2 567 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
luftluft i kallgarage?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tja.
Hyr ett garage som är delvis isolerat.
Det läcker värme men på vintern hade det varit gott att ha 10 plus iaf. Brukar ligga runt 2 grader som kallast men behåller värmen rätt bra när det väl är varmt.
Är det effektivt att sätta in en billig luftluft som håller 10-15 grader eller är det att elda för kråkorna eller ska man forsätta köra med värmefläktar eller ska man köpa en värmekanon?
Hyr ett garage som är delvis isolerat.
Det läcker värme men på vintern hade det varit gott att ha 10 plus iaf. Brukar ligga runt 2 grader som kallast men behåller värmen rätt bra när det väl är varmt.
Är det effektivt att sätta in en billig luftluft som håller 10-15 grader eller är det att elda för kråkorna eller ska man forsätta köra med värmefläktar eller ska man köpa en värmekanon?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klart att du skall sätta in en luft/luft värmepump!
Med en sådan värmer vi upp hela vårt hus. Visserligen bara enplans, 108 m2 boyta.
Men du kanske skall sätta in 100 mm isolering i garaget för att inte elda för kråkorna.
Med en sådan värmer vi upp hela vårt hus. Visserligen bara enplans, 108 m2 boyta.
Men du kanske skall sätta in 100 mm isolering i garaget för att inte elda för kråkorna.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det är väl ca 100kvm garage. Isolerat där det går. Betong väggar o tak. Läcker lite vid portar och asfalt golv. Så Svårt att isolera det utan att lägga ner mycket pengar. främst då vi bara hyr.
Tänkte lite som så att en luftluft kanske inte behöver gå konstant så att man fortfarande har lite värme. För annars de kalla dagarna som varit så har man kunnat dra igång en elfläkt. men kostnaden blir ganska hög snabbt om man ska värma så. Frågan är ju om en luftluft blir billigare att låta gå konstant på låg temp än att bara skicka till värme när man behöver via elfläkt?
Tänkte lite som så att en luftluft kanske inte behöver gå konstant så att man fortfarande har lite värme. För annars de kalla dagarna som varit så har man kunnat dra igång en elfläkt. men kostnaden blir ganska hög snabbt om man ska värma så. Frågan är ju om en luftluft blir billigare att låta gå konstant på låg temp än att bara skicka till värme när man behöver via elfläkt?
Det är omöjligt att svara på för det beror ju helt på hur ofta du "behöver värme". Men prova att hålla 15 grader konstant med en elfläkt och se hur mycket den drar. Sen kan du kanske räkna med att en bra luft/luft värmepump kan göra samma sak till 1/3-del av energikostnaden. Mätt över hela värmesäsongen då. Dagar med -20 blir det knappt någon skillnad mot elfläkten, men dagar med +5 så sparar nog värmepumpen minst 3/4 på elåtgången.F -=fullmoon=- skrev:Det är väl ca 100kvm garage. Isolerat där det går. Betong väggar o tak. Läcker lite vid portar och asfalt golv. Så Svårt att isolera det utan att lägga ner mycket pengar. främst då vi bara hyr.
Tänkte lite som så att en luftluft kanske inte behöver gå konstant så att man fortfarande har lite värme. För annars de kalla dagarna som varit så har man kunnat dra igång en elfläkt. men kostnaden blir ganska hög snabbt om man ska värma så. Frågan är ju om en luftluft blir billigare att låta gå konstant på låg temp än att bara skicka till värme när man behöver via elfläkt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Du kan ju ha en luftvärmepump och ha den avstängd om det inte behövs värme. Har du internet där så kopplar du upp värmepumpen och slår på max effekt när du är på väg dit
Oisolerad betong leder snabbt ut värmen från garaget. Behövs en kraftfull luftluftvärmepump till 100 kvm som t.ex. Mitsubishi FH50 (prisvärd) för att göra skillnad. Blir det riktigt kall vinter kan det då även behövas el-fläktar som komplement.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
