Jag har ett hus från 1930-talet som jag precis slitit upp plastmattorna i trappen samt slipat och lackat den. Mycket arbete men resultatet blev bra. Trappstegen hade dock mässingslister som var fulla med både fernissa och klister. Efter en dags arbete var dock detta borttaget på alla 18 lister i fråga, som är mellan 1,20 - 1,80 cm. De är ca 1 cm bredda och några millimeter tjocka (räfflade). Att de har legat under denna massa i 40 år samt fått genomgå denna hårdare rengöring innebär nu att ytan inte ser så bra ut. Den är både svart, korroderat grön, i mässing och kopparfärgad i en salig röra. Så jag hade tänkt göra något åt den. Det verkar dock vara svårt att återställa denna mässingsyta. Alternativ enl nedan:
1. Byta ut dem - inte ett bra alt då de är måttanpassade och infrästa i resp trappsteg. Samt tråkigt att inte använda orginal
2. Firmor som mässingspläterar - finns vad jag vet inte, det närmaste jag kommer är en firma i Sthlm som heter Excelleteab som skulle kunna förzinka http://www.excellentab.se/ (får man lämna länkar till ett företag? Om inte får denna gärna tas bort) det verkar dock dyrt, även om jag inte fått prisuppgift, samt att de inte blir i mässing (bor också i Umeå). Div andra firmor har också kontaktats såsom de som renoverar kristallkronor, de putsar dock bara mässing, återställer inte delar med ny mässing.
3. Behålla dem som de är, en del (som inte sett dem) hävdar att de kan se bra ut efter en del putsande. Det tror jag dock inte, på övriga mässingslister så ja, de ska vi behålla som de är dvs charmigt slitna på rätt sätt, dessa är dock inte det.
4. Spraymåla dem antingen själv eller via firma, ex billackeringsfirma. Vet ej om detta kan bli bra utseendemässigt eller slitstarkt. Åsikter och tips om det?
5. Mässingsplätering via kemikalier - verkar inte vara något för den vanliga hemmafixaren samt svårt i dessa längder.
6 Ett mycket intressant alt som ligger bäst till är att plätera dem med hjälp av värme och en mässingsborste. Dvs köpa en butanbrännare värma och borsta. Har hittat en person på youtube som gjort det på stål https://www.youtube.com/watch?v=mFK9H4AG_Ww närbild finns att se här http://img689.imageshack.us/img689/6931/img0006qft.jpg men frågan är om detta rent generellt är ett bra alternativ? Tänker även på smältpunkten på koppar och mässing som ligger runt 900-940 grader för mässing och 1085 grader för koppar. Åsikter/synpunkter om denna metod?
Övriga åsikter tas också tacksamt emot
Mvh Peter
1. Byta ut dem - inte ett bra alt då de är måttanpassade och infrästa i resp trappsteg. Samt tråkigt att inte använda orginal
2. Firmor som mässingspläterar - finns vad jag vet inte, det närmaste jag kommer är en firma i Sthlm som heter Excelleteab som skulle kunna förzinka http://www.excellentab.se/ (får man lämna länkar till ett företag? Om inte får denna gärna tas bort) det verkar dock dyrt, även om jag inte fått prisuppgift, samt att de inte blir i mässing (bor också i Umeå). Div andra firmor har också kontaktats såsom de som renoverar kristallkronor, de putsar dock bara mässing, återställer inte delar med ny mässing.
3. Behålla dem som de är, en del (som inte sett dem) hävdar att de kan se bra ut efter en del putsande. Det tror jag dock inte, på övriga mässingslister så ja, de ska vi behålla som de är dvs charmigt slitna på rätt sätt, dessa är dock inte det.
4. Spraymåla dem antingen själv eller via firma, ex billackeringsfirma. Vet ej om detta kan bli bra utseendemässigt eller slitstarkt. Åsikter och tips om det?
