jag har problem med min McCulloch ROB S600. Den går in i dockan som den skall och ser ut att ladda batteriet. Tittar man på displayen på klipparen står det laddar
Öppnar jag appen på mobilen så laddar den inte.
Batterieprocenten sjunker samt det står att klipparen skall ge sig ut samma klockslag som det är just nu. Detta klockslag skjuts hela tiden upp och eftersom klipparen inte laddas åker den heller inte ut.
Jag har haft klipparen i 2 månader och den står på samma ställe som den alltid gjort och har tidigare fungerat felfritt. Någon som har en ide om vad som kan vara problemet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnar jag appen på mobilen så laddar den inte.
Logga in
Skapa konto
Batterieprocenten sjunker samt det står att klipparen skall ge sig ut samma klockslag som det är just nu. Detta klockslag skjuts hela tiden upp och eftersom klipparen inte laddas åker den heller inte ut.
Jag har haft klipparen i 2 månader och den står på samma ställe som den alltid gjort och har tidigare fungerat felfritt. Någon som har en ide om vad som kan vara problemet?
Mysko problem... Jag har ingen erfarenhet av liknande...men har du testat att göra rent laddkontakterna? Både på laddstationen och i rumpan på boten? (EDIT: tvåa på den...)
Vi har haft vår S600 ungefär lika länge och jag har förvånats över hur smutsig den blir, både på utsidan men framförallt på insidan. Vid ett tillfälle hade den väldigt stora problem att köra rätt in i sitt garage med laddstationen. Detta var när det var som mest pollen i luften, så boten var mer gul än svart/orange. Jag gjorde då en ordentlig rengöring och efter det fungerade det bra igen. Om det berodde på rengöringen eller att jag stängde av och satte på boten vet dock jag inte.
Vi har haft vår S600 ungefär lika länge och jag har förvånats över hur smutsig den blir, både på utsidan men framförallt på insidan. Vid ett tillfälle hade den väldigt stora problem att köra rätt in i sitt garage med laddstationen. Detta var när det var som mest pollen i luften, så boten var mer gul än svart/orange. Jag gjorde då en ordentlig rengöring och efter det fungerade det bra igen. Om det berodde på rengöringen eller att jag stängde av och satte på boten vet dock jag inte.
Bästa svaret
Ytterst intressant! Idag uppträdde EXAKT samma problem för oss...
Igår stod boten på tvärs i öppningen av sitt garage och hade skickat felmeddelande:
"Kontakten mellan laddbleck och kontaktbleck är dålig och robotgräsklipparen har gjort ett antal laddförsök.
Något föremål ligger i vägen för robotgräsklipparen."
Jag gick ut och satte den på rätt sätt i laddaren, kollade att det stod "Laddar" i displayen och tänkte inte mer på det. Idag såg min fru att boten stod still utanför laddgaraget. Då öppningen på garaget är lite snålt tilltagen så händer det då och då att boten har problem att ta sig in, men framförallt ut, så det har hänt några gånger tidigare att den står utanför och surar. Jag gick ut för att parkera den i laddstationen (även nu kollade jag att det stod "Laddar" i displayen).
Vid lunch kikade jag i appen hur det gick, och precis som för TS så står det att den laddar men procentsatsen går nedåt!
Dags att undersöka lite! Så här såg det ut i boten:
Här har jag redan torkat av med en vettexduk, men det syns tydligt att kontakterna är ärgade fortfarande.
Det var knepigt med ljuset att fota laddblecken i laddstationen:
Även dessa ser lite ärgade ut.
För en maskin som marknadsförs med att klara av att klippa även när det regnar så är det ytterst förvånande att konstruktören valt material som ärgar. Till och med vår robotdammsugare har rostfria kontaktbleck för laddning!
Jag torkade av med den våta vettexduken och lade på lite Corrosion-X (kolla upp den produkten på Youtube! ) och nu laddar boten som den ska. Jag vill inte gå på med något mer aggressivt eftersom det riskerar att ge oxideringen fin grogrund med större problem längre fram.
Frågan är hur länge dessa laddbleck kommer klara sig, även om man rengör dem regelbundet...man kanske ska reklamera detta till tillverkaren... Vår bot är också bara ett par månader gammal...
