Byggahus.se
Nu kommer jag låta som en skitnödig gammal gubbe men det kan jag väl vara.

Men från att följt alla SVT:s husbygge-program de senaste 20 åren så är jag så trött på just relationsbiten som ni nämner i artikeln. Numera är alla husprogram istället relationsdraman. Exakt alla nya program om husbyggen MÅSTE innehålla just kärleksbiten om hur paret träffades, kärlek vid första ögonkastet osv. Och det är jag så fruktansvärt trött på. Skiter fullständigt om på vilket sätt deras relation tagit stryk under husbygget
Och den otroligt regisserade biten där programledarna "helt plötsligt" dyker upp och sen måste alla kyssa varandra på kinden. Speciellt "Det sitter i väggarna" känns alltid som ett stort obekvämt iscensatt skådespel.
Herregud fokusera på husen som det faktiskt handlar om

/End of rant
 
  • Gilla
vcx och 41 till
  • Laddar…
är det lätt att få bygglov på denna ?
 
  • Gilla
jante876_
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är det lätt att få bygglov på denna ?
Förutsatt att du har en jordbruks/skogsfastighet. Är bara att kalla det ekonomibyggnad.
 
  • Gilla
  • Haha
jante876_ och 4 till
  • Laddar…
C
Inte för att vara sån - gillar utmaningen.
Men att bära galet mycket virke på ryggen från bygghandeln in i djupet av Jämtlands skogar får mig onekligen att tänka på det gamla talesättet att gå över ån efter vatten.
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 21 till
  • Laddar…
Hade nog varit snabbare med psykolog. Men detta funkar ju också.
 
  • Gilla
Tchar och 4 till
  • Laddar…
Bra serie och ser fram emot de två andra dokumentärerna. Samtidigt kan jag instämma i att det byggtekniska blir mer och mer åsidosatt. Borde finnas en öppning för ett annat byggprogram som mer går in på djupet om hur man gjuter en grund, byter ett tak osv. Samtidigt är man kanske lite skadad efter att ha sett alla säsonger(som är tillgängliga i Sverige) av Husdrömmar, Grand Design Sverige/UK/Australien/Nya Zeeland, Drömslottet mm.
 
  • Gilla
Bjornafredde
  • Laddar…
C
B BobbyMel skrev:
Borde finnas en öppning för ett annat byggprogram som mer går in på djupet om hur man gjuter en grund, byter ett tak osv.
Ja, det är trist. Man får väl i brist på det hålla sig till Youtube. Själv följer jag för tillfället carlrogers och Escape to rural france, men det finns ju hur mycket som helst med mer byggteknisk vinkling.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Konstigt att de skriver att han kan köra fyrhjuling. Direkt felaktigt då terrängkörningslagen inte tillåter det.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
F
N naikon skrev:
Nu kommer jag låta som en skitnödig gammal gubbe men det kan jag väl vara

Men från att följt alla SVT:s husbygge-program de senaste 20 åren så är jag så trött på just relationsbiten som ni nämner i artikeln. Numera är alla husprogram istället relationsdraman. Exakt alla nya program om husbyggen MÅSTE innehålla just kärleksbiten om hur paret träffades, kärlek vid första ögonkastet osv. Och det är jag så fruktansvärt trött på. Skiter fullständigt om på vilket sätt deras relation tagit stryk under husbygget
Och den otroligt regisserade biten där programledarna "helt plötsligt" dyker upp och sen måste alla kyssa varandra på kinden. Speciellt "Det sitter i väggarna" känns alltid som ett stort obekvämt iscensatt skådespel.
Herregud fokusera på husen som det faktiskt handlar om

/End of rant
Du behöver inte titta på programmet.
 
  • Gilla
Magnumzzz och 6 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Konstigt att de skriver att han kan köra fyrhjuling. Direkt felaktigt då terrängkörningslagen inte tillåter det.
Rent hypotetiskt kunde han ju gjort det så länge det inte är barmark. Nu nämndes det väl inte riktigt på det sättet i programmet utan det var väl aldrig ett reellt alternativ utan mer för att förstärka att man kunde löst transporten med maskiner…
 
L Liljeros skrev:
Rent hypotetiskt kunde han ju gjort det så länge det inte är barmark. Nu nämndes det väl inte riktigt på det sättet i programmet utan det var väl aldrig ett reellt alternativ utan mer för att förstärka att man kunde löst transporten med maskiner…
Visserligen, men är det inte barmark så ska det finnas ett skyddande lager snö och då är snöskoter mer lämpligt så jag tror ändå att skribenten inte kan terrängkörningslagen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Visserligen, men är det inte barmark så ska det finnas ett skyddande lager snö och då är snöskoter mer lämpligt så jag tror ändå att skribenten inte kan terrängkörningslagen.
Skribenten?
Nu har väl även ett inslag som det här på TV ett visst mått av författad dialog, men citatet kommer från Markus själv i första avsnittet så okunskapen får väl i så fall tillskrivas huvudpersonen.
 
Jag hade velat veta hur långt det var att gå enkel väg, det var synd att dom inte nämnde det utan endast totalsträckan och vikten.

Försökte grovuppskatta utifrån vad han verkade bära och drog då till med drygt 20kg per gång. Det hade i så fall blivit drygt 120 vändor upp. I så fall skulle det varit drygt 4 km enkel väg.
 
  • Gilla
annsofian och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Du behöver inte titta på programmet.
Misstänkte att den kommentaren skulle komma
Men detta är väl ändå ett diskussionsforum och då borde det vara okej att utlåta sin åsikt. Speciellt när det är SVT som jag själv finansierar.
Vissa avsnitt av Husdrömmar har varit väldigt intressanta, med kanske uppemot hela 30 sevärda minuter av 60. I brist på annat så kollar jag ändå, då man kan snabbspola förbi det man tycker är ointressant.
 
  • Gilla
vcx och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.