5. Mässingsplätering via kemikalier - verkar inte vara något för den vanliga hemmafixaren samt svårt i dessa längder.
6 Ett mycket intressant alt som ligger bäst till är att plätera dem med hjälp av värme och en mässingsborste. Dvs köpa en butanbrännare värma och borsta. Har hittat en person på youtube som gjort det på stål https://www.youtube.com/watch?v=mFK9H4AG_Ww närbild finns att se här http://img689.imageshack.us/img689/6931/img0006qft.jpg men frågan är om detta rent generellt är ett bra alternativ? Tänker även på smältpunkten på koppar och mässing som ligger runt 900-940 grader för mässing och 1085 grader för koppar. Åsikter/synpunkter om denna metod?
Övriga åsikter tas också tacksamt emot
Mvh Peter
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Blästra dem med något snällt som kanske nötskal o sedan polera upp dem?
Hmmm, ja det är ju en intressant teori, stämmer det så är ju målning det alt man har kvar. Frågan är dock om man skulle våga sig på en plätering med värme. Det enda man vill undvika är dock att deformera mässingen med värmen, och frågan är hur stor chans det är att det händer? Hur känsligt detta material är mot värme? Skulle det bara inte funka, men bitarna vara intakta så skulle man fortfarande kunna måla dem isf.
Nya är helt klart ett alt om jag kan få tag i samma tyvp av list. Efter lite sökande på nätet så hittade jag inget, men metervara på rulle låter intressant, och som de borde ligga i rätt kurs också. Så har jag de gamla som mall.
Är det solid mässing går de att polera, med lumptrissa går det rätt fort på raka bitar, sedan klarlacka om man inte vill att de långsamt ska få lite patina.
Är det denna du söker?
http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=M%E4ssinglist%2C-1%2C5-meter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=M%E4ssinglist%2C-1%2C5-meter
Redigerat:
Tyvärr inte en sådan list. Har varit och tittat på den men den passar inte i måtten och är rätt dyr också.
Lumptrissa kommer inte att fungera heller tyvärr. Är en väldigt skadad yta så även om den putsas så kommer den att vara skadad. Jag har dock gett mig på att mässingsplätera med värme och mässingsborste och det fungerar faktiskt kanonbra. Själva ytan blir som ny (bortsett från de bucklor som fanns på listen sedan tidigare) och ställen med bortnött mässing har fått ny mässing. Dock så tar det väldigt mycket tid, men vilket det får vara värt då det är originallisterna. Jag har spelat in en film av det (kanske dock ska spela in en ny) för att visa processen lite kort. Verkar vara en metod som inte används men som jag tycker förtjänar lite ljus på sig nu när jag testat med bättre resultat än väntat. Har dock endast gjort 1 av 18 lister, så en del kvar att göra
Lumptrissa kommer inte att fungera heller tyvärr. Är en väldigt skadad yta så även om den putsas så kommer den att vara skadad. Jag har dock gett mig på att mässingsplätera med värme och mässingsborste och det fungerar faktiskt kanonbra. Själva ytan blir som ny (bortsett från de bucklor som fanns på listen sedan tidigare) och ställen med bortnött mässing har fått ny mässing. Dock så tar det väldigt mycket tid, men vilket det får vara värt då det är originallisterna. Jag har spelat in en film av det (kanske dock ska spela in en ny) för att visa processen lite kort. Verkar vara en metod som inte används men som jag tycker förtjänar lite ljus på sig nu när jag testat med bättre resultat än väntat. Har dock endast gjort 1 av 18 lister, så en del kvar att göra
måla med linoljefärg? Den kommer naturligtvis nötas bort lite, men det kan bli en fin effekt.
Kul att du gillade tipsen!Plätt Fia skrev:
Kan uppdatera med att jag "pläterade" alla 18 lister samt alla tillhörande ca 200 skruvar med denna metod. Tog strax över 50 timmar. Originallisterna pryder ännu sin plats i trappen vilket jag ofta kan bli rätt nöjd över
Jag gjorde film till detta men har den på hyllan så att säga.
OjW wotan skrev:Kul att du gillade tipsen!
Kan uppdatera med att jag "pläterade" alla 18 lister samt alla tillhörande ca 200 skruvar med denna metod. Tog strax över 50 timmar. Originallisterna pryder ännu sin plats i trappen vilket jag ofta kan bli rätt nöjd över
Jag gjorde film till detta men har den på hyllan så att säga.
Då var du nog ganska trött i armarna kan jag tro.
Klicka här för att svara