Igår stod boten på tvärs i öppningen av sitt garage och hade skickat felmeddelande:
"Kontakten mellan laddbleck och kontaktbleck är dålig och robotgräsklipparen har gjort ett antal laddförsök.
Något föremål ligger i vägen för robotgräsklipparen."
Jag gick ut och satte den på rätt sätt i laddaren, kollade att det stod "Laddar" i displayen och tänkte inte mer på det. Idag såg min fru att boten stod still utanför laddgaraget. Då öppningen på garaget är lite snålt tilltagen så händer det då och då att boten har problem att ta sig in, men framförallt ut, så det har hänt några gånger tidigare att den står utanför och surar. Jag gick ut för att parkera den i laddstationen (även nu kollade jag att det stod "Laddar" i displayen).
Vid lunch kikade jag i appen hur det gick, och precis som för TS så står det att den laddar men procentsatsen går nedåt!
Dags att undersöka lite! Så här såg det ut i boten:
Logga in
Skapa konto
Här har jag redan torkat av med en vettexduk, men det syns tydligt att kontakterna är ärgade fortfarande.
Det var knepigt med ljuset att fota laddblecken i laddstationen:
Logga in
Skapa konto
Även dessa ser lite ärgade ut.
För en maskin som marknadsförs med att klara av att klippa även när det regnar så är det ytterst förvånande att konstruktören valt material som ärgar. Till och med vår robotdammsugare har rostfria kontaktbleck för laddning!
Jag torkade av med den våta vettexduken och lade på lite Corrosion-X (kolla upp den produkten på Youtube! ) och nu laddar boten som den ska. Jag vill inte gå på med något mer aggressivt eftersom det riskerar att ge oxideringen fin grogrund med större problem längre fram.
Frågan är hur länge dessa laddbleck kommer klara sig, även om man rengör dem regelbundet...man kanske ska reklamera detta till tillverkaren... Vår bot är också bara ett par månader gammal...
Verkar vara ungefär samma princip som används i Gardena R70, kontakt sker mellan kanten på blecken och mot en större kopparyta på laddstationen. Friktionen gör att det blir en sorts självrengöring av ytorna när klipparen går in/ut.
Tror att man har kommit fram till att detta är en lämplig och fungerande lösning.
Det som skiljer lite här är att R70 har veckade bleck på laddstationen.
Vi brukar putsa av blecken med fint sandpapper vid knivbyte, som kanske sker 3 gånger/säsong.
Tror att man har kommit fram till att detta är en lämplig och fungerande lösning.
Det som skiljer lite här är att R70 har veckade bleck på laddstationen.
Vi brukar putsa av blecken med fint sandpapper vid knivbyte, som kanske sker 3 gånger/säsong.
Uppenbarligen inte...E etompau skrev:Verkar vara ungefär samma princip som används i Gardena R70, kontakt sker mellan kanten på blecken och mot en större kopparyta på laddstationen. Friktionen gör att det blir en sorts självrengöring av ytorna när klipparen går in/ut.
Så länge vår robot är under garanti kommer jag inte ge mig på att putsa med något aggressivare än en våt Wettex. Jag drog mig till och med för att lägga på ovan nämna kontaktmedel. Jag vill inte hamna i ett läge där McCulloch säger att det är mitt fel att boten inte laddar längre pga åverkan på kontaktblecken. När garantitiden är över kommer jag absolut putsa på grejerna med slippapper om problem uppstår!E etompau skrev:
P Paxman skrev:Uppenbarligen inte...
Så länge vår robot är under garanti kommer jag inte ge mig på att putsa med något aggressivare än en våt Wettex. Jag drog mig till och med för att lägga på ovan nämna kontaktmedel. Jag vill inte hamna i ett läge där McCulloch säger att det är mitt fel att boten inte laddar längre pga åverkan på kontaktblecken. När garantitiden är över kommer jag absolut putsa på grejerna med slippapper om problem uppstår!
Du kan ju skicka in dina bilder till Husqvarna/McCulloch och se vad dom har för kommentarer. Kanske kommer det någon modifiering på kontakterna om där finns något uppenbart problem med dom.
