Byggahus.se
Hej!

Håller på att korrigera några småfel och lägga in tidigare endast handskrivna tillägg på gruppschemat till min elcentral till ett Älvsbyhus.

Det finns ytterligare en central i huset och jag tänker att man borde lägga till information kring att denna existerar, då det inte är gjort. Denna ligger kopplad parallellt med inkommande på huvudströmbrytarens ovansida i denna central.

Tänker mig ett tillägg i rutan för "Huvudströmbrytare" på gruppförteckningen kanske? Hur skriver man in den informationen på ett korrekt sätt? Bifogar hur gruppförteckningen ser ut just nu och ett foto på centralen.

Exempel på hur jag menar i rutan "Gruppen omfattar":
Huvudströmbrytare
Stigarledning från fasadmätarskåp
Parallellkopplat vidare till central garage


eller kanske

Huvudströmbrytare
Stigarledning från fasadmätarskåp samt N1XV 5G6 mm² vidare till central garage

Har bara kopierat all text om jordfelsbrytare/felsökning osv. rakt av från Älvsbyhus gruppschema, men hojta gärna till om något annat ser felaktigt ut.

Tack så länge!
 
  • Svensk tabell över elektriska kretsar, säkringar, användningsområden och ledningsarea för en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare, etiketter för varmepump, ordnad installation, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det räcker att du ritar ett enkelt enlinjeschema som placeras vid A1 eller samtliga centraler.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
För att visa att det finns flera centraler så brukar man göra något som heter "huvudledningsschema", "stigarschema" eller "nätschema". Där den vanligaste beteckningen är den jag nämnde först.

Dina centraler om de är parallellkopplade dvs de delar huvudledning och det är de enda centralerna du har så borde de heta A1:1 och A1:2. Mätartavlan ska då vara märkt med A1. Detta enligt den gamla standarden, som defakto också är den som används. (på goda grunder)

Gjorde en skiss/kladd på hur ditt schema skulle kunna se ut. Nu är det kanske inte jätteviktigt med bara två centraler. När man har 100st centraler är det av större betydelse. Men vill du ha guldstjärna i kanten så ska den ju sitta där! :)

Handritad skiss av en plan över hus, garage, och Wh AI anslutna med kablar markerade "5G6 Cu".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.