Byggahus.se
Jag har kommit på att jag gärna vill mäta elförbrukningen i mitt nya hus och få in siffrorna i mitt hemautomationssystems Home Assistant, som kan prata med nästan allt, och spånat lite kring hur jag kan göra det.

I mätarskåpet på utsidan av huset sitter en elmätare av typ Iskra AM550 som har en P1-port jag kan använda. Problemet jag stött på där är att allt jag vill koppla in i det uttaget måste matas med el på något sätt, och det sitter helt enkelt inget eluttag i mätarskåpet. Kan man anlita en elektriker för att sätta ett uttag i mätarskåpet, eller gör man helt enkelt inte så? Jag kan inte regler och bestämmelser kring det.

Eftersom jag har ett fullt fungerande Z-Wave-system så har jag också varit inne på att sätta en Z-Wave-kopplad mätare (Qubino Smart Meter 3-fas, https://qubino.com/products/3-phase-smart-meter/) i min elcentral inomhus. Är det någon som har några tankar kring det? Bra/dåligt?

Det var från början Tibber som fick in mig på detta spåret (har dem som elleverantör), med deras Tibber Pulse. Tyvärr kan den ej användas med Iskra AM550 för det är fel typ av HAN-port. Tibber har även en annan makapär som heter Watty, som man helt enkelt hänger på de tre faserna. Är det den vägen man ska gå?

Tacksam för alla tankar och erfarenheter ni kan dela med er av.

EDIT: I samband med att jag precis tryckte Skicka på detta foruminlägget så hittade jag BeNext P1 Dongle, som får sin strömmatning från P1-porten, och kopplar upp via Z-Wave. Är det någon här som har någon erfarenhet av den apparaten?
 
Redigerat:
Sparsnäs IKEA om du bara vill kolla och logga förbrukningen lokalt i en egen enhet. Brukar säljas billigt emellanåt. Men jag gissar att du egentligen vill få in siffrorna i något annat system.
 
S skogstomten skrev:
Sparsnäs IKEA om du bara vill kolla och logga förbrukningen lokalt i en egen enhet. Brukar säljas billigt emellanåt. Men jag gissar att du egentligen vill få in siffrorna i något annat system.
Åh, det där lät intressant. Hade helt missat att IKEA kunde ha en pryl för det. Jag skulle dock behöva få in informationen i mitt hemautomationssystem Home Assistant. Det missade jag helt att skriva.

Tack ändå för tipset! Det kan ju vara ett roligt komplement att ha den displayen hängandes på väggen bredvid elcentralen inomhus.
 
j.f.s
Ikea brukar rea ut dem för 99kr så köp inte någon på Blocket eller Tradera för mer. Tyvärr så listar de inte produkten på hemsidan. I varuhuset i Borlänge fanns de för någon vecka sedan för just 99kr. Där har de haft dem vid avdelningen där de säljer återlämnade produkter.
 
  • Gilla
Dalby60 och 2 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Ikea brukar rea ut dem för 99kr så köp inte någon på Blocket eller Tradera för mer. Tyvärr så listar de inte produkten på hemsidan. I varuhuset i Borlänge fanns de för någon vecka sedan för just 99kr. Där har de haft dem vid avdelningen där de säljer återlämnade produkter.
Superbra tips! Tack!
 
Bygg en mysensors gateway o och en mysensors pulsmätare som du fäster på elmätaren. Be elektrikern installera ett uttag i centralen och sätt där en 5v usb laddare som du kopplar till mysensors givaren

Pris 250-350:- för allt
 
  • Gilla
albatorsk
  • Laddar…
K Knight skrev:
Bygg en mysensors gateway o och en mysensors pulsmätare som du fäster på elmätaren. Be elektrikern installera ett uttag i centralen och sätt där en 5v usb laddare som du kopplar till mysensors givaren

Pris 250-350:- för allt
Tack för tipset. Så, mitt dilemma är alltså att det finns inga eluttag i varken mätarskåpet (utsidan på huset) eller elcentralen (insidan på huset). Och, i elcentralen så finns ingen energimätare. Om jag ändå ska ta hit en elektriker för att göra ett jobb i elcentralen så skulle jag nog föredra att han sätter dit Qubino'n. Alternativet till det är då att sätta ett eluttag i mätarskåpet på utsidan av huset, där det finns en elmätare jag kan läsa av, och där sätta sensorn från Mysensors. Och det borde inte vara något märkligt med det sistnämnda, menar du?
 
