Byggahus.se
G Garghamel skrev:
Jo, kändes rimligt, körde på resten av tomten ikväll och undvek de områden jag redan gjort. Svårt med doseringen, jag tog bara på de områden som var ogräs på, kanske lite för försiktig med mängden.
Tar du för lite så händer det inget (no shit? :)), tror jag var lite för feg förra året själv nämligen. Hur spred du ut medlet? Om det är med tryckspruta så ha inte för fin spridning för då tror jag det blir för lite medel på ogräset.
 
Är det någon skillnad på de olika MCPA-produkterna? Jag har en leverans Loredo Quattro på ingång i alla fall. Är det effektivt mot klöver?
 
FG FG skrev:
Är det någon skillnad på de olika MCPA-produkterna? Jag har en leverans Loredo Quattro på ingång i alla fall. Är det effektivt mot klöver?
Mycket effektivt!
 
S shelter skrev:
Tar du för lite så händer det inget (no shit? :)), tror jag var lite för feg förra året själv nämligen. Hur spred du ut medlet? Om det är med tryckspruta så ha inte för fin spridning för då tror jag det blir för lite medel på ogräset.
Större vattendroppar har en tendens att rinna av ogräset. Kör man med en fin dimma så fastnar mer på ogräset.
 
Hej

Har lusäst alla insändare här, men hittar inget svar på min fråga. Har fått en massor med vildtimotej i min stackars gräsmatta. Hur får jag bort detta. Har läst mej till att timotej är enhjärtsbladiga och då funkar det väl inte med typ Stroller Kombi T+ eller annan MPCA medel.
Någon här som har något tips. Att plocka bort det för hand är inte möjligt. Det finns på ca 1000m2

'
 
Det stämmer nog som du kommit fram till. I Jordbruksverkets guide BE20 anges att produkterna "Select" och "Renol" har effekt mot Timotej. Men det slår ut en massa annat också så det är inte uppenbart om det går att använda på en gräsmatta.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Mycket effektivt!
Härligt! Lite som att vinna på lotto.
 
  • Gilla
tpsoft
  • Laddar…
FG FG skrev:
Härligt! Lite som att vinna på lotto.
Jag har iofs sprutat Dicotex. Vet ej om det är exakt samma 4a verksamma ämnen som i Quattro. Men min klöver har helt klart reagerat, längt ifrån allt har dött (Tre veckor). Vidare har jag läst här att klövern kan vara riktigt seg.Den vissnat ofta, men reser sig igen. Men förhoppningsvis ger den sig .
 
S shelter skrev:
Tar du för lite så händer det inget (no shit? :)), tror jag var lite för feg förra året själv nämligen. Hur spred du ut medlet? Om det är med tryckspruta så ha inte för fin spridning för då tror jag det blir för lite medel på ogräset.
Körde med gardenas tryckspruta, ganska fin dimma. Resultatet på baksidan tycker jag ändå visade sig bättre, redan efter ett par dagar (på framsidan tog det längre tid, applicerade på två olika tillfällen)
Klövern stuckades till nästan direkt men på något ställe tyckte jag nästan den ser ok ut igen. Är den så bra på att repa sig?

Har dock ett större problem efter att ha övergödslat mattan med NPK i lördags, det hann inte regna undan tillräckligt och nu är stora delar gula. Usel spridarvagn och dumhet från min sida. Ogräset är dock inte påverkat av detta, så på vissa fläckar är det gult dött gräs med grön jordreva som står rakt upp trimmade av dicotexen? (Läste någonstans att ogräset växer ihjäl sig)

Så nu har jag laddat med 120liter toppdress blandat med gräsfrö i garaget som förgror, så blir spännande att se hur detta går. Suck...

Sorry för lite OT.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
tack för en väldigt bra tråd med intressant läsning, jag har lite (mycket) problem med ogräs själv och har nu bestämt mig för att testa detta med besprutning.

Jag har dock stött på ett mindre problem, när jag försöker beställa från Agraking får jag ett felmedelande att jag skrivit i fel Zip eller saknar Zip, jag är knagglig på tyska och hittar inte att dom efterfrågar något liknande nånstans på sidan. det finns inte heller någonstans att fylla i cvv koden från kortet.

när jag försökt beställa hem Banvel M så får jag bara mail 2 dagar senare att min beställning är kancellerad då jag saknar certifikat att beställa.

