Byggahus.se
Hej,
Är det någon som har tips på vad jag kan smörja mina bildörren med så de inte fryser igen. Såfort det blir fuktigt och sedan fryser på kan jag inte öppna dem.
Jag har smörjt in med "vanligt" medel för gummilister men det hjälper inte.
Jag har inte gummilister, utan någon typ av tyg på dem.
Tack!
 
Har hört att det användes spolarvätska förr i tiden men jag har aldrig provat det.
 
A _ametist_ skrev:
Hej,
Är det någon som har tips på vad jag kan smörja mina bildörren med så de inte fryser igen. Såfort det blir fuktigt och sedan fryser på kan jag inte öppna dem.
Jag har smörjt in med "vanligt" medel för gummilister men det hjälper inte.
Jag har inte gummilister, utan någon typ av tyg på dem.
Tack!
Förr i tiden, som bmwägare, lärde jag mig att en grundlig rengöring av listerna är A-O, förslagsvis med någon form av alkoholprodukt. Behandla sen med https://www.wurth.se/produkter/kemi...riort/vard/gummivardsspray/#/artiklar/0890110 så var problemen med bmws knarrande flockade lister ett minne blott. Att listerna inte fryser fast är tacksam bieffekt. Funkade på både flockade listerna och vanliga gummilisterna. Viktigt dock att göra helt rent listerna först för att få bästa förutsättningar.
 
M MasMats skrev:
Förr i tiden, som bmwägare, lärde jag mig att en grundlig rengöring av listerna är A-O, förslagsvis med någon form av alkoholprodukt. Behandla sen med [länk] så var problemen med bmws knarrande flockade lister ett minne blott. Att listerna inte fryser fast är tacksam bieffekt. Funkade på både flockade listerna och vanliga gummilisterna. Viktigt dock att göra helt rent listerna först för att få bästa förutsättningar.
Ok! Tack!
Detta är en Volvo XC60 om det är till någon hjälp.
 
På de senaste bilarna jag ägt har jag fått bäst resultat av att helt enkelt låta listerna vara efter en grundlig rengöring av både dörrgång och list. Kan vara värt att testa innan du kletar på något.
 
F F_man skrev:
Finns dedikerade produkter.

[länk]

Underlättar om det är torrt, varmt och rent vid applicering.
Det är just silikonet du ska undvika om du vill inte vill ha knarrande gummilister. Därav tipset om silikonfritt smörjmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.