Jag har en 20 år gammal luftvärmepump från Panasonic som nu fungerar väldigt dåligt vid temperaturer under nollan.
Nu ska jag köpa en ny pump och valet står hittills mellan Panasonic HZ25ZKE och Mitsubishi Hero LN25 SC.
Det lutar åt Panasonic. Har fått offerter för båda från olika företag och de ligger ungefär på 27.000 inkl installation efter rot.

Är det någon som har åsikter om dessa pumpar? Varför ska jag välja den ena framför den andra osv?
 
Panasonicen har lite grann högre värmeeffekt som kanske kan vara lämpligt om du bor i en kallare del av landet. Annars har Hero LN ett väldigt bra betyg från både användare och installatörer.
 
  • Gilla
pellefjant
  • Laddar…
Mats-S
Gå in på det här forumet och ställ frågan till en oberoende installatör/reparatör
https://www.varmepumpsforum.com/index.php

Hösten 2019 bytte jag min Panasonic årsmodell 2002 ("Sverigepumpen") till en Mitsubishi Electric F25, vslde som dig mellan Panasonic och Mitsubishi.
Att jag valde Mitsubishi var främst att jag blev rekommenderad den av oberoende installatörer som hävdade att det var minst problem och störningar med den, samt att man sa att Panasonic hade kvalitetsproblem när jag bytte. Nu är det 2024 så det kanske inte stämmer längre, så kolla upp länken ovan för att få aktuellt läge idag :)
Min nya pump har fungerat helt perfekt, dessutom grymt bra på att värma även n är det är som kallast, vi hade en vecka med typ -20 här i Sollentuna och det var inga problem.

Tycker ditt pris låter högt, jag köpte pump och installation via Polarpumpen och det gick på runt 16K, men det var 2019. För mig fungerade Polarpumpen utmärkt, installatörerna gav ett bra och proffsigt intryck och dessutom var dom trevliga ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
pellefjant
  • Laddar…
Vi har en Panasonic HZ25XKE i fritidshuset som ligger 5 mil väster om Sundsvall. Oerhört nöjd haft pumpen i 1 år nu och gav 23500kr installerat å klart (inkl eldragnibg) våren 2023.
 
  • Gilla
pellefjant
  • Laddar…
Oldelfato Oldelfato skrev:
Vi har en Panasonic HZ25XKE i fritidshuset som ligger 5 mil väster om Sundsvall. Oerhört nöjd haft pumpen i 1 år nu och gav 23500kr installerat å klart (inkl eldragnibg) våren 2023.
Vilken firma anlitade ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.