Jag ska lägga 3-stavs parkett (15mm) på spårat golvspån med golvvärme. Riktningen på golvet kommer vara parallellt med slingorna/spåren i golvet. Enligt golvtillverkaren ska golvet ligga tvärs slingorna. Ska det ligga parallellt måste man ha en skiva under.

Nu till frågan. Duger det men en tunn masonitskiva? Ca3mm? Den borde ju jämna ut små språng mm från plåtar och slang.
 
Jag har lite problem med höjden. Därför vill jag ha en slimmad konstruktion. Det är därför jag funderar på en tunn masonit. Intuitivt känns det ju som att det borde fungera bra.
 
R
Det kan fungera men det kan också skapa bekymmer med svikt och ojämnheter i golvet..
 
finns det något som tyder på att masoniten i sig själv kan trassla i kombination med golvvärme? Masonitens enda uppgift är ju att skapa lite extra stöd om en fog i parketten skulle precis vid en plåtkant eller motsvarande. De spårade spånskivorna är lagda med god precision helt utan svackor och språng.
 
R
Som sagt om du vill chansa så lägg masonite men det är ingen som kan gå i god om att det blir bra..
Eller om man vill slippa bekymmer så använder man avsedda produkter till undergolvet..
 
Den där 6mm MDF-skivan som det länkas till några inlägg upp måste väl vara bra nära masonit.
 
Redigerat:
R
Det blir en enorm skillnad då den är spontad och limmas så att det blir ett plant golv, lägg ut ett par masonit skivor på golvvärmeplåtar så får du se att dom ligger inte bra som ett spontat golv gör..
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Masoniten tänker jag mig att man lägger med ca 1cm glipa. Tjockleken ca2,5-3mm.
 
En annan fråga relaterat till det här. Om jag lägger övergolvet utan masonit eller mellangolv. Om jag endast lägger ångspärr och lumppapp. Var ska då ångspärren ligga? Över eller under lumppappen?
 
R
Plasten ska ligga på golvvärmen sedan lumpapp och parkett..
 
O Olf Oggler skrev:
En annan fråga relaterat till det här. Om jag lägger övergolvet utan masonit eller mellangolv. Om jag endast lägger ångspärr och lumppapp. Var ska då ångspärren ligga? Över eller under lumppappen?
Har du källare under eller gjuten platta på mark?
 
Det är källare under. Så det finns ingen sådan fukt med i bilden.

Golvtillverkaren skriver ju "ångspärren ska ligga så nära övergolvet som möjligt". Det skulle man ju kunna tolka som att ångspärren ska ligga över lumppappen direkt under golvet.

Och om ångspärren ligger direkt på värmefördelningsplåtarna är väl risken ganska stor att den skadas över tid? Punkteras helt enkelt. Och då är det ju inte mycket mening med den "fantastiskt viktiga" ånspärren,som måste tejpas och vara mer eller mindre trycktät.
 
O Olf Oggler skrev:
Det är källare under. Så det finns ingen sådan fukt med i bilden.

Golvtillverkaren skriver ju "ångspärren ska ligga så nära övergolvet som möjligt". Det skulle man ju kunna tolka som att ångspärren ska ligga över lumppappen direkt under golvet.

Och om ångspärren ligger direkt på värmefördelningsplåtarna är väl risken ganska stor att den skadas över tid? Punkteras helt enkelt. Och då är det ju inte mycket mening med den "fantastiskt viktiga" ånspärren,som måste tejpas och vara mer eller mindre trycktät.
Då finns inget behov av ångspärr då du inte kan få inskjutande fukt.
 
Njae, förståsigpåarna hävdar ju att träkonstruktionen kan släppa ifrån sig fukt (och absorbera) när det tempcyklas på grund av golvvärmen.

Fast och andra sidan tempcyklas ju ett golv mycket mer när det tex utsätts för instrålande sol, osv. Så jag antar att man skulle klara sig mycket bra utan ångspärren. Men vad gör man inte för att vara tillverkarna till lags.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.