Byggahus.se

MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan

1. L
    Medlem · 82 inlägg

LFN

Medlem
    Ännu en doseringsfråga. Har en större yta, minst 1500kvm som jag ska behandla med Dicotex i en 10L ryggspruta.

10ml till 1 liter vatten till 10kvm är den rekommenderade blandningen.
    Det innebär med 100ml Dicotex i min 10L ryggspruta, då täcker jag 100kvm. Då måste jag fylla 15 gånger!

Är det en dålig idé att dubbla doseringen till 200ml på 200kvm för att slippa fylla sprutan så ofta?

2. A
    Medlem · Västra Götaland · 81 inlägg

AdslVerbe

Medlem
    Jag tror det är bäst att hålla sig till doseringen. Det kan bli svårt för dig att få ordentlig täckning/blötläggning av bladen annars är jag rädd för. Det vore ju trist att lägga 5-6h och massa kemikalier på en misslyckad behandling. Better safe then sorry tror jag

• Laddar…
  3. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 209 inlägg

Peter2400

Medlem
    Men här i Gbg så är det fortfarande alldeles för torrt för att dessa medel ska vara effektiva.
    Jag har ännu inte behandlat min matta, väntar på ”bättre” väder.

4. F
    Medlem · Västra götaland · 6 389 inlägg

fsn

Medlem
    Samma sak för mig, också Göteborg. Har en halva på gräsmattan som jag sådde förra våren och det är just nu mer klöver än gräs. Har två liter med gäggamojan från Agraking i källarn som bara vill ut.

Frågan är hur länge man behöver vänta efter att regnet kommer? Det skall ju eventuellt regna idag, planen är att kommer det ordentligt med regn då slänger jag på lite NPK samtidigt.

5. A

AdslVerbe

Medlem
    Jag behandlade en redan något stressad men helt grön matta på västkusten för 4v sedan. Sedan dess har det knappt kommit en droppe regn. Detta är verkligen inte särskilt bra eftersom även behandlingen stressar mattan. Även om de mesta ogräset dött (utom vissa områden med jordreva) så har gräset inte riktigt kunnat ta tillbaka områdena. Därför är jag rädd att ogräset åter kommer få fäste.
    Jag var supernöjd att det inte kom regn första veckan efter behandling, men sedan dess har jag dansat regndans varje dag.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 16 inlägg

shelter

Medlem
    Har man inte för stor gräsmatta kan man ju alltid vattna själv. Jag hade lite stroller kombi plus T kvar sen förut som jag spred ut för jag trodde det skulle börja regna, det gjorde det inte. :( Så jag är lite i samma sits.
    Har vattnat en gång enligt anvisning men nu vettefan vad jag ska göra, bör nog vattna igen men risken är ju att man spolar bort bekämpningsmedlet då.
    Alla gräsmattor i området börjar bli bruna dessutom.

7. F

fsn

Medlem
    Nu är väl problemet löst med svalare väder och 5-6mm igår och ytterligare 15 eller nåt sånt idag.

Frågan är ju hur lång tid mattan behöver för återhämtning. Min var ju fortfarande mestadels grön men torr och väldigt dålig tillväxt på gräset.

Nu är en ordentlig dos gödsel ute och så är det väl bara att avvakta till gräset skjuter fart igen, invänta 2-3 torra dagar och ut med giftet.

8. A

AdslVerbe

Medlem
    Lyckos dig! Jag har fått 4,5 mm sedan igår, och nu skiner solen igen :/

9. T
    Medlem · Sthlm · 691 inlägg

Thiger

Medlem
    Här har det kommit 0,8mm på 5 veckor, dessutom tittar grannarna snett om man skulle vattna då det råder "sparsamhet med vattnet" för att inte få vattenbrist.

10. elpaco
    Nybyggare · Västra Götaland · 3 968 inlägg

elpaco

Nybyggare
    Gör som Schulmann - ”vattna så in i satan!”

11. F

fsn

Medlem
    Och idag kom det 15mm. Dom sist 5mm i form av hagel. Det verkar bli ostadigare....

12. A

AdslVerbe

Medlem
    Jag blev lovad 29 mm idag, jag fick bara 1 mm. Å andra sidan så fick jag faktiskt 8 mm igår som jag inte riktigt kalkylerat med.
    Jag skulle behöva punktspruta en del men det blir svårplanerat med tanke på hur prognoserna ser ut fram över.

13. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 209 inlägg

Peter2400

Medlem
    Hos oss regnade det så dagvattenbrunnarna svämmade över och på min nysådda del av gräsmattan så fick gräsfröna simma lite:)
    Regnade bra i går med.

• Laddar…
  14. L
    Medlem · Värmland · 126 inlägg

louksor

Medlem
    Är medlet farligt för djur?

Har mkt ogräs i hela gräsmattan så tänkte göra en behandling på hela

Sen undrar jag även hur farlig den är för häckar/buskar/träd?
    Vill bara utrota ogräset :)

Har massa brännässlor i häcken som jag försökt få bort i flera år utan resultat, dör häcken om medlet kommer på den?
    Kanske bättre att pensla på medlet på ogräset som växer i häcken?

15. A

AdslVerbe

Medlem
    Om inte jag minns fel så ska man helst undvika att gå eller släppa på husdjur på gräsmattan de närmaste 6h efter besprutning.

Jag tror inte du ska oroa dig för häcken. Min klarade sig bra även om jag försökte skydda den lite med en masonitskiva när jag sprutade för att undvika att få så mycket på bladen.
    Andra har även skrivit tidigare i tråden att man inte behöver oroa sig för häckar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.