Hej, har vattenburen golvvärme i hall och badrum, för att göra en lång historia kort..
Den värmer hela golven när det är runt -2 och varmare, är det kallare så blir det bara varmt fläckvis på golven, slingan i hallen är runt 60 meter har ja för mig förra ägaren sa, och i badrummet 75 meter..
Folk säger att dom tror detta problem är luft? Men hur mycket vågar jag lufta? Och om det är luft som är problemet, ska inte den komma ut direkt ja öppnar luftskruven då? Eller kan man få tömma ut mycket vatten innan luften kommer? Är det skadligt att lufta för mycket?
Den värmer hela golven när det är runt -2 och varmare, är det kallare så blir det bara varmt fläckvis på golven, slingan i hallen är runt 60 meter har ja för mig förra ägaren sa, och i badrummet 75 meter..
Folk säger att dom tror detta problem är luft? Men hur mycket vågar jag lufta? Och om det är luft som är problemet, ska inte den komma ut direkt ja öppnar luftskruven då? Eller kan man få tömma ut mycket vatten innan luften kommer? Är det skadligt att lufta för mycket?
Bara höja hastigheten på cirkulationspumpen alltaå?S Stegatorparn skrev:
Har en sån där "vätskebulb" som hänger i ett tunt rör med vätska i, kan jag kontrollera att den fungerar?
Den är en maxtermostat så inte GV får för hög värme, normalt max 45 C, prova som dom säger att att öka farten på cirkpumpen,Gammelpär skrev:
stäng/ställ ner alla temostater utom en och låt det pumpa,kan ta ett tagsen fortsätter du på samma sätt med nästa slinga. Börja där och prova, kom tillbaka om det inte fungerar, då finns det annat sätt att lufta av slingorna
Är det inte rumstermostaten?J jonaserik skrev:Den är en maxtermostat så inte GV får för hög värme, normalt max 45 C, prova som dom säger att att öka farten på cirkpumpen,
stäng/ställ ner alla temostater utom en och låt det pumpa,kan ta ett tagsen fortsätter du på samma sätt med nästa slinga. Börja där och prova, kom tillbaka om det inte fungerar, då finns det annat sätt att lufta av slingorna
Max värde är inställt på fördelaren!
Utan en maxtermostat så får GV vad som kommer från värmekällan, kan vara allt mellan 30 - 60 C beroende på vad som styrs ut från denna, är det en VP och endast GV styrs tempen ut till rätt temp för GV, men finns det element så kommer det för hög temp till GV då dessa vill ha högre temp.T Tiger79 skrev:
Menar du alltså alla termostater på elementen? Att jag vrider av dom?J jonaserik skrev:Den är en maxtermostat så inte GV får för hög värme, normalt max 45 C, prova som dom säger att att öka farten på cirkpumpen,
Jepp det gäller att få fart på flödet genom slingorna, och då ska pumpen gå på max, stänga alla element, smt se till att bara en slinga på GV är öppen, har du tur så åker luften ut om det finns någon, sen tar den/dom andra slingorna på samma sätt, GV kan vara lite klurigt att p ut luft från.Men prova med detta i första hand och kom tillbaka.
OkejJ jonaserik skrev:Jepp det gäller att få fart på flödet genom slingorna, och då ska pumpen gå på max, stänga alla element, smt se till att bara en slinga på GV är öppen, har du tur så åker luften ut om det finns någon, sen tar den/dom andra slingorna på samma sätt, GV kan vara lite klurigt att p ut luft från.Men prova med detta i första hand och kom tillbaka.
J jonaserik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto