696 läst ·
5 svar
696 läst
5 svar
Luftvärmepump i friggebod
Jag har en professionell musikstudio i en 12kvm friggebod. Behöver kunna kyla den när sångare kommer förbi osv. Just nu har jag ställt en portabel ac i den minimala hallen och kopplat in den med slang genom väggen in i själva studion. Fått ner ljudet till 48db-c ungefär. Funkar när man proddar men inte när man spelar in. Det är dessutom så att jag bara har ett ”hål” i väggen ut och det växlar mellan att va tilluft och utblås till acn. Inte optimalt men ju färre hål desto bättre…
Funderar på en fast ac eller en luftvärmepump. Värms av två elelement i dagsläget.
Vvs-firman föreslog en Bosch Climate 3000i. Vad säger ni? Den kan värma 4kw. Mer än behövligt tror jag?
14k med installation.
Finns det billigare lösningar? Nått jag inte tänkt på? Billigare märken? Begagnat?
Följdfråga. Kan väggmonterade innedelar monteras långt ner? Har inte plats på väggen annars... Akustikbearbetning överallt…
har en liten kal plätt i knähöjd.
//Niclas
Funderar på en fast ac eller en luftvärmepump. Värms av två elelement i dagsläget.
Vvs-firman föreslog en Bosch Climate 3000i. Vad säger ni? Den kan värma 4kw. Mer än behövligt tror jag?
14k med installation.
Finns det billigare lösningar? Nått jag inte tänkt på? Billigare märken? Begagnat?
Följdfråga. Kan väggmonterade innedelar monteras långt ner? Har inte plats på väggen annars... Akustikbearbetning överallt…
//Niclas
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Lite anmärkningsvärt att du måste ha 2 elradiatorer för att värma 12kvm men det kanske är riktigt dåligt isolerat vilket inte är troligt för en studio så detta måste ligga långt norrut .Niclas Gustafsson skrev:
Jag har en professionell musikstudio i en 12kvm friggebod. Behöver kunna kyla den när sångare kommer förbi osv. Just nu har jag ställt en portabel ac i den minimala hallen och kopplat in den med slang genom väggen in i själva studion. Fått ner ljudet till 48db-c ungefär. Funkar när man proddar men inte när man spelar in. Det är dessutom så att jag bara har ett ”hål” i väggen ut och det växlar mellan att va tilluft och utblås till acn. Inte optimalt men ju färre hål desto bättre…
14k med installation.
Följdfråga. Kan väggmonterade innedelar monteras långt ner? Har inte plats på väggen annars... Akustikbearbetning överallt…har en liten kal plätt i knähöjd.
//Niclas
Ska ni investera så välj en modell som verkligen har låg ljudnivå då ljud är viktigt och inte billigast möjligast som ryms på din fläck som fanns.
Den där boschen kanske ger 4kW men gissningsvis när det är plusgrader ute så kolla vad den kan leverera när det är kallt ute på era breddgrader.
Kanske en golvmodell ryms på ditt enda ställe?
Tystast är dock elradiatorer men ger tyvär ingen kyla !
en radiator i vardera ”rum”. Hallen blir svinkall annars. Dom går nätt och jämt nån av dom ens på vintern. Bra isolerat.C Comfort Thomas skrev:Lite anmärkningsvärt att du måste ha 2 elradiatorer för att värma 12kvm men det kanske är riktigt dåligt isolerat vilket inte är troligt för en studio så detta måste ligga långt norrut .
Ska ni investera så välj en modell som verkligen har låg ljudnivå då ljud är viktigt och inte billigast möjligast som ryms på din fläck som fanns.
Den där boschen kanske ger 4kW men gissningsvis när det är plusgrader ute så kolla vad den kan leverera när det är kallt ute på era breddgrader.
Kanske en golvmodell ryms på ditt enda ställe?
Tystast är dock elradiatorer men ger tyvär ingen kyla !
Bor i dalarna.
Ah. Bra! Hade ingen aning att det är skillnad på vilken utetemp det är?! Ska kolla. Tack!
Hm… kan ju ha kvar elementen iofs. Kylningen är ju viktigast…
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ok, såg inte framför mig att det var flera ”rum” när det handlade om 12kvmNiclas Gustafsson skrev:
Kör elementen när det måste vara knäpptyst och köp en golvmodell för kyla och värme när det får vara lite
mer ljud.
Är det proffesionellt borde det finnas lite cash att kosta på med rätt grejer för detta
Absolut. Men vad är bra? Jag googlar och googlar och fattar inte mycket… det får kosta, men det är ju inte så att man har marginaler att slösa om det inte behövs, som egenföretagare. Försökte mest illustrera vad det rörde sig om för slags stuga. Och vikten av så tyst drift som möjligt.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kika på tex Mitsubishi KW25 DOJO eller motsvarande modell från något japanskt märke.Niclas Gustafsson skrev:
Kostar lite mer men den ska sitta där x antal år .
Du får kolla med dina någorlunda lokala återförsäljare har att säga vid ett hembesök
Klicka här för att svara