31 764 läst ·
45 svar
32k läst
45 svar
Luftning avlopp system
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
bädden dör en långsam kvävningsdöd,,syre är otroligt viktigt i bädden ,att tro att man får ner syre med nåra rör som sticker upp ,måste få ett sug genom hela anläggningen o det får man endast med takventilation ,,sen får man ju bort lukt runt bädd o slamavskiljare det sugs ju upp över taket
Vill man bara slippa klucket i vattenlåsen fungerar en vakuumventil helt okej, men man ska inse att det sabbar ventilationen av det enskilda avloppet.
För att en bädd ska kunna ventileras bra krävs att luftningen går upp på fastigheten, detta för att få till den termiska fläkt som fungerar som en skorsten. Den varma luften i stammen stiger och ny luft sugs in i ventilerna i bädden. Förser man inte bädden med syre kommer den inte att fungera då bakterierna som bryter ner näringsämnen i bädden kräver syre. Inget syre ingen rening.
Pricipskiss för infiltrationsbädd som visar hur spridarrören avslutas med ventiler.

Principskiss som visar markbädd med ventilation. Här blir det fyra ventiler eftersom både spridarrör och dräningsrör har ventiler. Observera att man fortfarande måste ha luftning på fastigheten då spridarrör och dräneringsrör inte är förbundna med varandra.

För att en bädd ska kunna ventileras bra krävs att luftningen går upp på fastigheten, detta för att få till den termiska fläkt som fungerar som en skorsten. Den varma luften i stammen stiger och ny luft sugs in i ventilerna i bädden. Förser man inte bädden med syre kommer den inte att fungera då bakterierna som bryter ner näringsämnen i bädden kräver syre. Inget syre ingen rening.
Pricipskiss för infiltrationsbädd som visar hur spridarrören avslutas med ventiler.
Principskiss som visar markbädd med ventilation. Här blir det fyra ventiler eftersom både spridarrör och dräningsrör har ventiler. Observera att man fortfarande måste ha luftning på fastigheten då spridarrör och dräneringsrör inte är förbundna med varandra.

Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Verkar som jag får dra vidare luftstammen upp på taket...
Hur gör jag detta isf?. Räcker det med att förlänga röret o gå upp genom taket o ta hit en plåtslagare som får göra en huv...
Eller måste röret upp över nocken som skorstenen?
Hur gör jag detta isf?. Räcker det med att förlänga röret o gå upp genom taket o ta hit en plåtslagare som får göra en huv...
Eller måste röret upp över nocken som skorstenen?
Kommer inte ihåg exakt vilken modell det var men ungefär en sån här;renoverarn skrev:
http://www.fann.se/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=7
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
trevligt att du har en indrän ,,skulle vilja veta mer om den o vem på kontoret i järfälla du pratade med om avluftningen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tillåt mig undra, vad har man för sorts lock på 3-kammaren?
Dalbotös - Om du kikar på [URL="http://www.fann.se/images/PDF/fann-anv-in-dran.pdf"]läggningsanvisningarna [/URL]så ser du att bäddens spridarrör skall luftas enligt följande:
Ventilation av anläggningen sker via slamavskiljaren och avloppsledningarnas ventilationsstam i huset. OBS! Ventilationsstammen måste mynna fritt i luften utan t ex vakuumventil.
Prototypen - Är det en plasttank så är det oftast plastlock. Betongbrunnar har lock i betong. Äldre betongbrunnar har ofta en svanhals som ventilation men det finns lock utan svanhals.
Ventilation av anläggningen sker via slamavskiljaren och avloppsledningarnas ventilationsstam i huset. OBS! Ventilationsstammen måste mynna fritt i luften utan t ex vakuumventil.
Prototypen - Är det en plasttank så är det oftast plastlock. Betongbrunnar har lock i betong. Äldre betongbrunnar har ofta en svanhals som ventilation men det finns lock utan svanhals.
Redigerat:
Detta är felaktigt och någon måste ha missuppfattat något. De år jag har haft med FANN att göra, så har de och kommer aldrig att påstå eller säga att avluftning ovan tak inte behövs, det kan jag garantera!
Utan lufttransport igenom hela anläggningen, dvs värmen i huset samt det vatten du spolar skapar möjlighet för en luftström att gå igenom infiltrations/markbäddsanläggningen efter slamavskiljaren. Har du bara två ventilationspipor, en på vardera sida om bädden händer ingenting, mer än att du får en viss luftomsättning pga att det är varmare i bädden, men det räcker inte till.
Följ läggningsanvisningarna till punkt och pricka, blir något fel kan ni inte klandras ha orsakat det. Vakuumventiler må fungera om man har kommunalt avlopp, men inte när det gäller enskilt avlopp med efterföljande biologiskt reningssteg!
// Jocke
Utan lufttransport igenom hela anläggningen, dvs värmen i huset samt det vatten du spolar skapar möjlighet för en luftström att gå igenom infiltrations/markbäddsanläggningen efter slamavskiljaren. Har du bara två ventilationspipor, en på vardera sida om bädden händer ingenting, mer än att du får en viss luftomsättning pga att det är varmare i bädden, men det räcker inte till.
Följ läggningsanvisningarna till punkt och pricka, blir något fel kan ni inte klandras ha orsakat det. Vakuumventiler må fungera om man har kommunalt avlopp, men inte när det gäller enskilt avlopp med efterföljande biologiskt reningssteg!
// Jocke
Angående diskussionen om tunga lock sist i tråden kommer här en liten parentes:
Alltfler kommuner ställer krav på sina invånare vad gäller tunga lock på slamavskiljarna. Dessutom håller Arbetsmiljöverket på att utarbeta nya föreskrifter angående arbetsmiljö för slamtömmare. Detta kommer innebära och innebär redan att betonglocken kommer att behöva sjunka i vikt, eller så får man betala endera högre avgifter (tex Luleå kommun tar 550 kr extra om locket väger över 25 kg) eller att man själv får flytta på locken och vara med.
Liten sammanställning hur mycket locken ungefär väger:
http://www.aurorum.se/download/18.626e21a012961516da980001461/Lockvikter.pdf
Alltfler kommuner ställer krav på sina invånare vad gäller tunga lock på slamavskiljarna. Dessutom håller Arbetsmiljöverket på att utarbeta nya föreskrifter angående arbetsmiljö för slamtömmare. Detta kommer innebära och innebär redan att betonglocken kommer att behöva sjunka i vikt, eller så får man betala endera högre avgifter (tex Luleå kommun tar 550 kr extra om locket väger över 25 kg) eller att man själv får flytta på locken och vara med.
Liten sammanställning hur mycket locken ungefär väger:
http://www.aurorum.se/download/18.626e21a012961516da980001461/Lockvikter.pdf
Då har ju jag ett större problem än just luftningen...renoverarn skrev:
Då avloppstammen från huset ansuts under vattennivå till 3 kammar brunnen.. detta får ju ingen luft flöde mellan hus och bädd
Jaja.. får väl gräva ut allt... då har man gjort det också..
Får nöja mig med vakuumventil fram till sommarn i alla fall
Spontant låter det som att du har problem med någon del i anläggningen. Antingen är slamavskiljaren överfull och ska tömmas snarast, eller (mer troligt) så är bädden igensatt och kan inte göra av med vatten i den takt som kommer in till slamavskiljaren.
Har du några ventiler till bädden? Kanske går det att se om det står vatten högt i bädden?
Har du några ventiler till bädden? Kanske går det att se om det står vatten högt i bädden?
Hej igen...joflopp skrev:Spontant låter det som att du har problem med någon del i anläggningen. Antingen är slamavskiljaren överfull och ska tömmas snarast, eller (mer troligt) så är bädden igensatt och kan inte göra av med vatten i den takt som kommer in till slamavskiljaren.
Nej detta är byggt såhär... troligtvis har han som byggt hus haft större hjärta än hus kunskaper.. så jag brukar säga.. Huset är byggt med kärlek
Som sagt anslutningen är ansluten under vatten nivå ikammar 1.. i 3 kammar brunnen.
Tar jag t.ex loss toalett stolen. så känner jag ingen luftflöde från avlopp stammen
Om det är byggt så så ser jag bara två möjligheter.
1) Han har byggt slamavskiljaren själv utan att riktigt förstå principerna.
2) Han har vänt slamavskiljaren bak-och-fram, dvs låter inkommande ledning gå in i den öppning i slamavskiljaren som är avsett för utgående avlopp.
Öppningen för inkommande ledning ska alltså ligga högre på slamavskiljaren än öppningen för utgående ledning.
1) Han har byggt slamavskiljaren själv utan att riktigt förstå principerna.
2) Han har vänt slamavskiljaren bak-och-fram, dvs låter inkommande ledning gå in i den öppning i slamavskiljaren som är avsett för utgående avlopp.
Öppningen för inkommande ledning ska alltså ligga högre på slamavskiljaren än öppningen för utgående ledning.
.. joflopp säger, så ska en typgodkänd slamavskiljare i Sverige MINST ha 10 cm mellan INLOPP och UTLOPP till fördel för INLOPPET. Alla slamavskiljare som säljs på svenska marknaden ska vara typgodkända, så något är galet i detta fall...
Troligtvis bakvänd, har sett det på ett par anläggningar själv vilket är lite intressant
// Jocke
Troligtvis bakvänd, har sett det på ett par anläggningar själv vilket är lite intressant
// Jocke