Byggahus.se

Midsummer plåttak med integrerade solpanaler + solaredge?

1. Matte Mattsson
    Medlem · 25 inlägg

Matte Mattsson

Medlem
    Hej!

Någon som monterat midsummer´s lösning med integrerade solceller i plåttak och vet ifall man ansluter resp. "panel" till en optimerare typ solaredge precis som vanligt?

Ser väldigt snyggt ut, visst med lite avkall på produktion mot vanliga solpaneler men riktigt snyggt istället.

2. I
    Medlem · 18 inlägg

i94sveli

Medlem
    Man använder ofta ”vanliga” string inverters och solpanelerna seriekopplas. Midsummer har en diod mellan varje solcell (vilket vanliga kiselpaneler inte har) så något behov av optimerare finns ej. Om du har olika takvinklar så kopplar man paneler med samma vinkel till varsin mppt i växelriktaren (man får då ha en växelriktare med flera mppt).
    Jag skaffade dessa paneler förra sommaren då det var det enda som min fru godkände
    Funkar kanonbra å levererar mer än förväntat.

3. G
    Medlem · stockholm · 171 inlägg

gimmok

Medlem
    Någon mer som har gjort detta?

Sprang på det nu på nätet och det ser intressant ut!

4. lvan
    Medlem · 8 inlägg

lvan

Medlem
    Jag beställde idag midsummer wave med komplett takbyte :)

5. M
    Medlem · 2 inlägg

mrJakobsson

Medlem
    Grattis!
    Har midsummer wave installerat på mitt tak. Det blir riktigt snyggt, knappt att man kan se dom.
    Funderar på att komplettera med ett attefallshus på tomten och då montera midsummer slim.
    Undra om man kan få till ett attefalls med plus-energi och försörja villan med överskottet?

• Laddar…
  6. Grabben.
    Medlem · 3 inlägg

Grabben.

Medlem
    Hur lång tid tog bytet? Svart tak?

Är sjukt intresserad av detta alltså!

7. M
    Medlem · 2 inlägg

mrJakobsson

Medlem
    För min del gick det snabbt med monteringen av modulerna då jag redan hade svarta palemapannor på mitt tak. Allt som allt tog det mindre än en vecka sedan var det bara att vänta på elbolaget.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Huset.jpg

Före under och efter bild :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.