Byggahus.se
Håller på att byta fasaden på mitt hus som har blivit tillbyggd i olika omgångar. Har precis rivit bort fasaden från en tillbyggnad och upptäcker då att man använt markduk för att vindskydda isoleringen. Vad säger ni, bör jag riva bort markduken och sätta dit en mer lämpad duk eller funkar det som det är?

Tilläggas bör att markduken ser fräsch och fin ut...

Hej Jimmy,

STORT välkommen till forumet! :)
Vill tre saker.
1. Bumpa detta inlägg för att jag tycker det är intressant och du vill ha snabbt svar
2.. Ge dig min första fråga. Vilken sorts markduk? Den svarta med gröna ränder i eller den vita. INgen av dessa håller vatten borta. Båda är uppbyggda för att släppa ingenom vatten, en tvinga allt under att håll sig på rot nuvår
3. Ta tag i detta med byggarna så snart du bara kan. Innan du får fler svar här, och fråga dem vad de har använt egentligen, om denna duken är tät och hur deras tankar går. Fråga även hur de gjort vid genomförningar, krökar osv. Finns det foton?

Än en gång, välkommen till forumet!

Mvh

Stefan, Moderator

Vindtätheten är viktig och markduken är inte vindttät så byt den mot vindpapp gips eller asfaboard.

Det är den vita duken. Väldigt tjock och styv. Har även dykt upp på vissa ställen i trädgården. Doftar mängdrabatt!

Saken är den att bakom duken är det spånisolering. Är inte överdrivet sugen på att även få arbetsmoment med spån över hela backen på halsen. Funderar därför på att helt enkelt slå isover fasadskiva utanpå duken. Tror ni att det finns någon fara i det eller ska man göra det ordentligt på en gång nu när väggen är öppen?

Annars så har dom gjort ett ordentligt jobb med duken. Rejäla överlapp vid hörn och skarvar...

Det fungerar säkert bra att sätta fasadskiva på. Duken kan sitta kvar även om du lägger vindpapp utanpå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.