Jag behöver göra lite repetitionshåltagning i trä och behöver därmed rigga borrmaskinen i någon form av stativ. Det finns ju ett par varianter på marknaden där alla känns som mer eller mindre "smäck". Jag tänker inte gå och köpa en separat pelarborrmaskin för ändamålet.

Några rekommendationer? Bosch har ett stativ DP500 som jag aldrig sett i verkligheten. Någon som testat?

Redigerat:
Jag har vad jag tror är föregångaren som heter S7 och det är det bästa av de stativ jag använt, jag är såpass nöjd att jag faktiskt har två ett med borrmaskin i och ett med en fräs:)

Bosch DP500 verkar väldigt lik PDB40 bara att den är utan maskin:), kostar dock ungefär lika mycket. Det finns väldigt billiga alternativ i Wolfcraft bland annat men hur bra dom är vet jag inte, dock brukar deras grejer vara helt okej. Hur bra behöver den vara?

AEG hade ett bra stativ på 80-talet. Det händer ibland att jag plockar fram det när jag behöver en andra pelarborrmaskin. Det är faktiskt förvånansvärt bra.....

SamiHus skrev:
Bosch DP500 verkar väldigt lik PDB40 bara att den är utan maskin:), kostar dock ungefär lika mycket. Det finns väldigt billiga alternativ i Wolfcraft bland annat men hur bra dom är vet jag inte, dock brukar deras grejer vara helt okej. Hur bra behöver den vara?
Wolfcraft är smäck. Har känt på den. :|

SamiHus skrev:
Det verkar stämma. Plattan och stativet ser väldgt lika ut. De har helt enkelt hängt på en gejder.

Tror du får ett bra stativ på tyska Wabeco eller kan de heta webeco? Har funderat på ett sånt själv. Bra priser. Kolla deras web shop.

• Gilla
Marsupalami och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett wolfcraft och jag vill nog inte kalla det smäck. Allt hänger ju på vilken precisionsnivå du söker. Wolfcraften har en del leder med ställskruvar man kan tighta åt. Wolcfraften är nog bäst pris/prestanda i prisklassen. Vilken typ av borr ska du köra samt vad ska repeteras? Djup eller bara borra genom? Har haft mitt i 5 år och är nöjd.

Pelaren bör vara minst 40mm om man använder grövre träborr/hålsåg
hur långt slag ? en del modeller klarar max 50mm
djup till pelare påverkar "flex"
ska det transporteras runt gjutjärn +grov pelare blir fort tungt
köper man ett av någorlunda god kvalitet känns det användbart
repeterbarheten beror till största delen på användaren,
fantasin begränsar bara användnings möjligheter ;)

• Gilla
clalun
  • Laddar…
Kommer aldrig att köpa något "Wolfcraft" igen. Jävla skit kort sagt. Allt annat måste vara bättre.

Om det finns något som börjar på B och slutar på osch — vilket jag sett att det gör — är det ett bättre val alla dagar i veckan oavsett om det är grönt eller blått

Ja, ni har fattat rätt.
Jag är besviken!
//Ronnie

Per Arlander skrev:
[länk] bättre o billigare
:-)
Tack för tipset. Prisvärt. De hade en del paket till bra priser också.

• Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Några rekommendationer? Bosch har ett stativ DP500 som jag aldrig sett i verkligheten. Någon som testat?
Jag har föregångaren till DP500 och det är helt klart det minst usla borrstativ jag testat. Faktiskt fullt användbart för att borra i trä. Köptes för 100 kr på en loppmarknad. Gamla AEG är ochså helt okej stabilitetsmässigt, men Bosch har fler finesser och större "fotplatta".

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.