Byggahus.se

Maj, maj måne

1. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Maj, maj måne
    Jag kan lura dig till Skåne
    sa vi när jag var barn i Göteborg.

Och min fru, som växte upp i Ångermanland har samma minnesbild.

Varför skanderade vi denna vers?
    Och vad sa skåningarna?

Det var liksom en fortsättning på
    April, april din dumma sill
    Jag kan lura dig vart jag vill

Här är första maj-månen nu i natt. Dålig bild, jag vet :surprised:
    På måndag är den full.
    Men då skall vi vara nyktra, eller hur :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSCF3283.jpg

2. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Som om det skulle vara något dåligt? :wow:

3. P
    Medlem Nivå 5
    Jag har för mig att det var "Mars, mars måne, jag kan lura dig till Skåne", det vill säga vid 1:a mars. Men det kanske helt enkelt är så att det tar längre tid att lura någon till Skåne härifrån Närke, så vi var tvungna att börja tidigare?

4. L
    Husspekulant · Nivå 5
    Du får väl säga "Jag kan lura dig från Skåne"
    :)

5. A
    Medlem · Nivå 19
    I Stockholm var det maj maj måne. Betyder det att vi stockholmare är mer lättlurade än närkingar? Eller är närkingar mycket trögare än stockholmare så de är därför de måste luras tidigare?

6. P
    Medlem Nivå 5
    Alltihop är troligen ett PR-trick från den skånska turistnäringen. För att sprida ut beläggningen så har de delat ut olika månader till olika delar av det övriga landet.

7. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Google is your friend.

Detta är hämtat från Flashback, vilket i sin tur citerat från Katrineholms Kuriren. Jag såg också ett påstående att måne i ramsan står för månad.

"Ett närliggande uttryck är "maj maj måne jag kan lura dig till Skåne". Det uttrycket tror inte folklivsforskare Bengt af Klintberg är så gammalt och hans kollega Jan-Öjvind Swahn säger skämtsamt till Katrineholm-Kuriren att det inte kommer från Skåne i alla fall.

- Det är en variant på "april april". Det är nog ingen som har undersökt var det kommer i från, säger Jan-Öjvind Swahn.

På en del håll i landet säger man "mars mars måne.." i- stället och barn tolkar det gärna som att man får luras 1 mars eller 1 maj också.

En annan trolig förklaring till uttrycket är att det är ett alliterationsrim som man kan använda som svar på tal när man blivit "lurad april". Du kanske kan lura mig vart du vill men jag kan lura dig till Skåne. Något som är ett större hot för en Stockholmsgrabb än en Skånepåg.

Tittar man historiskt så har månen varit en symbol, för charlataner eller fånar om man så vill. Den lånar ju sitt ljus från någon annan. Men den kopplingen vill inte Bengt af Klintberg göra.

- Nej, det tror jag inte hör ihop, säger han. "

8. K
    Medlem Nivå 6
    Undrar vad folklivsfanatikern Job Andersson har att tillägga?

• Laddar…
  9. G
    Medlem Nivå 5

Vissa av oss har jobbat hela helgen så måndag är vår fredag. Så vi får väl se hur det blir med det.