Du visar ett dubbelelement, med termostat, då ska det vara uppr på andra sidan 2 avluftare. Kan du kolla om elementet sitter i våg, så inte andra sidan sitter lite lägre. då blir svårt att få ur luften. Med element uppe och GV nere, så kan GV stjäla flödet från uppe. Vilken fart har du på cirk-pumpen i VP , är det slangar mellan VP och rör ut, så kan dom vara ingensatta av magnetit och måste rensas, bäst att byta dom. Klart flödesproblem.

A andersda skrev:
Lufta på någon av de övre till att börja med.

Det låter som om det kan vara ett annat problem än luft i systemet. Iom att du har både golvvärme och element har du en shunt någonstans och två slingor. En för element och en för golvvärme.

Jag gissar på att cirkulation i elemntslingan inte funkar. Ta bilder på din installation så ska det nog gå att lösa.
Så det är de övre man ska lufta? Båda eller bara en?

Här är rören IVT690

• Gilla
ReidarJ
  • Laddar…
Ja... lufta bägge

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du visar ett dubbelelement, med termostat, då ska det vara uppr på andra sidan 2 avluftare. Kan du kolla om elementet sitter i våg, så inte andra sidan sitter lite lägre. då blir svårt att få ur luften. Med element uppe och GV nere, så kan GV stjäla flödet från uppe. Vilken fart har du på cirk-pumpen i VP , är det slangar mellan VP och rör ut, så kan dom vara ingensatta av magnetit och måste rensas, bäst att byta dom. Klart flödesproblem.
Plaströr från pannan upp till elementen. Har aldrig haft problemet innan.

Enligt videon så är det stålomspunna slangar på värmen, nere till vänster. Det är dom som kan sättas igen sig. Sen om det går ut plast till elementen är en annan sak. Ser en annan sak med, en shuntvenil nere till höger som inte har någon motor på sig, då får det bli upp och ner för att ställa värmen i huset, samt oekonomiskt. Vad för IVT och modell.

Varför inte börja med att kolla om ventilen som är termostatstyrd fastnat? Om det inte porlar i radiatorn lär den väl inte behöva luftas?

• Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Enligt videon så är det stålomspunna slangar på värmen, nere till vänster. Det är dom som kan sättas igen sig. Sen om det går ut plast till elementen är en annan sak. Ser en annan sak med, en shuntvenil nere till höger som inte har någon motor på sig, då får det bli upp och ner för att ställa värmen i huset, samt oekonomiskt. Vad för IVT och modell.
IVT690

M Matte Bygg skrev:
IVT690
Har aldrig haft problem sedan 2015 då den installerades.

Så här ser det ut. Inget vatten är uppe vid kompressorn. Fritt flöde i båda slangarna till vänster.

Så vad är problemet? Någon expert på IVT och där det är golvvärme nedre plan och 5 st element övre plan.

Kolla så att cirkulationspumpen inte har fastnat(Stoppat) Du har två pumpar, en i värmepumpen och en till golvvärmen. Jag hade samma problem. Ingen värme på ovanvåningen men bra värme i golvet på nedanvåningen. Och hos mig var det cirkulationspumpen i värmepumpen som fastnat.

• Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
Knacka med knogen på tryckmätaren så du vet att den visar rätt. Nålen kan hänga sig kvar även om trycket faller.

Jag skulle börja med att kolla bägge cirkulationspumpar a?

Hej.
Jag har haft liknande problem.
Element högst upp våning 3 ,
1 st element i axel höjd på toa.
Höjde trycket till nästan 2 bar
då kom värmen även till
elementet högst upp. MVH

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.