Byggahus.se

McCulloch ROB - laddproblem

  1. P
    Medlem · Stockholm · 3 355 inlägg

    Paxman

    Medlem
    Det är ett riktigt otyg...:mad: Visst, om det framgår tydligt att det är en bot som svarar kan det väl vara OK som första försök att hjälpa till...men inte om de försöker få det att framstå som ett svar av en människa.
     
  2. A
    Medlem · 228 inlägg

    aka_the_barf

    Medlem
    Haft samma med min, den försökte docka men eftersom den inte laddade fick jag meddelande om att den inte hittade ladd stationen. gjorde en om start och mycket riktigt försökte den verkligen ladda flera gånger innan den gav upp och blev stående utanför laddstationen.
    som redan sagts så blev den rejält skitig av all pollen när det var som värst. nu brukar jag spruta vatten på den när den åker förbi om jag gör något med trädgårdsslangen (y)

    EDIT: glömde nämna att rengöring av kontakt ytorna löser problemet.
     
  3. P
    Medlem · Stockholm · 3 355 inlägg

    Paxman

    Medlem
    Haha...precis så brukar jag också göra! Det känns dock lite elakt...som att man sprutar vatten på något långsamt djur som inte kan springa iväg! :rofl:
     
    • Laddar…
  4. A
    Medlem · 228 inlägg

    aka_the_barf

    Medlem
    Känner jag mig riktigt snäll så springer jag efter med slangen och siktar på ladd hålet :crysmile:
     
  5. P
    Medlem · Stockholm · 3 355 inlägg

    Paxman

    Medlem
    Farsen fortsätter. Jag svarade Joacim:

    "Hej Joacim,

    Det var duktigt av dig...jag kollar min maskin flera gånger per dag eftersom jag är ändå är hemma.

    Dock kvarstår problemet att roboten och/eller appen under vissa förutsättningar tror att maskinen laddas men inte gör det. Detta är en defekt, antingen i hårdvaran eller i mjukvaran, som kan leda till att batteriet töms helt vilket i sin tur kan leda till att det förstörs.

    Huvudanledningen till att många skaffar robotgräsklippare är att deras gräsmatta ska tas om hand när de är bortresta. Då är det inte OK att maskinen lurar ägaren att den laddar fast den inte gör det.


    Vänligen"

    Svaret från Joacim:

    "Hej
    Prova att göra om det i appen så får vi se om det blir bättre.


    Med Vänliga Hälsningar
    Joacim
    Gardena/McCulloch kundservice"

    :thinking::crysmile:

    Det här måste drivas vidare för att se var det slutar, så jag skrev:

    "Vad är det jag ska göra om i appen?

    Är du en människa eller en bot? Dina svar är väldigt märkliga och har inte någon bäring på det problem jag vill göra er uppmärksamma på."

    Återkommer om jag får något svar.
     
  6. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 3 047 inlägg

    MultiMan

    Realist
    Måste vara en bot. Riktigt så usel är inte Google translate mot tyska även med en helt obegåvad medarbetare.
     
  7. P
    Medlem · Stockholm · 3 355 inlägg

    Paxman

    Medlem
    Så fick jag tillslut ett vettigt svar:

    "Vi har skickat till de som utvecklar appen att den skall kunna skicka en varning en stund efter det att den kommit in i laddstationen om inte batterikapaciteten höjs.
    Detta borde vara en lätt lösning.

    MVH Mikael

    Med Vänliga Hälsningar
    Mikael
    Gardena/McCulloch kundservice"

    Jag håller med Mikael, det borde vara en lätt lösning att få till. Sen om de gör detta får tiden utvisa.
     
  8. J
    Medlem · 31 inlägg

    Joelly

    Medlem
    It's always more of a joke when somebody from 1st level support says "this should be an easy solution". Mikael will send email to his team leader who most likely will not send any information to app developers. If that email would reach app developers they would most likely say that it's impossible to do or it takes too much work or time or both.
    I think I need to add smart outlet with power metering capability. It should be fair easy to automate so that if robot is in charging station but not charging -> send notification. AND do not send notification if robot is outside of daily work times.
     
  9. P
    Medlem · Stockholm · 3 355 inlägg

    Paxman

    Medlem
    Själv funderar jag skarpt på att skaffa Robonect...ikväll såg jag av en tillfällighet att boten stod halvvägs in i garaget, och hade alltså stått utan laddning hela natten om jag missat det. :confused:
     
  10. namor
    Medlem · Stockholm · 99 inlägg

    namor

    Medlem
    Fått samma problem med en S600, ingen laddning trots att den stod i dockan och displayen visar laddning.

    Slipade moderskeppets laddningsbleck med fint sandpapper, nu fungerar det som vanligt. Halvkass konstruktion.
     
  11. yonsson
    Medlem · 1 inlägg

    yonsson

    Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6CE86CFE-2DD7-4298-B71F-20DBFAA6D717.jpeg

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4DF9DB47-91D3-44D5-8D3C-33DECD0E229D.jpeg

    Grym tråd! Jag har haft exakt samma problem senaste veckorna, ibland laddar den, ibland inte. Oavsett om den laddar eller inte står det ”parkerad” eller ”laddar”, beror kanske på hur många % batteriet har laddat.

    Har precis gjort rent klipparen och borstat av blecken med en tandborste, hoppas det hjälper.
    Det är dock inte mycket av blecken som syns, har ni plockat isär klipparen för att få större yta av blecken exponerade eller har ni bara tagit topparna?
     
    Redigerat 24 maj 20:15
  12. P
    Medlem · Stockholm · 3 355 inlägg

    Paxman

    Medlem
    Det är bara övre delen av botens bleck som har kontakt med laddstationens d:surprised:, så du behöver inte komma åt att rengöra sidorna.

    Jag har haft problem även denna säsongen med felmeddelandet att det är dålig kontakt och att boten backar ut några decimeter och stannar där...konstruktionen är inte så tillförlitlig i min mening.
     
    • Laddar…
  13. G
    Medlem · stockholms län · 30 inlägg

    Germanpilsner

    Medlem
    Så har samma sak hänt mig. Dock så såg jag tråden först efter att ha löst problemet, dvs lite rengöring över allt på måfå. Nu förstår jag att det är laddningsblecken som har krånglat. Tack för en informativ tråd!
     
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.