Ersatte nyss kvicksilverrör med LED-lysrör och dito "tändare" i en äldre armatur. Inget ljus! Hur felsöker man enklast en lysrörsarmatur? Kan drosseln ha ett avbrott i lindningen? Har hört att man med LED-rör kan koppla förbi drosseln. Vill helst inte göra det, ifall någon framtidsvis skulle sätta in kvicksilverrör i armaturen. Men på försök för att se om felet finns där?
PS. Vad innebär att "tagga ämnet"?H Hans Åke Lindquist skrev:Ersatte nyss kvicksilverrör med LED-lysrör och dito "tändare" i en äldre armatur. Inget ljus! Hur felsöker man enklast en lysrörsarmatur? Kan drosseln ha ett avbrott i lindningen? Har hört att man med LED-rör kan koppla förbi drosseln. Vill helst inte göra det, ifall någon framtidsvis skulle sätta in kvicksilverrör i armaturen. Men på försök för att se om felet finns där?![]()
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Drosseln ska inte påverka. Du kan mäta spänningen i sockeln för glödisen, 230 V, för att se om det är avbrott någonstans. Fungerade armaturen med kvicksilverrör?
Har armaturen ett eller två lysrör? Mindre armaturer med två seriekopplade lysrör behöver kopplas om så att de blir parallellkopplade mot 230 V. Se inringad "sladd" på bilden.
Har armaturen ett eller två lysrör? Mindre armaturer med två seriekopplade lysrör behöver kopplas om så att de blir parallellkopplade mot 230 V. Se inringad "sladd" på bilden.
Tack Bo! Jag mätte mig först fram till ett lömskt avbrott inne i matningssladdens stickkontakt. När det var avhjälpt, lyste både LED-rören men blinkade förskräckligt. De båda lysrören i min armatur var seriekopplade. Jag parallellkopplade därefter rören, såsom du beskriver. (Drosseln hade jag ju tagit bort tidigare.) Nu lyser de nya LED-rören, precis som de ska. Jag har tidigare enkelt bytt ut kvicksilverrören i andra, äldre armaturer mot LED-rör, och det har fungerat direkt. Antagligen har dessa armaturer parallellkoppling inte seriekoppling. Hursomhelst - Om man tar bort drosseln och seriekopplar, såsom du beskriver, bör man nog texta på armaturen med tuschpenna:Bo.Siltberg skrev:
Drosseln ska inte påverka. Du kan mäta spänningen i sockeln för glödisen, 230 V, för att se om det är avbrott någonstans. Fungerade armaturen med kvicksilverrör?
[bild]
Redigerat:
Klicka här för att svara