11 963 läst · 41 svar
12k läst
41 svar
Lufta element - går inte
Du visar ett dubbelelement, med termostat, då ska det vara uppr på andra sidan 2 avluftare. Kan du kolla om elementet sitter i våg, så inte andra sidan sitter lite lägre. då blir svårt att få ur luften. Med element uppe och GV nere, så kan GV stjäla flödet från uppe. Vilken fart har du på cirk-pumpen i VP , är det slangar mellan VP och rör ut, så kan dom vara ingensatta av magnetit och måste rensas, bäst att byta dom. Klart flödesproblem.
Så det är de övre man ska lufta? Båda eller bara en?A andersda skrev:Lufta på någon av de övre till att börja med.
Det låter som om det kan vara ett annat problem än luft i systemet. Iom att du har både golvvärme och element har du en shunt någonstans och två slingor. En för element och en för golvvärme.
Jag gissar på att cirkulation i elemntslingan inte funkar. Ta bilder på din installation så ska det nog gå att lösa.
Här är rören IVT690
Plaströr från pannan upp till elementen. Har aldrig haft problemet innan.J jonaserik skrev:Du visar ett dubbelelement, med termostat, då ska det vara uppr på andra sidan 2 avluftare. Kan du kolla om elementet sitter i våg, så inte andra sidan sitter lite lägre. då blir svårt att få ur luften. Med element uppe och GV nere, så kan GV stjäla flödet från uppe. Vilken fart har du på cirk-pumpen i VP , är det slangar mellan VP och rör ut, så kan dom vara ingensatta av magnetit och måste rensas, bäst att byta dom. Klart flödesproblem.
Enligt videon så är det stålomspunna slangar på värmen, nere till vänster. Det är dom som kan sättas igen sig. Sen om det går ut plast till elementen är en annan sak. Ser en annan sak med, en shuntvenil nere till höger som inte har någon motor på sig, då får det bli upp och ner för att ställa värmen i huset, samt oekonomiskt. Vad för IVT och modell.
Varför inte börja med att kolla om ventilen som är termostatstyrd fastnat? Om det inte porlar i radiatorn lär den väl inte behöva luftas?
IVT690J jonaserik skrev:Enligt videon så är det stålomspunna slangar på värmen, nere till vänster. Det är dom som kan sättas igen sig. Sen om det går ut plast till elementen är en annan sak. Ser en annan sak med, en shuntvenil nere till höger som inte har någon motor på sig, då får det bli upp och ner för att ställa värmen i huset, samt oekonomiskt. Vad för IVT och modell.
Om du kollar på detta produktblad
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_133_4806344_gruppfil.pdf
Så ser du hur du ska göra för att maxa upp till 9 på termostaten så ventilen öppnar mer, kan hjälpa en del?
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_133_4806344_gruppfil.pdf
Så ser du hur du ska göra för att maxa upp till 9 på termostaten så ventilen öppnar mer, kan hjälpa en del?
Kolla så att cirkulationspumpen inte har fastnat(Stoppat) Du har två pumpar, en i värmepumpen och en till golvvärmen. Jag hade samma problem. Ingen värme på ovanvåningen men bra värme i golvet på nedanvåningen. Och hos mig var det cirkulationspumpen i värmepumpen som fastnat.
Hej.
Jag har haft liknande problem.
Element högst upp våning 3 ,
1 st element i axel höjd på toa.
Höjde trycket till nästan 2 bar
då kom värmen även till
elementet högst upp. MVH
Jag har haft liknande problem.
Element högst upp våning 3 ,
1 st element i axel höjd på toa.
Höjde trycket till nästan 2 bar
då kom värmen även till