Byggahus.se
Jag undrar vad det finns för nack/fördelar med att måttbeställa min nya laminat bänkskiva från ikea istället för att låta hantverkarna kapa den på plats. Jag vet att man kan bara ha underlimmad diskho om man måttbeställer, men blir det bättre eller billigare på något sätt? Skulle behöva en L bänkskiva 2-3 meter med diskho, blandare, 3-sidig utskärning för en bit utstickande vägg och lite överhäng för en barbänk (20-25cm). Eller är det kanske ännu bättre att beställa nån annanstans? (Tex bauhaus)

Uppskattar all input!
 
Den stora fördelen med måttbeställd skiva är väl att man får foliebeläggning även på de kapade kanterna. Det kanske inte spelar så stor roll om du ska ha en L-formad skiva där snittytorna möts och döljs.

Det är väldigt lätt hänt att det läcker in vatten i skarvar. Spånskivan sväller då upp och det blir en bula.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Den stora fördelen med måttbeställd skiva är väl att man får foliebeläggning även på de kapade kanterna
Det kan man väl sätta på om man kapar på plats... :thinking:

Lite svårare att lösa underlimmad vask på plats. ;)

Tycker du ska ta ett snack med dina hantverkare istället för det handlar ju om hur väl tagna måtten är och hur de stämmer.

Alla som köper andra kök som typ HTH, Ballingslöv, Smedstorp m.fl beställer ju det komplett med färdiga skivor från fabrik att bara lägga på plats... så allt handlar om måtten så de är rätt tagna.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det kan man väl sätta på om man kapar på plats... :thinking:

Lite svårare att lösa underlimmad vask på plats. ;)

Tycker du ska ta ett snack med dina hantverkare istället för det handlar ju om hur väl tagna måtten är och hur de stämmer.

Alla som köper andra kök som typ HTH, Ballingslöv, Smedstorp m.fl beställer ju det komplett med färdiga skivor från fabrik att bara lägga på plats... så allt handlar om måtten så de är rätt tagna.
Det blir inte samma kvalitet, finish eller fuktbeständighet med påstruken list jämfört med något som är gjort i en riktig kantlistmaskin. Även snitten blir bättre i en maskin, vilken även det minskar risken för fuktgenomträngning.
 
S sudo skrev:
Det blir inte samma kvalitet, finish eller fuktbeständighet med påstruken list jämfört med något som är gjort i en riktig kantlistmaskin. Även snitten blir bättre i en maskin, vilken även det minskar risken för fuktgenomträngning.
Beror ju helt och hållet på vad du anlitar för hantverkare...
Limmar man på den i press med tvingar och sen fräser bort kanten så blir det minst lika bra som fabrikstillverkade för det är ju så de gör där.
Jag har inte sett en hantverkare som stryker dit en kantlist :thinking:;)
 
Står alla väggar i EXAKT 90grader?

Kapas de på plats finns ju möjlighet att anpassa till hur väggarna står. Även ett liiitet vinkelfel blir en tydlig glipa då det rör sig om flera meter lång skiva.

Men i övrigt är det nog snyggare/bättre/enklare med färdigkapat.
 
Det beror lite på längden också.
Ikea säljer inte sina skivor i fullängd i butiken utan bara om du mått beställer.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Beror ju helt och hållet på vad du anlitar för hantverkare...
Limmar man på den i press med tvingar och sen fräser bort kanten så blir det minst lika bra som fabrikstillverkade för det är ju så de gör där.
Jag har inte sett en hantverkare som stryker dit en kantlist :thinking:;)
Man kanske använder kontaktlim och tvingar i hobbyverksamhet eller små snickerier, men inte vid fabrikstillverkning. Där används smältlim (EVA eller PO) i genomlöps- eller CNC-maskiner i vanliga fall, eller till och med PUR alternativt laser/plasma om man vill ha ännu högre kvalitet och optisk nollfog. Jag har personligen aldrig sett en i det närmaste osynlig fog när kantlistningen och fräsningen har gjorts för hand, men du kanske har riktigt vassa hantverkare/möbelsnickare i din närhet.

Det finns ju handhållna limgrytor också som används av del leverantörer vid specialtillverkning, men det blir inte riktigt samma resultat samt att de är ganska dyra och omständiga att använda.

Sen beror det ju lite på vad man lägger för list också, lite skillnad på en 2mm plastlist och en 0,3mm melaminlist. På den tjockare behöver man ju även få till en vettig hörnrundning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.