11 916 läst ·
36 svar
12k läst
36 svar
Märklig takrenovering??
Ja, vad säger man
.
Anlitade själv hantverkare till hjälp med mitt tak pga. tidsbrist. Har katastrofala efarenheter tidigare och kollade firman samt referenser noga och gjorde klart för dem att jag skulle godkänna allt...men mitt tak hade nog sett ut något i stil med ditt fast nya pannor och en massa hål och revor i pappen under om jag inte betalat för att bli av med dem.
Dock var de här efter det när jag inte var hemma och tog pallar, spik, vindskivor som jag hade betalat för. Installarade larm mm. för det kändes som de kunde sabotera mer än de redan gjort.
Har inte tummen på fel ställe själv och hade fixat taket själv på 2-3v, borsett från målningen. Har nu istället snart hållit på i ett år att rätta till/riv upp och till viss del fuska ihop de estetiska bitarna. Nu är det bara bortsett från målning fotbrädor som ska bytas, samt hängrännor/stuprör och en midjeplåt som de satt ovanpå rester av den gammla. Inget instick samt att den ligger 7-10cm över pannorna, plåtslagaren som var här och fixade skortensbeslaget (takläggarnas plåtar var 50cm för korta) låg dubbel av skratt. Vindskivebrädorna var 3-4m för korta, dock ej uppsatta innan jag bad dem dra åt.....
/Danso
Anlitade själv hantverkare till hjälp med mitt tak pga. tidsbrist. Har katastrofala efarenheter tidigare och kollade firman samt referenser noga och gjorde klart för dem att jag skulle godkänna allt...men mitt tak hade nog sett ut något i stil med ditt fast nya pannor och en massa hål och revor i pappen under om jag inte betalat för att bli av med dem.
Dock var de här efter det när jag inte var hemma och tog pallar, spik, vindskivor som jag hade betalat för. Installarade larm mm. för det kändes som de kunde sabotera mer än de redan gjort.
Har inte tummen på fel ställe själv och hade fixat taket själv på 2-3v, borsett från målningen. Har nu istället snart hållit på i ett år att rätta till/riv upp och till viss del fuska ihop de estetiska bitarna. Nu är det bara bortsett från målning fotbrädor som ska bytas, samt hängrännor/stuprör och en midjeplåt som de satt ovanpå rester av den gammla. Inget instick samt att den ligger 7-10cm över pannorna, plåtslagaren som var här och fixade skortensbeslaget (takläggarnas plåtar var 50cm för korta) låg dubbel av skratt. Vindskivebrädorna var 3-4m för korta, dock ej uppsatta innan jag bad dem dra åt.....
/Danso
vi på forumet läser ju ofta om dessa fruktansvärda fuskjobben som blir dyra dåliga och kräver en massa jobb av den som råkar ut för det,borde vi inte hålla ihop och tipsa varandra om seriösa trevliga ordentliga firmor som gör ordentliga jobb för alla vi har ju haft hjälp av duktiga seriösa hantverkare eller hur?
här finns ju även väldigt duktiga hemmabyggare som bara genom ett foto kan se om det ser ok ut.
vi kanske ska starta en tråd om duktiga hantverkare ort för ort.
här finns ju även väldigt duktiga hemmabyggare som bara genom ett foto kan se om det ser ok ut.
vi kanske ska starta en tråd om duktiga hantverkare ort för ort.
Det finns en hel underavdelning avsedd för just detta!yxet skrev:vi på forumet läser ju ofta om dessa fruktansvärda fuskjobben som blir dyra dåliga och kräver en massa jobb av den som råkar ut för det,borde vi inte hålla ihop och tipsa varandra om seriösa trevliga ordentliga firmor som gör ordentliga jobb för alla vi har ju haft hjälp av duktiga seriösa hantverkare eller hur?
här finns ju även väldigt duktiga hemmabyggare som bara genom ett foto kan se om det ser ok ut.
vi kanske ska starta en tråd om duktiga hantverkare ort för ort.
