Hej!

Vi har börjar göra om skåpsluckorna i vårat kök. Från början var det speglar på luckorna som vi inte alls tyckte om, så dessa togs bort, slipade och spacklade med snickerispacket ett antal gånger för att sedan måla ytan. Nu till saken det blev inte bra, men ser fortfarande tydligt var speglarna suttit och vi vet nu inte vad vi ska kunna hitta på för det bra.

Hoppas någon kan ge mig några smarta idéer hur vi ska gå vidare.

Kanske försöka få tag på 6mm MDF o limma på?

Men kommer det inte se konstigt ut på sidorna då?

då har ni helt enkelt slipat och spacklat för dåligt. Bara att göra om. Eller köpa nya luckor.

G
Hubbe2 skrev:
då har ni helt enkelt slipat och spacklat för dåligt.
Eller målat för tunt. Även om man spacklat o slipat det superjämt och fint så suger ju spackel ibland mera färg än träet/spånskivan. Så kan behövas ett antal varv för att få det perfekt (med eventuell finslipning mellan varven).

Hur har ni målat, pensel, roller, spruta? Hur många varv?

Emelita skrev:
Men kommer det inte se konstigt ut på sidorna då?
Du får väl såga så exakt som möjligt o spackla skarven.. men som jag ser det hade jag hellre vart säker på att få en perfekt framsida och att det eventuellt blir en skarv på sidan än tvärt om.

Tyckte att vi slipade noga, med maskin. Men antagligen blev det inte tillräckligt ändå. Får väl bli att slipa om allt grundmåla och måla igen.

Vi har målat tre gånger använda roller, ytan blev bra där speglarna inte suttit.

G
En bild på resultatet kanske kan hjälpa att se vad som gått fel.

Gnor skrev:
En bild på resultatet kanske kan hjälpa att se vad som gått fel.
Ska se om jag kan fixa det. Men det känns mest som att det är för att det är olika struktur eller något. För det slätt och fint men där speglarna suttit syns.

Ska till kvällen börja slipa om en lucka, och grundmåla och måla och se hur det blir.

för att undvika olika struktur är det bra att spackla hela ytan, även det som är slätt. Sprutspackel för bilar kanske funkar? Då får du samma underlag och absorbtion överallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.