2 411 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Måla tegelskorssten?
Funderar på att måla våra skorstenar (2st). Gudmunsson nämner i sin bok om värmen i gamla hus att man under 1800-talet ibland målade skorstenar svarta med tjära eller svart linoljefärg. Var detta vanligt i några speciella regioner?
Jag funderar också på om skorsstenar målats vita? Dvs utan puts. Skulle vilja lyfta skorstenarna för att förtydliga husets profil med antingen svart eller vitt men utan att lägga ett lager puts först. Jag förstår ju att det GÅR att måla, men vill gärna att det ska vara kulturhistoriskt rimligt också.
Huset är ifrån 1827 och platsen är Hälsingland. Hoppas någon här sitter på lite kunskap i ämnet.
Jag funderar också på om skorsstenar målats vita? Dvs utan puts. Skulle vilja lyfta skorstenarna för att förtydliga husets profil med antingen svart eller vitt men utan att lägga ett lager puts först. Jag förstår ju att det GÅR att måla, men vill gärna att det ska vara kulturhistoriskt rimligt också.
Huset är ifrån 1827 och platsen är Hälsingland. Hoppas någon här sitter på lite kunskap i ämnet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag kan inget om det kulturhistoriskt korrekta, det får stå för Gudmundsson. Men jag skulle tänka två gånger innan jag smetade brännbar tjära på en skorsten. Vad det gäller vitt på en skorsten, lär den inte vara just vit så länge om det eldas i eldstaden.
Skulle jag själv vilja göra något liknande, hade jag valt en slamning med kalkbruk, det blir nästan vitt.
Skulle jag själv vilja göra något liknande, hade jag valt en slamning med kalkbruk, det blir nästan vitt.
Är ganska säker på det, jag har även sett ett exempel i hembygden på en svart skorsten där teglet tittar fram fläckvis. Jag citerar här stockholms läns museum som skriver i princip samma sak.kurt skrev:
" Att behandla oputsade skorstenar med svarttjära (trätjära blandad med kimrök) eller svart linoljefärg var allmänt förekommande på 1800-talet."
Klicka här för att svara