33 753 läst ·
151 svar
34k läst
151 svar
Luftgevärstråden
Nu tror jag att jag fått kläm på inställningen.
Fick skott i en "10 krona" med stöd.
Nu vill jag ha det stående
Synd att man är halvblind.
Funderar på att bygga mig ett "mål"
Tänker en rundstav med mål som hänger med en vikt så målet reser sig igen.
Något som gjort egna?
Fick skott i en "10 krona" med stöd.
Nu vill jag ha det stående
Synd att man är halvblind.
Funderar på att bygga mig ett "mål"
Tänker en rundstav med mål som hänger med en vikt så målet reser sig igen.
Något som gjort egna?
Det är lättare om man ställer in siktet så att den svarta pricken vilar på kornet...Carl_Elvis skrev:
Förutsatt att man alltid använder samma mål, skjuter man på olika mål är nog din metod bättre...
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Det viktigaste är att skita i allt! Speciellt jaga skott, dvs om ett skott tar till vänster så börjar man bry sig och hålla höger.
När du skall skjuta stående så ställ dig som Chuck Norris i utgångsställning med fötterna axelbrett och så snett att när geväret ligger bekvämt mot axeln så pekar pipmynningen någotsånär mot tavlan.
Lägg an geväret mot axeln så det känns bekvämt. Andas lugnt 4-5 gånger. Höj så armbågen på den arm som du trycker av med tills avtryckararmen är horisontell. Under horisontaliseringsmanövern skall du inte röra kroppen i övrigt utan fäll helt enkelt upp armen.
Försök nu med avslappnade muskler rikta geväret mot bullseye, skit i hur mycket det skakar. Det är här nybörjare brukar gå bort sig och spänna musklerna eller liknande. Håll bara bullseye i siktet utan att spänna dig.
Andas ut lugnt. När du andats ut så kramar du bara avtryckaren tills skottet går. Om du under avfyringen börjar tänka på att det skakar mycket eller att du inte har siktet på bullseye så är det kört. Du måste fullständigt skita i allt.
Att du skakar beror på att dina muskler inte är upptränade och att du druckit för mycket kaffe. När du skjutit några hundra/tusen skott kommer du att märka att du skakar mindre och får tätare träffbilder. Som nybörjare skall du bara bry dig om att få täta träffbilder utan ströskott, dvs enstaka skott som sitter mycket utanför träffbilden. När du märker att du hela tiden har en träffbild som hade passat innanför 8:ans eller 9:ans ring är det dags att börja skruva in siktet så att bilden ligger i mitten av tavlan och du ligger på 40-45 poäng eller mer.
Måste jag ge dig ETT skytteråd så är det att i alla lägen skita fullständigt i att siktet fladdrar över hela tavlan, detta kommer automatiskt med tiden när du tränat.
När du skall skjuta stående så ställ dig som Chuck Norris i utgångsställning med fötterna axelbrett och så snett att när geväret ligger bekvämt mot axeln så pekar pipmynningen någotsånär mot tavlan.
Lägg an geväret mot axeln så det känns bekvämt. Andas lugnt 4-5 gånger. Höj så armbågen på den arm som du trycker av med tills avtryckararmen är horisontell. Under horisontaliseringsmanövern skall du inte röra kroppen i övrigt utan fäll helt enkelt upp armen.
Försök nu med avslappnade muskler rikta geväret mot bullseye, skit i hur mycket det skakar. Det är här nybörjare brukar gå bort sig och spänna musklerna eller liknande. Håll bara bullseye i siktet utan att spänna dig.
Andas ut lugnt. När du andats ut så kramar du bara avtryckaren tills skottet går. Om du under avfyringen börjar tänka på att det skakar mycket eller att du inte har siktet på bullseye så är det kört. Du måste fullständigt skita i allt.
Att du skakar beror på att dina muskler inte är upptränade och att du druckit för mycket kaffe. När du skjutit några hundra/tusen skott kommer du att märka att du skakar mindre och får tätare träffbilder. Som nybörjare skall du bara bry dig om att få täta träffbilder utan ströskott, dvs enstaka skott som sitter mycket utanför träffbilden. När du märker att du hela tiden har en träffbild som hade passat innanför 8:ans eller 9:ans ring är det dags att börja skruva in siktet så att bilden ligger i mitten av tavlan och du ligger på 40-45 poäng eller mer.
