S sblixten skrev:
Om du följer rören, så hittar du förmodligen en påfyllningsventil.
Rören försvinner in i ett hölje, inget att vrida på finnes...

• Rör i ett hölje med en tryckmätare som visar mellan 2 och 3 bar, ingen synlig ventil för att vrida på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Den kan sitta närmare "pannan".

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag ser inget hölje och undrar vad som avses. Är det isolering runt rören som är höljet, så får du följa höljet ;-)

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Den kan sitta närmare "pannan".
Tack. Men det finns ingentin att skruva på innan pannan förutom de på bilden.

• Röd trycktank med bronsventil och manometer, monterad i ett rum med synliga kopparrör och mörk bakgrund.
    Skapa konto
Och denna på undersidan

• Röd expansionskärl med repor och ventil, monterad i ett utrymme med rör synliga i nedre delen av bilden.
    Skapa konto
Karrock
Bilderna visar exansionskärlet. Har du verkligen inga mer vred eller ventiler i rummet?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du följer rören och tar bilder så blir det enklare att hjälpa.

Karrock Karrock skrev:
Bilderna visar exansionskärlet. Har du verkligen inga mer vred eller ventiler i rummet?

• Rörsystem med kopparrör och en röd expansionskärl i ett pannrum. Temperaturmätare och diverse uppkopplingar syns på bilden.
    Skapa konto
  • Rörsystem i en källare med kopparledningar, ventiler och hushållsutrustning. En röd trycktank syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Värmepump installerad med märken och kopparrör synliga i en källarutrymme.
    Skapa konto
Leta efter en stängd ventil på ett rör mellan inkommande tappvatten och värmesystemet.

Den kan sitta inuti pannan.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har du även följt det röret som sitter precis under övertrycksventilen och vänder neråt?

Jag fick tipset av min svåger att fylla på luft via nippeln i botten av expansionskärlet med en vanlig cykelpump...

• Rött expansionskärl med tryckmätare på toppen, monterat mot en vägg av trä och rör, del av ett värmesystem.
    Skapa konto
S sblixten skrev:
Har du även följt det röret som sitter precis under övertrycksventilen och vänder neråt?
Det enda röret som viker av nedåt nära säkerhetsventilen är skvallerröret från säkerhetsventilen.

• Gilla
sblixten
  • Laddar…
Nu vet jag. TS har en hembränningsapparat som står till vänster utanför bilderna han tagit som han inte vill visa. Det är därför som vi inte får se anläggningen i dess helhet så vi kan upptäcka var påfyllnadsventilen gömmer sig.

• Haha
  • Gilla
sblixten och 5 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Nu vet jag. TS har en hembränningsapparat som står till vänster utanför bilderna han tagit som han inte vill visa. Det är därför som vi inte får se anläggningen i dess helhet så vi kan upptäcka var påfyllnadsventilen gömmer sig.

• Rörsystem med koppar- och järnrör, ventil och cirkulationspump på en mörk vägg i en byggnad.
    Skapa konto
  • Kopparrör med ventil och vit elektrisk kabel i en mörk teknisk miljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.