7 075 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Luftblåsor i spacklet?
Jag har ett problem när jag spacklar. Jag får luftblåsor i spacklet när jag drar med spaden. Har provat olika sorter spackel, det blir samma sak oavsett sort. Använder för närvarande Alcros "Lätt och fin". Väggen är plan och fin, så det är inte fel på underlaget.
Skall man röra om i burken innan man spacklar, ungefär som man målar? Är spacklet för tjockt?
Vad gör jag för fel?
Skall man röra om i burken innan man spacklar, ungefär som man målar? Är spacklet för tjockt?
Vad gör jag för fel?
Som tobbe72 gäller det att arbeta ut spacklet ordentligt. Sen varierar det mellan olika spackeltyper hur mycket arbete som behövs. Vissa spackel, tex Beckers Bredplasta LH, har mycket bubblor från fabrik så är man för lätt på handen blir bubblor kvar, speciellt om man behöver fylla ut ett tjockare lager. Klena handleder och garagekallt spackel här är ingen vinnande kombination.
// Mats
// Mats
Jahaja, och jag som tycker jag får fler blåsor ju mer jag bearbetar. 
Luft liksom trycks in under bearbetningen. Jag har också märkt att spacklet innehåller luftblåsor vi start.
Klena handleder har jag inte.

Jag provade att ta en färgomrörare (pinne) och körde runt med i burken, konsistensen upplevde jag då blev krämigare och lite lättare att spackla med. Men att hålla på och mecka med det känns ju som överkurs. :S
Luft liksom trycks in under bearbetningen. Jag har också märkt att spacklet innehåller luftblåsor vi start.
Klena handleder har jag inte.
Jag provade att ta en färgomrörare (pinne) och körde runt med i burken, konsistensen upplevde jag då blev krämigare och lite lättare att spackla med. Men att hålla på och mecka med det känns ju som överkurs. :S
Lyfter medvetet gammal tråd här men fasen vad Beckers spacklet är besvärligt och nu förstår jag TS och vad han menar!
Jag har spacklat många kvadratmeter under alla år av renovering och tycker väl själv att jag behärskar spackling rätt bra vid det här laget... Lokala färgaffären hade bara Beckers LH och efter att ha spacklat två väggar (ca. 20 kvm) och nu dragit på andra lagret håller jag på att bli tokig på skiten!!!
Visst har jag haft spackel med besvärliga bubblor tidigare men det här...
Det blir en helt otroligt massa luftblåsor och det spelar då rakt ingen roll hur mycket man än drar och trycker. Det ser helt slätt och fint ut men någon minut senare är det fullt med luftbubblor och fast jag dragit över fyra-fem gånger och spacklet börjar bli segt är bubblorna kvar...
Jag upplever att det är ännu värre i andra lagret spackel, mindre bubblor men mycket fler...
Imorgon åker Beckers burken tillbaka och jag åker och köper något annat istället...
Jag har spacklat många kvadratmeter under alla år av renovering och tycker väl själv att jag behärskar spackling rätt bra vid det här laget... Lokala färgaffären hade bara Beckers LH och efter att ha spacklat två väggar (ca. 20 kvm) och nu dragit på andra lagret håller jag på att bli tokig på skiten!!!
Visst har jag haft spackel med besvärliga bubblor tidigare men det här...
Det blir en helt otroligt massa luftblåsor och det spelar då rakt ingen roll hur mycket man än drar och trycker. Det ser helt slätt och fint ut men någon minut senare är det fullt med luftbubblor och fast jag dragit över fyra-fem gånger och spacklet börjar bli segt är bubblorna kvar...
Jag upplever att det är ännu värre i andra lagret spackel, mindre bubblor men mycket fler...
Imorgon åker Beckers burken tillbaka och jag åker och köper något annat istället...
Klicka här för att svara