Måste jag ge dig ETT skytteråd så är det att i alla lägen skita fullständigt i att siktet fladdrar över hela tavlan, detta kommer automatiskt med tiden när du tränat.
Stämmer att Webley Tracker var en riktigt ferrari på den tiden den fanns - Köpte en som där för 10 år sedan bara för att prova igen men det var inte riktigt som man tänkt sig konstigt nog.MathiasS skrev:
Vill man ha det bästa idag så skulle jag rekommendera någon av FX Airguns modeller - DOM är det drag i... 8-12 skotts magasin och laddas med pump eller trycksatt tank. Hade ett riktigt fint FX men lilla tomten i gjorde att pangen fick gå vidare...
Ha ha just det...
En reflektion från butiken.
Satt ett stort lås över avtryckaren, frågade lite oskyldigt över detta och säljaren flinade lite och öppnade och visade där man stoppade i kulan.
Där satt det ett skott.
Visade sig tydligen vara ett problem med att "kunder" gärna vill göra ett "provskott" .
Vet inte vad det skulle vara för smart ide att lobba iväg ett skott från fritidsavdelningen till trädgårdsdekoration ha ha
Tror rätt definition på kund är " idiot "
Tillbaka ämnet
Brukar det gå att justera trögheten i avtryckaren?
En reflektion från butiken.
Satt ett stort lås över avtryckaren, frågade lite oskyldigt över detta och säljaren flinade lite och öppnade och visade där man stoppade i kulan.
Där satt det ett skott.
Visade sig tydligen vara ett problem med att "kunder" gärna vill göra ett "provskott" .
Vet inte vad det skulle vara för smart ide att lobba iväg ett skott från fritidsavdelningen till trädgårdsdekoration ha ha
Tror rätt definition på kund är " idiot "
Tillbaka ämnet
Brukar det gå att justera trögheten i avtryckaren?
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Om du med trögheten menar avtryckskraften, så, ja, på bättre vapen går det. Själva rörelsen i avtryckaren skall naturligtvis alltid vara så fri från friktion som det går. På bättre vapen kan man justera förtryck (om det är tvåstegsavtryck), tryckvikt och släp.
Totalt OT men jag har tävlat i luftpistolsskytte för ungefär 150 år sedan. Kommer inte ihåg ett jota av hur jag fick lära mig att sikta på skytteklubben, helt förträngt av någon anledning. Däremot kommer jag ihåg när jag var liten och sköt luftgevär ute på landet. Jag var alldeles för liten för att orka hålla uppe luftgeväret så efter att ha blivit hånskrattad åt av äldre syskon/grannbarn så letade jag helt enkelt upp en lämplig grenklyka som jag körde ner i marken, rev sönder en tröja (när mamma inte såg) och vadderade grenklykan med tröjan för att inte repa geväret. Sedan övades det skytte för hela slanten tills jag kunde spöa skiten ur de andra i liggande skytte. Those where the days. 
Det kan stämma. Samma mål och samma avstånd hela tiden så funkar det nog som du säger.Zixten skrev:
Metoden jag lärt mig är onekligen för i förväg okända mål på varierande avstånd.
Är det på varierande avstånd så får man ju tänka på att kulan kommer att sjunka ju längre bort man skjuter...Carl_Elvis skrev:
Har varit med om att man var tvungen att sikta en bit ovanför målet för att träffa i mitten.... Svårt att få till någon bra precision men det ffunkar...
För min del så vill jag ha olika mål och avstånd 
Ibland traditionell tavla, ibland burkar etc
avstånd 10-12m och uppåt
Just nu sitter jag och skriver ut bilder som ska bli tavlor ( nej, inte på min chef he he )
Ibland traditionell tavla, ibland burkar etc
Just nu sitter jag och skriver ut bilder som ska bli tavlor ( nej, inte på min chef he he )