Byggahus.se

Spisbränder minskar i antal trots att fler stannar hemma

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. a.o.f
    Medlem · Nivå 6
    Man skall byta engångsfilter eller tvätta flergångsfilter en gång om året, varken det behövs eller inte så är man på den säkra sidan. Brandfilt skall också finnas till hands i köket.

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Det är för att svärmor dog i november :geek:
    Hon hade brandkåren på besök varje vecka, när hon försökte tina bullar i en kastrull, bröd direkt på spisplattan eller torrkokade sitt kokkaffe. Man ska inte använda spisen när korttidsminnet är mindre än en minut. (vi skruvade ur säkringen, men hemtjänsten skruvade ju i den när hon klagade på att spisen inte fungerade)

• Laddar…
  4. a.o.f
    Medlem · Nivå 6
    Kan tipsa om att det finns speciella spisvaktare som är vanligt att man installerar för personer som har svårt att komma ihåg.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  6. Silver78
    Medlem · Nivå 10
    Torrkokning är den överlägset vanligaste orsaken till brand. Det är besynnerligt att när man bygger enligt brandcellprincipen inte vill ha en simpel spisvakt som standard. Jag vet varför det är så men jag skakar på huvudet när man inte vill ha en spisvakt för 4000 kr som standard. Det är ungefär vad jag debiterar för 2 timmars jobb. Småpengar i sammanhanget. Det kommer krävas lag som reglerar detta precis som med brandvarnaren för att det skall göra någon skillnad.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det påminner mig om en incident i min ungdom.
    Jag hade tagit studenten, och pluggade på universitetet, men bodde fortfarande kvar hemma.
    Så en dag vid lunch (jag var ensam hemma) skulle jag värma upp lite rester från gårdagen.
    På den tiden, när mikron inte fanns, värmde man mat i en bunke över en kastrull med sjudande vatten.
    Så jag startade spisen, fyllde kastrullen med lite vatten, och satte den stekta strömmingen och potatismoset i en skål ovanpå.
    Och la mig på sängen och somnade till klart.
    När jag vaknade till, så luktade det lite fränt. Kastrullen hade kokat torrt, aluminiumkastrullen hade smält på kokplattan, och aluminiumet hade runnit ner på golvet och smält/bränt hål i kökets plastmatta.
    Lite svårt att förklara när föräldrarna kom hem :oops:

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 13
    Darwin visar sitt tryne igen.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hur menar du, förklara, tack!