Jag hittar ingenstans att beställa Loredo Quattro ifrån.

Någon vänlig själ som kan hjälpa till med hur man ska gå till väga för att få hem en flaska?

Mvh//Robin
 
Robinjansson Robinjansson skrev:
Hej!
tack för en väldigt bra tråd med intressant läsning, jag har lite (mycket) problem med ogräs själv och har nu bestämt mig för att testa detta med besprutning.

Jag har dock stött på ett mindre problem, när jag försöker beställa från Agraking får jag ett felmedelande att jag skrivit i fel Zip eller saknar Zip, jag är knagglig på tyska och hittar inte att dom efterfrågar något liknande nånstans på sidan. det finns inte heller någonstans att fylla i cvv koden från kortet.

när jag försökt beställa hem Banvel M så får jag bara mail 2 dagar senare att min beställning är kancellerad då jag saknar certifikat att beställa.

Jag hittar ingenstans att beställa Loredo Quattro ifrån.

Någon vänlig själ som kan hjälpa till med hur man ska gå till väga för att få hem en flaska?

Mvh//Robin
Jag betalade med paypal på agraking. Då blev själva betalningen på engelska och jag slapp hålla på och registrera massa uppgifter
 
Tack för snabbt svar!
Nu gick det att beställa från agrarking :)
Men det står att man ska skicka in kopia på cert, är det något ni gjort eller har det kommit fram ändå?
 
Robinjansson Robinjansson skrev:
Tack för snabbt svar!
Nu gick det att beställa från agrarking :)
Men det står att man ska skicka in kopia på cert, är det något ni gjort eller har det kommit fram ändå?
Kommer fram ändå, ca 1v leveranstid(fick inget trackingnummer)
 
Beställde två flaskor Loredo Quattro men fick istället levererat två (visuellt likadana) flaskor med "Désherbant gazon et jeune gazon - Novertex N". Det har inte samma komposition, på flaskan kan man läsa (på franska):

Novertex N (400 ml flaska till 1000 m2)
100 g/l (9,1%) mecoprop p
200 g/l (18,2%) MCPA
100 g/l (9,1%) dichlorprop-p

Loredo Quattro har som bekant (400 ml flaska till 400 m2)
70 g/l (7,91%) 2,4-D
70 g/l (8,05%) MCPA
20 g/l (2,26%) Dicamba
42 g/l /(4,77%) Mecoprop-p

Loredon har alltså 2,4-D och Dicamba, som Novertex N saknar. Novertex N har istället Dichlorprop-P samt högre koncentrationer av MCPA och Mecoprop-P.

Har någon använt den franska (Novertex N) alternativt har någon input på vad skillnaden är. Dicamba och 2,4-D mot Dichlorprop-p - vad är skillnaden?

Själva flaskorna är som sagt identiska, men helt olika etiketter givetvis.
 
N noupe skrev:
Beställde två flaskor Loredo Quattro men fick istället levererat två (visuellt likadana) flaskor med "Désherbant gazon et jeune gazon - Novertex N". Det har inte samma komposition, på flaskan kan man läsa (på franska):

Novertex N (400 ml flaska till 1000 m2)
100 g/l (9,1%) mecoprop p
200 g/l (18,2%) MCPA
100 g/l (9,1%) dichlorprop-p

Loredo Quattro har som bekant (400 ml flaska till 400 m2)
70 g/l (7,91%) 2,4-D
70 g/l (8,05%) MCPA
20 g/l (2,26%) Dicamba
42 g/l /(4,77%) Mecoprop-p

Loredon har alltså 2,4-D och Dicamba, som Novertex N saknar. Novertex N har istället Dichlorprop-P samt högre koncentrationer av MCPA och Mecoprop-P.

Har någon använt den franska (Novertex N) alternativt har någon input på vad skillnaden är. Dicamba och 2,4-D mot Dichlorprop-p - vad är skillnaden?

Själva flaskorna är som sagt identiska, men helt olika etiketter givetvis.
Klaga hos butiken. Troligen kommer de skicka två flaskor av det du beställt och du får behålla dina fellevererade flaskor. Helt enkelt inte värt för dem att betala returfrakt samt hantering av din felleverans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.