Nolla och jord ska du väl inte koppla in nånstans, så de behövs ju inte.
Och beroende på hur det ser ut rent fysiskt så kanske du inte behöver röret mellan A-C, dvs att dra fas inkommande -> A -> B -> C, och mellantråd, C -> B -> A. och tändtråd A -> lampa.
Och beroende på hur det ser ut rent fysiskt så kanske du inte behöver röret mellan A-C, dvs att dra fas inkommande -> A -> B -> C, och mellantråd, C -> B -> A. och tändtråd A -> lampa.
Börjar inlägget med "Jag är inte elektriker"
Nolla och jord behöver du inte dra runt till A, B och C om du inte från någon av dessa går vidare till ett uttag, normal är ju att det sitter uttag under strömbrytare och matas dessa via samma fysiska rör så vill du ju ha med obruten fas, nolla och jord, annars inte, de fyller inte något syfte för bara strömbrytaren. Undantaget är väl om du någon stans vill ha en rörelsesensor eller annat som kan kräva nolla.
Nolla och jord behöver du inte dra runt till A, B och C om du inte från någon av dessa går vidare till ett uttag, normal är ju att det sitter uttag under strömbrytare och matas dessa via samma fysiska rör så vill du ju ha med obruten fas, nolla och jord, annars inte, de fyller inte något syfte för bara strömbrytaren. Undantaget är väl om du någon stans vill ha en rörelsesensor eller annat som kan kräva nolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det finns inget förbud mot kreativa kretslösningar, men det är ju bra om det är överskådligt och begripligt.
Däremot finns en grundregel att magnetfälten från ledarna i en kabel ska ta ut varandra, dvs summan av alla strömmar i en kabel/rör ska bli noll. Det innebär att man ska undvika en loop i form av A->B->C->A utan istället dra ledningen som A->B->C->B->A eller A->C->B->C->A.