Byggahus.se
Hej,

Jag är för närvarande spekulant på en lägenhet som har trallrutor lagda på balkongen som ska vara 25mm i höjd. Jag är inte jätteförtjust i trallrutor och skulle vid affär vilja lägga ordentlig trall över några mindre reglar. Den trall jag helst skulle vilja lägga är 28x120mm och måtten för balkongen är 180x340cm. Vilken lägsta höjd på reglar kan jag komma undan med? Jag har inte fått exakta mått ännu från betong till balkongdörr, men utifrån de ögonmått jag fått från nuvarande ägaren verkar det inte finnas jättemycket att spela med.
 
zsuffa zsuffa skrev:
Hej,

Jag är för närvarande spekulant på en lägenhet som har trallrutor lagda på balkongen som ska vara 25mm i höjd. Jag är inte jätteförtjust i trallrutor och skulle vid affär vilja lägga ordentlig trall över några mindre reglar. Den trall jag helst skulle vilja lägga är 28x120mm och måtten för balkongen är 180x340cm. Vilken lägsta höjd på reglar kan jag komma undan med? Jag har inte fått exakta mått ännu från betong till balkongdörr, men utifrån de ögonmått jag fått från nuvarande ägaren verkar det inte finnas jättemycket att spela med.
Eftersom reglarna får stöd hela vägen räcker det med en trallbräda under som du skruvar i. Då behöver du så klart korta skruvar. Annars räcker en 45x45mm utan problem om du vill få upp trallen en bit. Om du utgår från nivån på golvet innanför så tycker jag att det är trevligt att kliva ut i samma höjd som golvet innanför. Räkna bort 28mm och välj därefter en regel som är lite mindre än måttet som blir kvar.
 
  • Gilla
zsuffa och 1 till
  • Laddar…
Några reglar behövs väl inte utan bara några tunna brädor att skruva trallen i. Tex 19x95.
 
  • Gilla
zsuffa och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. De uppgifter jag fått från ägarens ögonmått är att det är mellan 3 - 3.5 cm från betong till balkongdörr. Är det görbart att fästa trall i plankor som är 7-9mm i höjd?
 
Det blir nog för tunt att skruva i. Det finns trall som är 22 mm tjock också, kanske kan hjälpa. Man kanske kan fästa ihop dom med hålband på baksidan och har tunna ribbor som distanser under, frågan är om det finns risk att det glider iväg dock
 
  • Gilla
snapback och 1 till
  • Laddar…
B
Är det 3cm från betongen till dörren kan du inte använda 28mm trall. Sikta på 22mm istället. Man behöver ha lite spelrum från trallen till dörren för att kunna öppna ordentligt, t.ex. om det blir några mm is eller så.

Hur tjock planka du kan ha under lär du mäta dig fram till baserat på dörrens höjd. 7mm är inte mycket till att skruva på, jag tror inte det blir bra.

Är det väldigt tight kan man ju fundera på om man ska skruva fast trallen i en spikplatta underifrån istället. Kanske går att tillverka i sektioner som man lyfter på plats. Med risk för att delar av golvet rör på sig lite med tiden.
 
  • Gilla
zsuffa
  • Laddar…
Det finns en ganska bastant träkarm längst räcket ned mot marken. Är det något man skulle kunna använda som fäste för att få golvet att inte röra på sig?
 
  • Balkong med växter, vattenflaska och glas på sidobord, sommardag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
zsuffa zsuffa skrev:
Tack för svar. De uppgifter jag fått från ägarens ögonmått är att det är mellan 3 - 3.5 cm från betong till balkongdörr. Är det görbart att fästa trall i plankor som är 7-9mm i höjd?
Blir för litet avstånd att bygga trall väl? Du behöver ju i alla fall 5 cm för att få plats reglar+trall om du ska kunna öppna dörren. 😊
Platta metallreglar under?
Tror du kommer ångra alla lösningar som inte är trallrutor som du kallar det. Mycket jobb.
 
Alternativ:
Jag byggde tidigare in en sjöstenstrapp , utanför en ytterdörr, i ett trädäck. Frihöjden mellan dörrblad och trall var begränsad, använde 28mm virke till trädäcket runt dörren. På själva gjuttrappsteget, under dörrbladet, la jag ”tryckt ströläkt” och skruvade trallbrädor med avkapad trallskruv.
Använde tryckt ströläkt från brädgården där jag hämtade tryckta virket. Läkten i de tryckta virkesbuntarna får du gratis om du beter dig som folk när du köper resterande trall.

Smidigt sätt att spara bygghöjd. Resterande trädäckskonstruktion står för stabilitet hos mig. Endast några trallbrädor som ligger på just gamla trappens steg.
Funkat utmärkt. Kanske löser ditt problem?
Ströläkten är 10x40mm där jag köpte trall.

Beroende på hur gott ögonmåttet är hos balkongägaren kanske du klarar dig med 10mm under trallen.

Alternativ 2:
Är det kris får du skruva trallen underifrån med spikband som en enda stor trallruta.
 
  • Gilla
zsuffa
  • Laddar…
Jag skulle antagligen lägga bergoplattor i rader och skruva i dessa. Välj en variant som gör det lätt att skruva och skruva flera rader med skruv i varje platta.

Testa först hur det ser ut med bara plattorna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.