på nätet är inte så konstigt.

Jag hittade faktiskt en del om det igår kväll. Det är en östtysk konstruktion. Ursprungligen (?) såld som VEB ZBS 202 / 402/ 480. Senare även under märket Bullcraft.

Östtysk bordsstativ VEB ZBS 202 / 402/ 480, använd för borrning, med justerbar pelare och basplatta.
Skapa konto

Gul östtysk bänkbordborr VEB ZBS/Bullcraft med saknad ring, på en träbänk med lösa delar.
Skapa konto

Gammal konstruktion men jag och flera andra verkar vara nöjda med det. Jag saknar dock ringen som förminskar hålet från 46 till 43 mm. Någon som vet var man kan få tag på sådant till ett vettigt pris? Den hemmagjorda ringen jag har nu är lite sisådär i passformen.

Det nog nyare än man kan tro. Det översta stativet verkar vara från 1985.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
S staffan_persson skrev:
Jag saknar dock ringen som förminskar hålet från 46 till 43 mm. Någon som vet var man kan få tag på sådant till ett vettigt pris? Den hemmagjorda ringen jag har nu är lite sisådär i passformen.
Prova att slakta ett 40mm avloppsrör och slitsa biten. Möjligen en del av en skarvmuff.

/Höghus

Vill man ha olika ringar så är det väl enklare att få dem svarvade. Lär ju inte vara många minuters jobb för nån som har access till nån svarv. Nån skola kanske lämpligtvis. Perfekt tidig övningsgrej. Vi gjorde en hel del grejer åt folk när jag gick på nån NC utbildning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.