Byggahus.se
Jag vill måla om ytterdörren, har tvättat och slipat den med metall stålborste..den ser så här ut efter slipningen.. vill gärna höra vad ni rekommenderar för färg?
Vad kan jag göra åt plåten? Ska jag ta bort eller måla om den med?

Vill gärna ha en modernare utseende på dörren
 
  • Träfärgad ytterdörr med glasruta, tegelvägg, intercomsystem, handikappramper, metallstaket på bostadsbyggnad.
Hade du kunnat prova att slipa med sandpapper(slipmaskin)? Sen någon ljus hårdvaxolja? Kanske jobba lite mer på sparkplåten för att få bort det svarta om det är möjligt? Fin dörr annars.
 
  • Gilla
Leah87
  • Laddar…
Slipa och ädelträolja. Pilligt men kommer att bli ett stort lyft!
Plåten kan du putsa om du vill ha den blank, men den kommer att oxidera igen.
Så här blev vår dörr.
 
  • Trä ytterdörr med glasfönster, slitage, larmdekaler, klinkergolv, tegelvägg. Behöver underhåll/renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träytterdörr med glassruta, tegelvägg, dörrringklocka, handtag, lås och sopborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Magnus E K och 14 till
  • Laddar…
Wow vilken skillnad, kan jag använda ädelträolja som grund innan färgning? Är verkligen sugen på att byta färg
 
L Leah87 skrev:
Wow vilken skillnad, kan jag använda ädelträolja som grund innan färgning? Är verkligen sugen på att byta färg
Vad vill du uppnå/hur ser det perfekta resultatet ut?
En oljebets är nog ett alternativ om du tex vill få den mörkare men att det fortfarande ska se ut som trä.
 
E
O Odi et Amo skrev:
Slipa och ädelträolja. Pilligt men kommer att bli ett stort lyft!
Plåten kan du putsa om du vill ha den blank, men den kommer att oxidera igen.
Så här blev vår dörr.
Vilket mästerverk!
 
  • Gilla
Odi et Amo
  • Laddar…
L Leah87 skrev:
Jag vill måla om ytterdörren, har tvättat och slipat den med metall stålborste..den ser så här ut efter slipningen.. vill gärna höra vad ni rekommenderar för färg?
Vad kan jag göra åt plåten? Ska jag ta bort eller måla om den med?

Vill gärna ha en modernare utseende på dörren
Om du bara gör rent och oljar in den där dörren ink plåt så kommer det ju vara husets smycke i 100 år.

Men ja, smaken är ju som baken, men inget slår en välhållen trädörr.
 
Såhär blev en begagnad trädörr som jag målade med Biltemas lackfärg 36-7219
Träbyggnad med röd dörr, grått grus, metalltaklister, dagsljus, ingen människor, naturlig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Leah87
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du bara gör rent och oljar in den där dörren ink plåt så kommer det ju vara husets smycke i 100 år.

Men ja, smaken är ju som baken, men inget slår en välhållen trädörr.
MathiasS MathiasS skrev:
Om du bara gör rent och oljar in den där dörren ink plåt så kommer det ju vara husets smycke i 100 år.

Men ja, smaken är ju som baken, men inget slår en välhållen trädörr.
Vad ska jag olja in den med? Nån har skrivit ädelträolja, är det den du menar?
 
G Gabbe1 skrev:
Såhär blev en begagnad trädörr som jag målade med Biltemas lackfärg 36-7219
[bild]
Jätte vacker blev det, spelar det roll om jag målar med pensel eller roller? Har du en före bild?
 
L Leah87 skrev:
Vad ska jag olja in den med? Nån har skrivit ädelträolja, är det den du menar?
För egen del använder jag ibland en teakolja som jag fick med dörren för 20 år sedan, ibland en rå kallpressad linolja. Men, jag är lite tveksam till att ge råd runt detta, kan det för dåligt.

Med en dörr som ser ut som din så skulle jag slipa hela dörren (ev tvätta först för att bli av med påväxten) först, därefter olja. Bovalls har instruktioner för olika träslag, jag tror det blir bra att följa det:

https://www.bovalls.com/kundtjanst/skotsel-montering/ en bit ner på sidan.
 
  • Gilla
Leah87
  • Laddar…
L Leah87 skrev:
Jätte vacker blev det, spelar det roll om jag målar med pensel eller roller? Har du en före bild?
Jag använde pensel. Just den färgen jag tipsade om är oljebaserad och flyter ut mycket bra. Jag har tyvärr inga bilder från före lackering.
 
  • Gilla
Leah87
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag använde pensel. Just den färgen jag tipsade om är oljebaserad och flyter ut mycket bra. Jag har tyvärr inga bilder från före lackering.
Tack för tipset och svaret 😊
 
Jag har slipat så mycket jag kan..blir det ful om jag börjar olja in dörren nu?
 
  • Trädörr med vertikala plankor, frostad glasruta, dörrhandtag, brevlåda, litet trästeg, tegelvägg, utanför en byggnad.
  • Gilla
Träpanel123
  • Laddar…
Jag hade kämpat på lite till med slipningen, i överkant och även runt om dörren. Kanske kan få den mer jämnt slipad? Sen kommer det blir superfint!
 
  • Gilla
Leah87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.