Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Att grannen kastar över skräp på din tomt skall du inte acceptera, Det är ett fullkomligt oacceptabelt beteende. Jag kan tänka mig att grannen tror sig ha rätt till det. Men gör klart att om det upprepas så blir det polisanmälan.
Och jag tycker du skall mena allvar med det. Jag tror att polisen faktiskt tar ett snack med grannen även om det aldrig lär bli något åtal. Men alla rimligt vettiga människor blir skärrade om polisen tillrättavisar.
Detta att grannen gör det på natten tyder ju på att han planerar att neka om han konfronteras. Så du kanske borde samla bevis på något sätt.
Och jag tycker du skall mena allvar med det. Jag tror att polisen faktiskt tar ett snack med grannen även om det aldrig lär bli något åtal. Men alla rimligt vettiga människor blir skärrade om polisen tillrättavisar.
Detta att grannen gör det på natten tyder ju på att han planerar att neka om han konfronteras. Så du kanske borde samla bevis på något sätt.
Hur gammal är grannen? Tycker det verkar orimligt om han/hon kräver att du som pensionär ska ta hand om deras gräsmatta. För övrigt tycker jag att du (oavsett ålder på dig eller grannen) inte alls skall göra något alls på granntomten. Håller med hempularen i inlägget ovan. Dessutom kan man inte slå knut på sig själv för att tillfredsställa alla andra personer, så försök strunta i grannens åsikter.
Jag tror det är som hemmapularen skriver att din passivaggresiva grannen tror att han har rätt/lagen på sin sida. Förklara för han att det inte är så, ge honom möjligheten att komma ur situationen med "äran" i behåll genom att låta honom lägga över löv och nedfallna grenar på en plats som ni kommer överrens om. Att initialt gå till polisen kan förvärra situationen. Skickar du bylingen på han kommer han nog reflexmessigt bara att neka, har han väl slagit in på det spåret kommer det vara svårt att komma ur det.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag tycker inte att TS skall behöva befatta sig med grannens skräp överhuvudtaget.
Löven som faller på grannens tomt tillhör grannen och ingen annan. Du skall inte städa bort det och slänger han sitt trädgårdsavfall på din tomt tycker jag att en varning räcker, därefter gör du en anmälan.
http://www.villaagarna.se/Villaagaren/2011/Nr-3-2011/Godare-grannar/Vem-sopar-upp-kottarna/
Sent from my HTC Desire using Byggahus
http://www.villaagarna.se/Villaagaren/2011/Nr-3-2011/Godare-grannar/Vem-sopar-upp-kottarna/
Sent from my HTC Desire using Byggahus
Du skriver att grannen började klaga ett tag efter han flyttat in för 8-10år sedan ?
Har han sagt till dig i så många år om löv från trädet ?
Men är först nu som han har börjat slänga över skräpet ? Eller har han gjort det i flera år oxå ?
De löven som faller ner på hans tomt är hans skräp, oavsett vems tomt trädet står på.
I princip alla som har grannar med träd, häck, buskar osv får ju ibland löv osv på sin tomt, speciellt när det blåser mycket.
Det skulle ju inte funka om alla samlade ihop löven o slängde över till närmaste granne med växtlighet på tomten!
Trädet har ju även stått där i många år, risk för löv på tomten bör han ha tänkt på när han köpte huset..
Har han nån gång slängt in skräpet till din tomt på dagen, eller är han alltid feg och gör det på natten ?
Det han gör klassas som nedskräpning och är ett brott som han kan anmälas för, och om han går in på din tomt utan din tillåtelse så gör han sig även skyldig till hemfridsbrott.
Om han ändå samlar ihop löven så är det lika enkelt för honom att slänga skräpet i en kompost osv än o slänga på din tomt.
Bästa vore att gömma sig och vänta på att han kommer o börjar slänga över skräpet och ta honom på bar gärning. Ge honom en varning och berätta att du har lagen på din sida och fortsätter han så kommer du göra en polisanmälan.
Det som faller ner på hans tomt är hans bekymmer och han har ingen rätt att kräva att du ska ta ner trädet.
Däremot så kan han kräva att du ska ta bort grenar och rötter om de växer in på hans tomt och om du inte gör det så har han rätt att göra det själv.
Du ska vända dig till polisen och du kan och bör göra en anmälan, anser jag.
Kan även vända dig till en advokat för att få hjälp att prata med grannen och info om vad man kan göra i detta fallet.
Är tråkigt när man inte kommer överens med grannarna, iaf om man planerat att bo kvar i många år framöver.
Har han sagt till dig i så många år om löv från trädet ?
Men är först nu som han har börjat slänga över skräpet ? Eller har han gjort det i flera år oxå ?
De löven som faller ner på hans tomt är hans skräp, oavsett vems tomt trädet står på.
I princip alla som har grannar med träd, häck, buskar osv får ju ibland löv osv på sin tomt, speciellt när det blåser mycket.
Det skulle ju inte funka om alla samlade ihop löven o slängde över till närmaste granne med växtlighet på tomten!
Trädet har ju även stått där i många år, risk för löv på tomten bör han ha tänkt på när han köpte huset..
Har han nån gång slängt in skräpet till din tomt på dagen, eller är han alltid feg och gör det på natten ?