På min förra robot använde jag batteripolfett för att minimera oxideringen, funkade bra, har inte behövt applicera medlet på min s600 än då min robot bara varit igång i ca 6 Veckor, men när vi kommer in i fuktiga Augusti kommer det nog blir läge
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/batteripolfett-2000017183
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/batteripolfett-2000017183
hej igen,
igår gjorde som paxman visade på bilderna. Jag rengjorde både robot och laddstations bleck med en våt vettexduk. Det var ganska mycket pollen samt lite ärgade bleck. Jag använde inte heller sandpapper utan spar det tipset tills vettexduk inte räcker till. Nu funkar roboten som den skall igen
Stort tack till Er som varit inne i tråden och hjälpt till, det har sparat mig massvis med googlingar och ännu mer frustration.
igår gjorde som paxman visade på bilderna. Jag rengjorde både robot och laddstations bleck med en våt vettexduk. Det var ganska mycket pollen samt lite ärgade bleck. Jag använde inte heller sandpapper utan spar det tipset tills vettexduk inte räcker till. Nu funkar roboten som den skall igen
Stort tack till Er som varit inne i tråden och hjälpt till, det har sparat mig massvis med googlingar och ännu mer frustration.
hej igen,
Fint att det löste sig!
Tänkte att jag måste kolla i manualen om det står något om att rengöra kontakterna (jag tillhör typen som aldrig läser manualer från pärm till pärm). Det enda jag hittade var detta:
Med andra ord ska det inte vara några problem att putsa kontaktytorna med lite grövre grejer än Wettexduk!
Jag hittade ingenting om problemet som den här tråden avhandlar, att roboten säger att den laddar men i själva verket står och laddar ur. Detta kan vara något som McCulloch kan vara intresserade av att känna till...speciellt nu när åtminstone två ägare (som köpt sina botar ungefär samtidigt) råkat ut för samma sak.
EDIT: "emery cloth" är smärgelduk på svenska.
Tänkte att jag måste kolla i manualen om det står något om att rengöra kontakterna (jag tillhör typen som aldrig läser manualer från pärm till pärm). Det enda jag hittade var detta:
Logga in
Skapa konto
Med andra ord ska det inte vara några problem att putsa kontaktytorna med lite grövre grejer än Wettexduk!
Jag hittade ingenting om problemet som den här tråden avhandlar, att roboten säger att den laddar men i själva verket står och laddar ur. Detta kan vara något som McCulloch kan vara intresserade av att känna till...speciellt nu när åtminstone två ägare (som köpt sina botar ungefär samtidigt) råkat ut för samma sak.
EDIT: "emery cloth" är smärgelduk på svenska.
Nr 6...ska göras en gång per år. Min och poolDG_37's klippare är inte ens tre månader gamla.E etompau skrev:
Att den här typen av konstruktioner kan börja glappa är ju inte så konstigt, även om jag tycker att det är väl tidigt för vår de. Det jag reagerar på är att botens system "luras" genom att säga att den laddar när den inte gör det. Det innebär att något i konstruktionen och/eller programmeringen av mjukvaran är fel. Detta kan leda till total urladdning av batteriet utan att ägaren ens är medveten om att något är fel, vilket kan innebära onödiga kostnader och stilleståndsperioder.
Hade roboten varnat för att det är dålig kontakt och att den inte kan ladda så är det ju enkelt att agera. Det kan ju ha blåst in ett löv i hålet där laddtungan ska in...eller att en snigel slajmat in där för att sova.
Min s600 har råket ut för samma sak. Det hände när jag tog ut den första gången i våras (den är ett år gammal)
Gjorde rent kontaktytorna och sedan dess har det funkat. Tills igår! Fast då berodde det på att en brännässla hade växt upp bakom laddaren och ett blad hängde ner och ”vek sig” runt när klipparen backade in så det var ju lätt fixat denna gången
Gjorde rent kontaktytorna och sedan dess har det funkat. Tills igår! Fast då berodde det på att en brännässla hade växt upp bakom laddaren och ett blad hängde ner och ”vek sig” runt när klipparen backade in så det var ju lätt fixat denna gången