3 656 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Luftspalt med linisolering?
Jag har byggt ett hönshus på ca 9kvm som ska isoleras. Tak och väggar blir 70mm och golvet tjockare. Jag hade tänkt prova att isolera med linisolering för första gången och har försökt läsa på men det verkar vara olika bud om dessa olika "ekologiska" isoleringar. Så min enkla fråga är: Ska man ha luftspalt i taket på liknande sätt som när man isolerar med mineralisolering (fast med papp istället för plast) eller ska man fylla upp helt med isolering och skippa luftspalt?
Min spontana tanke är att man ändå bör ha en luftspalt men blir lite osäker när man försöker läsa på.
Min spontana tanke är att man ändå bör ha en luftspalt men blir lite osäker när man försöker läsa på.
Lintillverkaren Isolinas konstruktionsexempel visar på luftspalt i tak:
http://www.isolina.com/se/isolering-konstruktionsguide.cfm
I allmänhet behöver fukt kunna komma ut från isoleringen. Underlagstak är ofta ej diffusionsöppna, och därför används luftspalt.
När det gäller diffusionsöppen underlagsduk är bilden inte helt entydig. T.ex. Mataki flaggar upp för att diffusionsöppen duk på råspont inte är en universallösning: https://mataki.se/wp-content/upload...ki_Diffusionsöppet-ingen-universallösning.pdf. Sedan finns det ju produkter för just detta ändamål: https://www.isola.se/produkter-sv-SE/tak-sv-SE/laetta-underlagstak/isola-tyvek-supro/.
http://www.isolina.com/se/isolering-konstruktionsguide.cfm
I allmänhet behöver fukt kunna komma ut från isoleringen. Underlagstak är ofta ej diffusionsöppna, och därför används luftspalt.
När det gäller diffusionsöppen underlagsduk är bilden inte helt entydig. T.ex. Mataki flaggar upp för att diffusionsöppen duk på råspont inte är en universallösning: https://mataki.se/wp-content/upload...ki_Diffusionsöppet-ingen-universallösning.pdf. Sedan finns det ju produkter för just detta ändamål: https://www.isola.se/produkter-sv-SE/tak-sv-SE/laetta-underlagstak/isola-tyvek-supro/.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag instämmer i det som Microkatten skrev. Luftspalten behövs framför allt för att takmaterialet (råsponten) ska kunna torka ut. Det kan ju också uppstå läckage ovanifrån. Linet är nog tillräckligt hygroskopiskt för att inte släppa igenom så mycket fukt inifrån. Några hönor producerar dock överraskande mycket värme (och en hel del annat också).
Klicka här för att svara
