Det är bättre/säkrare om man slammar teglet, men jag har flera kompisar som har målat sina tegelhus rakt på (för 11, 5 och 3 år sen, givetvis tre olika personer/tre olika hus). Och allihop ser precis likadana ut, det äldsta har inte ens tvättats sen det målades och ser nymålat ut.
Jag målade mitt ena garage nu i veckan, Alcro silicatfärg, första lagret blandade jag deras "binder/grundfärg" med själva täckfärgen och målade lite halvnoga. Sen två lager täck. Blev kanon!