Det han gör klassas som nedskräpning och är ett brott som han kan anmälas för, och om han går in på din tomt utan din tillåtelse så gör han sig även skyldig till hemfridsbrott.
Om han ändå samlar ihop löven så är det lika enkelt för honom att slänga skräpet i en kompost osv än o slänga på din tomt.
Bästa vore att gömma sig och vänta på att han kommer o börjar slänga över skräpet och ta honom på bar gärning. Ge honom en varning och berätta att du har lagen på din sida och fortsätter han så kommer du göra en polisanmälan.
Det som faller ner på hans tomt är hans bekymmer och han har ingen rätt att kräva att du ska ta ner trädet.
Däremot så kan han kräva att du ska ta bort grenar och rötter om de växer in på hans tomt och om du inte gör det så har han rätt att göra det själv.
Du ska vända dig till polisen och du kan och bör göra en anmälan, anser jag.
Kan även vända dig till en advokat för att få hjälp att prata med grannen och info om vad man kan göra i detta fallet.
Är tråkigt när man inte kommer överens med grannarna, iaf om man planerat att bo kvar i många år framöver.
Ekfrossa skrev:På min tomt står det en stor rak fin ek c:a 100 år. För c:a 8-10 år sedan flyttade det in en ny granne i huset bredvid mej.
Klagomål på eken kom efter ett tag eftersom den skräpar ner en del vilket är enda olägenheten
Jag såg till att med hjälp av lift såga ner de nedersta stora grenarna utan att förstöra trädet. Nedfallet minskade betydligt efter detta.
Grannen blev besviken över att jag inte sågade ner det helt och har satt i system att dagligen rensa sin gräsmatta från nedfall och kasta det över staketet till mig. Jag har nu placerat en lövkorg nära staketet men han fattar inte vinken. Jag har ine pratat med honom. Han hälsar bara när han inte kommer undan...jag tycker situationen är obehaglig...
Min fråga är rent juridisk. Ska/kan jag anmäla grannen ? Till vem ska jag vända mig ?
Ekfrossa
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla svar. Det kännns skönt att NI tagit er tid. Grannen fortsätter i samma takt efter mörkrets inbrott.
En vän till mig gjorde mig sällskap härom kvällen för att jag skulle få bevis men vi missade tyvärr handlingen med några minuter. Vi får göra ett nytt försök. Jag har dock samlat upp i en påse en del av det han kastat över staketet . Hans DNA finns i alla fall på grenarna om det skulle bli aktuellt. Jag tror dock att det är långsökt. Jag pratar inte med honom, han undviker mig, det är väl det dåliga samvetet:|. Han håller dock koll på allt som händer och smyger bakom gardinen. Det är knappt man kan tro att det är sant...Det har stigit honom åt huvudet. Jag förstår mig inte på ett sådant beteende
Därmed tror jag inte att det är lönt att försöka prata med honom, han har byggt upp ett hat och tror att jag är på samma nivå. .
Det är först på senare år som han börjat kasta in löven (efter att jag "stammade upp" några grenar). Han trodde ju att jag skulle såga ner allt och blev så klart besviken. .
mvh Ekfrossa
En vän till mig gjorde mig sällskap härom kvällen för att jag skulle få bevis men vi missade tyvärr handlingen med några minuter. Vi får göra ett nytt försök. Jag har dock samlat upp i en påse en del av det han kastat över staketet . Hans DNA finns i alla fall på grenarna om det skulle bli aktuellt. Jag tror dock att det är långsökt. Jag pratar inte med honom, han undviker mig, det är väl det dåliga samvetet:|. Han håller dock koll på allt som händer och smyger bakom gardinen. Det är knappt man kan tro att det är sant...Det har stigit honom åt huvudet. Jag förstår mig inte på ett sådant beteende
Därmed tror jag inte att det är lönt att försöka prata med honom, han har byggt upp ett hat och tror att jag är på samma nivå. .
Det är först på senare år som han börjat kasta in löven (efter att jag "stammade upp" några grenar). Han trodde ju att jag skulle såga ner allt och blev så klart besviken. .
mvh Ekfrossa
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Hur ligger granntomten. Låter som läge att fixa ett högt staket eller plank (kan krävas bygglov), eller en hög taggig häck.
Jag hade defenitivt inte tagit reda på löven på grannens sida, klart att jag skulle försöka lösa det på något sätt.
Men:
Säg att man har 4 eller 5 grannar som klagar på att löv har blåst in på tomten, ska Ekfrossa ta reda på deras också?
Då känns det som att det enda han kommer göra på fritiden är att städa grannarnas tomter.
Det kan ju inte komma som en chock för grannen att det blåser in löv från en granntomt, sådant händer när man bor i villa.
Men:
Säg att man har 4 eller 5 grannar som klagar på att löv har blåst in på tomten, ska Ekfrossa ta reda på deras också?
Då känns det som att det enda han kommer göra på fritiden är att städa grannarnas tomter.
Det kan ju inte komma som en chock för grannen att det blåser in löv från en granntomt, sådant händer när man bor i villa.
hmm knepig granne det rasade in en halv gran på min tomt jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska försöka få tag i grannen eller inte (obebygd tomt) eller om jag bara ska ta ett par bilder på eländet innan jag rör det och sen kapa och elda det i kaminen istället