Denna kabel är inte riktig färdig. Det handlar om en trefas-kabel med koncentriska ledare gjorda av Cu-rundtråd samt en neutralledare i Cu-flattråd. Arean i fasledarna är 400 mm2. Isolationen är gjord av massa-impregnerat papper. Isolationen tjocklek ger vid handen att märkspänningen är högst 24 kV. Det saknas sotpapper mellan Cu-trådarna och isoleringen vilket betyder att kabeln är minst 100 år gammal. Längst ut finns en blymantel. Lägg märke till att även neutralledare är isolerad mot blyet.
Tvärsnitt av en gammal trefaskabel visar Cu-rundtrådar och Cu-flattråd, saknar sotpapper, med blymantel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal trefaskabel med etikett "KONC. 3x400 mm2", blymantel, synlig utan armering.
Skapa konto

Den koncentriska konstruktionen har några nackdelar. Den kräver mer isolation mellan fas-fas än i en enkelledarkabel där man bara behöver isolera fas-jord. Också blir kapacitansen ganska stor. En landkabel hade troligen varit treslagen eller enkelledare-kabel. I sjökablar har man dock mer fördelar av en rund koncentrisk konstruktion som är enklare att hantera vid förläggning. Det finns inga inbyggda vridkrafter som gör sig påminda om kabeln hänger ned från ett kabelfartyg.

Kabelmodellen saknar fortfarande armeringen. Det kan bero på att armeringen brukade skräddarsys, med grov, kanske dubbel armering nära stranden och lättare armering längre ut där risker från is, ankare, fiskare är mindre.

Märkningens stavning ”konc. 3x400 mm2” tyder på en skandinavisk produktion. Troligen kommer modellen från kabelfabriken Sievert eller kabelfabriken Liljeholmen, båda i Stockholm.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 23 till
  • Laddar…
5
Coolt!!

Bästa svaret

Ett konstverk!

• Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!:ok:

I förhållande till tjockleken är det en ganska kort kabel. Ingen atlantkabel direkt :rofl:

Magnus E K
Vikt per meter?

Undrar hur ändavsluten var tänkta för en sån?

Vikt per meter kan jag ta reda på för den oarmerade del som visas i bilden, om jag tillåts använda hemmans badrumsvåg (köksvågen kanske är för klen).
Ändavsluten lär vara tämligen komplicerade. Jag har tyvärr ingen information.
Troligen är kabeltypen för 100 år sedan tämligen udda. Jag gissar att den använts för att försörja öar nära till fastlandet, eller något fyrtorn.
Det finns koncentriska kablar för högspänd likströmsändamål av senare årsmodell, med bara innerledare och ytterledare. Det kanske kommer i framtida inlägg.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Hittade förra sommaren en kabelstump som kastats i en sophög efter fibergrävning, blev idag nyfiken och tog isär den. Ett riktigt kladdjobb då det innanför blyskärmen var någon form av oljat papper i lager, samt att varje ledare var inlindad i samma material.
Utanpå blyskärmen ligger lindat många varv med tjärat papper.
Vikt per meter 4,25 kg, märkt inuti blyskärmen med "Liljeholmens kabelfabrik 57 SEN 37"
Försökt hitta på nätet om den är tillverkad 1957 eller 1937, men utan framgång. Någon som vet?
Måste vart en dyr kabel på sin tid, eller så var både koppar och bly billigt då.

Äldre avskalad kabel med synliga koppartrådar och mätsticka som visar dimensionerna, på ett träunderlag.
Skapa konto

Uppskuren gammal kabel med text "Liljeholmens kabelfabrik 57 SEN 37" inuti blyskärmen.
Skapa konto

Upplindad gammal kabel med blyskärm och oljat papper, märkt "Liljeholmens kabelfabrik 57 SEN 37", på en träyta.
Skapa konto

Gammal kabelsektion med blyskärm och kopparledare, visar oljat papper och märkning från Liljeholmens.
Skapa konto

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Tack, Mike! Mycket spännande!
Ser ut som tre pappersisolerade faser (i olika färger dessutom!) och en isolerad nolla med mindre tvärsnitt. Det ser ut som att blymanteln har en spiralstruktur. Är den spiral-lödd? Är det en tjock centrumtråd och flera tunnare trådar runtom i varje fas?
Jag ska kolla i kabelkataloger om jag hittar något om den kabeln.

T Thomas_Blekinge skrev:
Tack, Mike! Mycket spännande!
Ser ut som tre pappersisolerade faser (i olika färger dessutom!) och en isolerad nolla med mindre tvärsnitt. Det ser ut som att blymanteln har en spiralstruktur. Är den spiral-lödd? Är det en tjock centrumtråd och flera tunnare trådar runtom i varje fas?
Jag ska kolla i kabelkataloger om jag hittar något om den kabeln.
Helt rätt! Olika färger, svart, maroonröd, brunbeige och tunnare nolla som faktiskt ser ut att vara lindad brunbeige/grön.
Betydligt tjockare centrumtråd, de övriga runtom är 1,55 mm i diameter.
Den låg ute i värmen i somras och då droppade det typ olja ur änden på den...
Och ja, blyet ser ut att vara spirallött.

E
FCJJ 4x70? Eller är PEN tunnare som någon skrev, ser inte ut så?

Den där korta kutsen vill jag ha till mitt museum!

E
T Thomas_Blekinge skrev:
Den där korta kutsen vill jag ha till mitt museum!
?

E El-Löken66 skrev:
FCJJ 4x70? Eller är PEN tunnare som någon skrev, ser inte ut så?
Nollan är tunnare, det ser du på bild tre och på tvärsnittsbilderna. Är det PEN? Jag tror det är nolla och blyet är skyddsjord om det begreppet ens fanns vid den tiden.
Mycket ovanligt med spiral-lödd blymantel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.