Byggahus.se
Mitt hus är från 1966 och nu tänker vi ge oss på en ommålning av innertaket i vardagsrummet. Taket är vävspänt och nu undrar jag om någon målat ett liknande tak. Finns några risker, nån speciell färgtyp som skall användas och vad ska jag tänka på?
Tacksam för svar!
 
Kolla med ett blött finger att färgen inte smetar av sig o blir mörk för då har du limfärg på taket, inte troligt på tak från 66. Limfärg måste tvättas ned med vatten ett kladdigt arbete o grundas med lösningsmedelsbaserad färg luktar illa. Fäller färgen inte kan du måla med vanlig takfärg taket kan säcka lite men sträcker sig när det torkar.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Kolla med ett blött finger att färgen inte smetar av sig o blir mörk för då har du limfärg på taket, inte troligt på tak från 66. Limfärg måste tvättas ned med vatten ett kladdigt arbete o grundas med lösningsmedelsbaserad färg luktar illa. Fäller färgen inte kan du måla med vanlig takfärg taket kan säcka lite men sträcker sig när det torkar.
Stort TACK för ditt svar!!
 
Kan man fortfarande köpa takalkyd den har ju varit förbjuden länge inom yrkesmåleriet. Själv har jag målat mycket med den på 60-talet man gick som i en dimma när man målat med den. Kan man undvika måla med alkyd gör man det en annan nackdel med alkyd är att den gulnar mycket det gör inte akrylatfärger.
 
Säkert sant. Jag är lekman och gick på tipset från nordsjö (de menade att man i högsta grad ska undvika vattenbaserad färg då det kan påverka bärigheten i väven). Kan intyga att det var ordentlig lukt och rekommenderar att man använder skyddsutrustning (nästan omöjligt att vara i rummet annars under målningen).
 
Taket måste vara korrekt patenterat med en alkydfärg målad som grund på papperet. Pateltenteringen tätar papperet så det inte tar åt sig fukt. När man spänner ett tak med väv klistrar man på papper på väven detta patenterar målar man alltid med en alky d eller oljefärg när detta är torrt kan man måla med akrylat för papperet är tätat mot fukt. Jag har spänt o målat många tak på detta sätt.
 
Då förstår jag - det låter ju rimligt.
Så kommer jag nog själv måla på med akrylat när det gulnat! Tack
 
Går säkert bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.