Jaha. Nu har dom varit här och "åtgärdat" felen. De har satt dit en nockbräda och höjt nocken för att kunna spika fast nockpannorna, det var ju bra! För att rätta till takfoten har de vänt så att den står på högkant. Det gör ju att taket lutar mer normalt, men? Stegarna har de tagit bort och ersätter oss med 3000 kr och istället står det oss fritt att skaffa stegar som "passar oss". Där stegarna har legat finns nu istället runt 10 spräckta pannor, dessa får vi byta själva antar jag, ingen har sagt något om dessa. Om jag tidigare var arg känner jag mig nu förtvivlad; taket ser ju för j*vligt ut och det återstår en massa arbete. Kunde ju lika gärna gjort det själva från början! Tror ni fortfarande att det är idé att ta ut besiktningsman eller ska jag nöja mig med detta?
hur ska dom kunna ta betalt för jobbet när det dels inte är färdigt och att det fortfarande är fel gjort, det fattar inte jag eller är tanken att du ska få ett gds pris?
jag skulle strida,om man lejer för att slippa jobba själv, då ska man inte fixa fel efter andra heller!
jag skulle strida,om man lejer för att slippa jobba själv, då ska man inte fixa fel efter andra heller!
Har TS tagit emot pengar, blir det svårt. Mycket svårt. Då kan dom säga att man gjorde en överenskommelse. Muntligt men med bevis. /pengar. Man kan inte godkänna/backa/godkänna/backa...
TS : har du tagit emot pengar eller sagt minsta OK, får du nog fixa resten själv.
Gör inte om det nästa gång. Ett blankt "jag är inte nöjd" är alltid säkrast. :S
TS : har du tagit emot pengar eller sagt minsta OK, får du nog fixa resten själv.
Gör inte om det nästa gång. Ett blankt "jag är inte nöjd" är alltid säkrast. :S
Jag har varken sagt ok eller betalat. Det enda vi har sagt är att de ska ta bort stegarna eftersom de knäcker våra pannor. Idag har jag blivit utskälld efter konstens alla regler och jag får, citat, skylla mig själv eftersom jag ville ha de satans gamla fula pannorna. Klart att det blir fult då...
Att pannorna är fula har väl inget med deras dåligt utförda arbete att göra?
Ta dit en besiktningsman (som med stor sannolikhet kommer slå ned på det brutalt). Skicka kopia på besiktningsprotokollet med ev. faktura där du med tjock fet röd penna skrivit "Bestrides" till företaget.
Ringer de sen och försöker skälla ut dig igen, så är det bara säga "See you in court" och så tar du kontakt med en jurist och hänvisar all framtida kommunikation till denna.
Ta dit en besiktningsman (som med stor sannolikhet kommer slå ned på det brutalt). Skicka kopia på besiktningsprotokollet med ev. faktura där du med tjock fet röd penna skrivit "Bestrides" till företaget.
Ringer de sen och försöker skälla ut dig igen, så är det bara säga "See you in court" och så tar du kontakt med en jurist och hänvisar all framtida kommunikation till denna.
Skulle någon säga så åt mig som jag anlitat, då hade han fått springa...Hemmablind skrev:
Det flesta större konsultföretag har besiktningsmän, ex Sweco, WSP med fler.
Det finns även en massa "småskuttar" som besiktigar också, men i detta fall skulle jag nog välja någon av dom stora trots att det kostar lite extra. Problem att det är semester bara... Kanske försäkringsbolagen kan hjälpa till???? Borde ligga i dras intresse.
Får du skador pga läckande tak så är det småpengar med besiktningsman för någon tusenlapp!
Har du bilder på när dom jobbar utan skyddsutrustning på taket? -> arbetsmiljöverket.
Det finns även en massa "småskuttar" som besiktigar också, men i detta fall skulle jag nog välja någon av dom stora trots att det kostar lite extra. Problem att det är semester bara... Kanske försäkringsbolagen kan hjälpa till???? Borde ligga i dras intresse.
Får du skador pga läckande tak så är det småpengar med besiktningsman för någon tusenlapp!
Har du bilder på när dom jobbar utan skyddsutrustning på taket? -> arbetsmiljöverket.
Ja, jag har bilder på när 6-7 gubbar struttar runt på taket (tydligt i färd med takrenoveing) utan något skydd öht. Från tre olika datum.. Kan man bara maila in bilderna till abetsmiljöverket, räcker det som bevis sas? Och finns det någon risk att jag står som ansvarig (har som sagt betalt för ställningar (som aldrig kom) och firman uppger i arbetsorder att de upprättar arbetsmiljöplan enl AMA.
Jag har via rekommendationer fått tag på en besiktningsman som kommer v 32!
Jag har via rekommendationer fått tag på en besiktningsman som kommer v 32!