12 975 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
Microlit i badrummet
G100 har minst mönster av dom två alternativen.
Tackar, det var det jag misstänkte. Nu gäller det bara att hitta det där ute också. K-rauta och Beijer fattade inte vad jag menade. Får väl bege mig till en riktig färghandel, de bordej u hänga med...
Det känns så ja... Kan ju vara så att dom kan en del om färg och sånt
G100V finnas i fluggerbutikerna!
Jag hade också gjort unegär som 5.2 racing skrev i tidigare inlägg vad gäller arbetsmomenten. Kanske värt att förtydliga att den fog som skall användas skall vara en vattenresistent och mögelresistent fog. Den heter med beckersterminologi som 5.2:an skrev "målarfog": Andra fungerande märken är bl a bostik acqua seal och alcro "TÄT fog". Använd inte silikon! Jag hade nog även satt grundfärg (sen fogen) på spacklet ovanpå väven och sen två färdigstrykningar.
Tänkte även på vad du tidigare skerv om VT- och VA-färg. Använd en VT-färg (bara plasket från badkaret skäl nog). Tänk på att anslutningar mellan keramsikt tätskikt och måleriet måste vara VT!
Lycka till!
Jag hade också gjort unegär som 5.2 racing skrev i tidigare inlägg vad gäller arbetsmomenten. Kanske värt att förtydliga att den fog som skall användas skall vara en vattenresistent och mögelresistent fog. Den heter med beckersterminologi som 5.2:an skrev "målarfog": Andra fungerande märken är bl a bostik acqua seal och alcro "TÄT fog". Använd inte silikon! Jag hade nog även satt grundfärg (sen fogen) på spacklet ovanpå väven och sen två färdigstrykningar.
Tänkte även på vad du tidigare skerv om VT- och VA-färg. Använd en VT-färg (bara plasket från badkaret skäl nog). Tänk på att anslutningar mellan keramsikt tätskikt och måleriet måste vara VT!
Lycka till!
I ett badrum får man inte spackla med våtrumsspackel bakom kakel/klinker utan endast i tak. Däremot fungerar det utmärkt att spackla med våtrumsspackel på yta i badrum som skall målas! Viktigt däremot är att anslutningen mellan våtrumssystemen (måleri och keramik) görs korrekt.
Är detta månne korrekt?OHE skrev:
Från taket/snedväggen går jag ner 30 mm på väggen med det målade systemet. Dessa 30 mm på väggen överlappar jag med tätskiktet (Kakel på väggen). I skarven när kaklet senare är på plats kör jag våtrumssilicon. Skarven borde väg bli säkrad då?
Tack för alla inlägg så här långt.
Du tänker helt rätt. Frågan är om du ens skall ha silicon i skarven. Jag hade skippat den och hårdfogat om det går.
5.2 Racing: Tack för dina visa ord
Jag är trött nu och är inte säker på hur du menar men när 2 olika system ska mötas måste det logiska vara att skarven ovanifrån alltid ska ligga över lagret som kommer underifrån. Om vatten rinner från taket och ner ska det inte kunna rinna ner mot en skarv utan över skarven.pirrepirre skrev:Är detta månne korrekt?
Från taket/snedväggen går jag ner 30 mm på väggen med det målade systemet. Dessa 30 mm på väggen överlappar jag med tätskiktet (Kakel på väggen). I skarven när kaklet senare är på plats kör jag våtrumssilicon. Skarven borde väg bli säkrad då?
Tack för alla inlägg så här långt.![]()
pirrepirre skrev:Är detta månne korrekt?
Från taket/snedväggen går jag ner 30 mm på väggen med det målade systemet. Dessa 30 mm på väggen överlappar jag med tätskiktet (Kakel på väggen). I skarven när kaklet senare är på plats kör jag våtrumssilicon. Skarven borde väg bli säkrad då?
Jag förordar att du gör tvärtom (om jag inte missförsått dig) Dvs du går upp en bit med det keramiska tätskitet på ytan som senare skall målas. Du ska med andra ord inte ha något målerisystem under det keramiska tätskitet!
Redigerat:
Vart hittar man bilder på dessa vävar?
Har inte heller hittat några bilder utan det är nog bara att bege sig ner till en målarbutik och kolla.
Eller färgbutik...
Lite sent tyvärr, men ändå.
Det går utmärkt att ha Microlit i tak.
Kravet på vägg är VT (vattentätt). På vägg kan därför bara ett komplett system komma ifråga. Dvs alla produkter, spackel, väv, grund och täckfärg från samma fabrikant och utfört enligt tillverkarens förskrifter.
I tak är kravet VA (vattenavvisande) och för detta behövs inget specielllt system. Vill man ha Microlit och ångspärr så sätter man lämligen Microliten i våtrumsgrund som sedan övermålas med samma grund vått i vått. Därefter en täckfärg för badrum.
Robin Holtsjö som är rådgivare på Målarmästarna hade koll på detta, men inte de färgaffärer eller målare som jag talade med.
Det går utmärkt att ha Microlit i tak.
Kravet på vägg är VT (vattentätt). På vägg kan därför bara ett komplett system komma ifråga. Dvs alla produkter, spackel, väv, grund och täckfärg från samma fabrikant och utfört enligt tillverkarens förskrifter.
I tak är kravet VA (vattenavvisande) och för detta behövs inget specielllt system. Vill man ha Microlit och ångspärr så sätter man lämligen Microliten i våtrumsgrund som sedan övermålas med samma grund vått i vått. Därefter en täckfärg för badrum.
Robin Holtsjö som är rådgivare på Målarmästarna hade koll på detta, men inte de färgaffärer eller målare som jag talade med.