Hej i sommarhettan

Nu ligger jag i startgroparna för mitt skortensprojekt och ska snart åka och göra lite inköp. Jag behöver därför lite råd angående val av material till min konstruktion. Det är nämligen så att jag ska montera en "modulskorsten" av pimpsten från Shiedel. Jag kommer mura två kanaler med en totallängd om 9m och hela rasket väger på pall ca 1200kg.

Konstruktionen har jag redogjort för i en annan tråd, men jag kommer att behöva mura ett fundament till pimpskorstenen för att få skorstenen i rätt höjd. den ena pipan blir kortare än den andra och kommer börja ca 2m högre upp. Jag har rätt gott om utrymme i ett schakt (1,1x1,1m), så att bygga ett stadigt ska inte vara några problem. Hade först tänkt mig lecablock, men inser att jag borde tänka på all vikt och undrar hur mycket de står pall för? Finns det något annat bra material som både "bygger" en del, är prisvärt, men också står pall för vikten? Jag behöver ju komma upp några meter. Under fundamentet kommer jag att gjuta ett betonggolv med armering.

Tacksam för input!:)

D09
Varför inte börja med båda från samma nivå om schaktet tillåter det?

Tänkte att det kan vara gott att få sotluckorna bredvid varandra.

Jag spar en hel del i kostnad på att inte låta pipan löpa hela längden; jämför 5,5+3,5m som jag tänkt mig mot kanske 2x6m vilket annars skulle krävas. Skorstenen kostar ca 1300kr/m och jag tänker att det går att mura med en lägre meterkostnad.

Schaktet börjar nära golvnivå i källarplan, men kaminanslutningen kommer först efter kanske 80-100cm ovanför golvnivå och pipa nummer två börjar ytterligare ca 2m högre upp på nästa våningsplan. Sotluckorna har jag tänkt placera nära respektive pipas botten (enligt instruktion), så de hamnar på var sitt våningsplan.

Jag söker efter ett hållbart och lättarbetat material att mura ett fundament till denna konstruktion med. Inser att tråden kanske borde lagts under "grund- och markarbeten", men jag hoppas att ni som läser ändå kan komma med bra tips.

Tack på förhand!

D09
Det blir en mellanskillnad på 3900kr minus det materialet som du får bygga med istället.

Vad skulle det kosta att istället mura upp samma höjd med t ex Leca ?

Jag får det till i runda slängar 1500-2000kr med murbruk, armering och Leca ( 19x25x59 ) med marginal för att jag tänker tokfel :)

Det är just det som tråden handlar om, dvs om leca är ett gångbart material i de här sammanhangen? Jag har försökt läsa mig till lite mer och det verkar som det borde funka, men eftersom min erfarenhet inom murning är lite begränsad ville jag få lite input i ämnet. Det "känns" som att dessa pimpstensmoduler borde ha liknande egenskaper som lecablock och att det därför skulle vara fullt legitimt att göra denna manöver.

Att jag inte valde att köra med två pipor hela vägen kan man nu kanske ifrågasätta, dels hade jag ett annat meterpris när jag skissade på idén, dels hade jag en annan konstruktion där det skiljde ytterligare en meter . Men eftersom skorstenen redan är levererad, tänkte jag därför jobba utifrån de förutsättningar jag har nu. 1500kr kanske är lite för vissa, men för mig är det en stor skillnad; jag kommer inte att spendera några 20-40kkr på kaminer heller.

Men det var inte det tråden skulle handla om...:rolleyes:

Tack för länken! Har sökt tidigare men inte hittat just denna tråd.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.