Nolla och jord ska du väl inte koppla in nånstans, så de behövs ju inte.
Och beroende på hur det ser ut rent fysiskt så kanske du inte behöver röret mellan A-C, dvs att dra fas inkommande -> A -> B -> C, och mellantråd, C -> B -> A. och tändtråd A -> lampa.
Och beroende på hur det ser ut rent fysiskt så kanske du inte behöver röret mellan A-C, dvs att dra fas inkommande -> A -> B -> C, och mellantråd, C -> B -> A. och tändtråd A -> lampa.
Börjar inlägget med "Jag är inte elektriker"
Nolla och jord behöver du inte dra runt till A, B och C om du inte från någon av dessa går vidare till ett uttag, normal är ju att det sitter uttag under strömbrytare och matas dessa via samma fysiska rör så vill du ju ha med obruten fas, nolla och jord, annars inte, de fyller inte något syfte för bara strömbrytaren. Undantaget är väl om du någon stans vill ha en rörelsesensor eller annat som kan kräva nolla.
Nolla och jord behöver du inte dra runt till A, B och C om du inte från någon av dessa går vidare till ett uttag, normal är ju att det sitter uttag under strömbrytare och matas dessa via samma fysiska rör så vill du ju ha med obruten fas, nolla och jord, annars inte, de fyller inte något syfte för bara strömbrytaren. Undantaget är väl om du någon stans vill ha en rörelsesensor eller annat som kan kräva nolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det finns inget förbud mot kreativa kretslösningar, men det är ju bra om det är överskådligt och begripligt.
Däremot finns en grundregel att magnetfälten från ledarna i en kabel ska ta ut varandra, dvs summan av alla strömmar i en kabel/rör ska bli noll. Det innebär att man ska undvika en loop i form av A->B->C->A utan istället dra ledningen som A->B->C->B->A eller A->C->B->C->A.
Det räcker att fas och tändtrådar dras denna väg. N och PE tillför ingenting eftersom det inte går någon ström i dem, men skadar heller inte ifall man vill förbereda för framtida utökning. Om t.ex dosa B också ska mata ett uttag, då måste ju obruten fas, N och PE finnas med mellan A<->B. Summaströmmen blir fortfarande noll.
Däremot finns en grundregel att magnetfälten från ledarna i en kabel ska ta ut varandra, dvs summan av alla strömmar i en kabel/rör ska bli noll. Det innebär att man ska undvika en loop i form av A->B->C->A utan istället dra ledningen som A->B->C->B->A eller A->C->B->C->A.
Det räcker att fas och tändtrådar dras denna väg. N och PE tillför ingenting eftersom det inte går någon ström i dem, men skadar heller inte ifall man vill förbereda för framtida utökning. Om t.ex dosa B också ska mata ett uttag, då måste ju obruten fas, N och PE finnas med mellan A<->B. Summaströmmen blir fortfarande noll.
Bo.....du som har alla böcker angående installation brevid kudden....finns det inte en text någonstans som handlar om att en krets som i exemplet ovan ska beffinna sig i samma rör eller för jag har bestämt för mig att man inte får/fick köra tex med två kablar för att få ihop en krets och det borde ju då också gälla rör....eller? Jag är lite osäker på denna punkt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jo det är precis vad jag syftade på ovan. Det står i 521.5 och 521.8.1 och gäller kabel såväl som rör.
Parallellkoppla får man ju dock göra, men då skall varje kabel/rör innehålla "hela" uppsättningen fasledare och neutralledare. Man får inte dra två faser i en kabel och den tredje fasen plus neutralledaren i den andra.
Parallellkoppla får man ju dock göra, men då skall varje kabel/rör innehålla "hela" uppsättningen fasledare och neutralledare. Man får inte dra två faser i en kabel och den tredje fasen plus neutralledaren i den andra.
Mmm...jag läste lite dåligt.....
Ja precis, skippa röret mellan A och C. Det förvirrar och gör ingen nytta, snarast skada (magnetfältet).JOW skrev:
Ofta drar man dessutom in fas, nolla och jord i takdosan istället. Men det är ju inget krav. Men om det inte är svårare kan du ju överväga det.
A-B-C behöver inte heller vara kopplade så. De kan ta genvägen/omvägen genom takdosan också. Men det kan också göra ett 20mm rör aktuellt på någon sträcka då.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Pratar jag förresten om magnetiska fält, elektriska fält, elektromagnetiska fält, eller vadå ?? 

Det är inget som hindrar dig från att göra så, men det ser oftast inte fackmässigt ut. I TS fall bör man skippa någon av rörsträckningarna AB, AC, BC om det ska verka vettigt utfört. Det kan ju även som Bo nämner vara anledning att tänka på magnetfält för de som oroar sig för det, trappkopplingar ger ofta betydligt större bidrag.MMR skrev:
Elektromagnetiskt fält skapas av strömmen, och elektrostatiska fält skapas av spänningen.Bo.Siltberg skrev:
Elektrostatiska fält är väl generellt inget problem för vanlig 230/400V förutom i vissa specialfall som t.ex. att man behöver hålla koll på jordningen av chassie/motor på en vinylskivspelare för att inte elektrostatiska fält ska läcka över till ljudsignalen (där man har ett par millivolt och en impedans på t.ex. 50k ohm).
Elektromagnetiska fält är de som verkligen minskas av att dra nolla och fas/faser samma väg (och gärna tvinna dem - om man vill ha absolut bästa "elsaneringen" så bör man tvinna fas+nolla och låta skyddsjorden ligga bredvid, men skillnaden mellan det och att tvinna alla tre torde vara rätt låg...).
Elektrostatiska fält minskas av skärmade kablar, t.ex. EKRK och EKLK med jordad biledare.
Utan belägg så säger min "magkänsla" att det är de elektromagnetiska fälten som man bör vara försiktig med. Jämför att man kan mata in ett elektromagnetiskt fält i valfri metall för att bromsa metallen, det går alltså att sätta en spole matad med växelspänning invid ett aluminiumhjul och då bromsas hjulet när man lägger på spännig på spolen. Vad elektromagnetfält gör med diverse onyttiga tungmetaller som vi av olika anledningar fått in i kroppen vet jag inte exakt, men med risk för att låta som en foliehatt så tvivlar jag på att det är särskilt nyttigt...
Klicka här för att svara