T
IKEAs grejor är väl zigbee och kommer inte prata med Zwave kontrollen.
 
Det finns en annan tråd här på forumet om hur du använder uttaget på elmätaren och hur du läser av det. Funkar visst bra att mata den elektroniken med spänning från p1 porten.
 
  • Gilla
albatorsk
  • Laddar…
Du kan även titta på Shelly 3EM som är en wifi enhet med fördig integration till home assistent. En elektriker kan koppla in den
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
A albatorsk skrev:
. Kan man anlita en elektriker för att sätta ett uttag i mätarskåpet, eller gör man helt enkelt inte så? Jag kan inte regler och bestämmelser kring det.
Om det finns plats för ett uttag med tillhörande säkring/jordfelsbrytare eller psa så ska det inte vara några problem. Många modernare skåp har plats för normapparater på kundsidan. Lägg upp en bild på insidan av skåpet så kommer du nog att få kloka svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
IKEAs grejor är väl zigbee och kommer inte prata med Zwave kontrollen.
Tänker du på Sparsnäs från IKEA?

Den kör sin egen lösning på 433 MHz , och är inte ens tänkt o snacka med något annat utåt.

(Trots att den verkar utvecklad av Eliq, som hade en egen mkt bra lösning med koppling mot internet också, ursvårt o få tag i)

Sparnäs är nedlagd sedan lång tid tillbaka, jag köpte min andra via just Ikea Borlänges fyndhörna som annan tipsat om här.

Önskar Ikea eller heller eliq själva gjorde en modernare variant , något som både visar på display men kan snacka IFTTT eller vadsom skulle öppna upp den emot homey, home assistant osv
 
A albatorsk skrev:
Eftersom jag har ett fullt fungerande Z-Wave-system så har jag också varit inne på att sätta en Z-Wave-kopplad mätare (Qubino Smart Meter 3-fas, [länk]) i min elcentral inomhus. Är det någon som har några tankar kring det? Bra/dåligt?
Inte mer än att jag läste på om den flera år sen och många hade strul med den mot andra system än Qubinos controller. Men det kan vara löst numera.

Jag använde denna några år och den fungerade så bra som man kan önska.
https://www.m.nu/sensorer/home-energy-meter-gen5-three-clamps-60a

Bägge dessa två rapporterar ström, spänning, effekt och annat kul per fas, vilket inte enklare modeller som Sparsnäs gör. Du blir då snabbt varse om du har snedbelastning och behöver omallokera bland faserna.
 
  • Gilla
albatorsk och 1 till
  • Laddar…
Som sagt moderna mätarskåp brukar ha gott om plats för att sätta dit ett dinmonterat uttag samt tex en pesonsskyddsautomat. Grejer för några hundringar och en timmes arbete.
 
A albatorsk skrev:
Tack för tipset. Så, mitt dilemma är alltså att det finns inga eluttag i varken mätarskåpet (utsidan på huset) eller elcentralen (insidan på huset). Och, i elcentralen så finns ingen energimätare. Om jag ändå ska ta hit en elektriker för att göra ett jobb i elcentralen så skulle jag nog föredra att han sätter dit Qubino'n. Alternativet till det är då att sätta ett eluttag i mätarskåpet på utsidan av huset, där det finns en elmätare jag kan läsa av, och där sätta sensorn från Mysensors. Och det borde inte vara något märkligt med det sistnämnda, menar du?
Det kan sitta en effektvakt på exempelvis värmepumpen och den har en puls diod som du kan läsa av och få ut "värmekostnaden" sen mäta total förbrukning i mätarskåpet

Det finns vägguttag för dinskena som passar i elcentralen 70:- kostar de på Malmbergs

Jag har minne av att qubino 3 fasmätare inte är perfekt men de beror vilket system du kör. M.nu testar om de funkar till olika hem auto
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.