Ja, som rubriken säger, jag skulle vilja måla om Ikea skåpdörrar i tvättstugan men få en så blank och slät yta som möjligt.
Är det möjligt utan att sprutmåla?

Jag har testat två olika rollers som båda lämnar en knottrig yta, samt två olika fina penslar. Den ena gör ett hyfsat jobb i partier, men omöjligt att få hela dörren bra...

anders07 anders07 skrev:
Ja, som rubriken säger, jag skulle vilja måla om Ikea skåpdörrar i tvättstugan men få en så blank och slät yta som möjligt.
Är det möjligt utan att sprutmåla?

Jag har testat två olika rollers som båda lämnar en knottrig yta, samt två olika fina penslar. Den ena gör ett hyfsat jobb i partier, men omöjligt att få hela dörren bra...
Jag använder ”tre stjärnor golvfärg ” till mina köksluckor med gott resultat. Färgen måste ”flyta ut” det gör den ganska lätt. Både m rulle och med pensel. Det finns säkert andra sätt men för mig har det funkat bra. Golvfärg kan du få i alla slags glansar från matt till högglans. Lycka till!😉

Tack! Jag har snickerifärg nu... Kanske behöver testa någon annan typ

Har du provat mohairroller eller skumroller? Ger slätare yta

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Slipa färgen mellan strykningarna också.

Tack för tipsen!

Jag köpte en färg igår som är någon hybrid mellan vattenbaserad och oljefärg samt en finhårig roller och har målat första varvet. Det ser helt klart mycket bättre ut, så jag ska slipa det lätt nu och måla ett andra lager.

• Gilla
AML2021
  • Laddar…
Du behöver använda moddlare tillsammans med roller. Rolla ut normaltjockt och stryk direkt (inom 30 s )med moddlare som har färg i sig. Om yta är större får man dela upp rollning och moddling i flera omgpngare. Efterstryk inte utan låt färgskiktet vara efter moddlingen.

Köp Teknos faktura 90 som flyter ut riktigt fint. 👌

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.